עד כמה משפיע הכלא הצבאי על החיילים - והאם בכוחו להיטיב עמם?

למערכת הכליאה בצה"ל מגיעים חיילים מרקעים שונים. לדעת מפקדיה, רובם עוברים בה תהליך חיובי. "אנחנו הרבה פעמים מצליחים להשפיע על אנשים בצורה מדהימה" • זמן דפוק, פרק 4

זמן צפייה: 09:48

התחלופה בכלא הצבאי גבוהה ומערכת הכליאה בכללה אינה בנויה כמערכת משקמת. במסגרת התנאים הללו, יש לתת את הדעת עד כמה ניתן להשפיע על האסירים בכלא, ולדאוג שמצבם לא יתדרדר לאחר ריצוי העונש.

לדברי רס"ן אמה לטוביץ', סגנית מפקד כלא 4, מצבם של האסירים לאחר הכליאה טוב יותר מאשר לפניה: "מצב הפרט כשהוא נכנס לכליאה והאופן שבו הוא יוצא ומסיים, עובר שינוי מדהים. אנחנו רואים תהליך שהם עוברים והסגל מלווה את התהליך ועל אף שאנחנו לא גורם משקם אנחנו הרבה פעמים מצליחים להשפיע ולגעת באנשים בצורה מדהימה".

אסירה בכלא הצבאי
אסירה בכלא הצבאי | צילום: החדשות 13

בין העריקים ושאר האסירים בכלא 4, כלואה גם קבוצת חיילים מפרשת סמים ביחידה מסווגת. "אין ספק שאנחנו מרגישים לא מהנוף הרגיל, נקרא לזה ככה", אמר אחד הלוחמים מהיחידה. הכלא, ככל הנראה, הוביל אותו לתובנה שאולי לא היה מגיע אליה לולא ריצה בו עונש: "ברגע אחד הכול מתהפך. כשהייתי בצבא, הייתי מתקשר לאמא שלי יום כן, ארבעה ימים לא, אפילו לא מתקשר רק שולח הודעה. אמא שלך צריכה לרדוף אחריך כשאתה בקושי בבית ואתה רק עם חברים. כשאתה מגיע לכאן, פתאום ארבע דקות שיחה ביום עם אמא שווה לך את העולם, אתה אומר 'איך פספסתי?'".

גיל, שכלואה על עריקות, נכלאה בעבר וחזרה לכלא שוב, לדבריה בגלל בעיות בבית: "יש דברים בבית שהצבא לא מסדר", אמרה. לדבריה היא חוזרת לכלא כדי לקבל את העזרה שלה היא זקוקה: "פה את יכולה לקבל קב"ן יותר מהר, את יכולה לקבל פסיכיאטר יותר מהר. יש כאלה שלא מסוגלים להתמודד עם מסגרת צבאית. לא כולם חזקים".

"הם לא חריגים, כולם פה חיילים שעשו טעויות", אמרה סרן דיאנה קרטבנקו, מפקדת פלוגה א' בכלא 6. "לא חשבו, לא הייתה הכוונה, היו לבד. להיות חסרת אמונה זה לא התפקיד שלי. ההפך, אני צריכה להסתכל עליהם – אלה החיילים שלי, איך מרימים אותם, מה עושים איתם?"