יועץ בכיר לחמינאי: "לאיראן יש את היכולת לייצר פצצה גרעינית"

כמאל ח'ראזי, אחד מיועציו הבכירים של מנהיגה הרוחני של איראן, עלי חמינאי, אמר בריאיון לרשת "אל-ג'זירה" כי הרפובליקה האיסלאמית כבר השיגה את היכולת לייצר פצצה גרעינית. דבריו מגיעים לאחר שבישיבת הממשלה הבוקר אמר רה"מ לפיד בהקשר זה: "אנחנו רוצים שנקודת המוצא תהיה איום צבאי אמיתי. לא בהכרח הסכמנו על זה עם האמריקנים"

זמן צפייה: 01:16

סיאד כמאל ח'ראזי, יועץ בכיר למנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, ויו"ר המועצה האסטרטגית למדיניות חוץ של איראן, אמר היום (ראשון) בראיון לרשת אל-ג'זירה הקטרית כי "לאיראן יש את היכולת לייצר פצצה גרעינית". עם זאת, הוא הוסיף: "כי אין בכוונתה לעשות זאת. תוך מספר ימים הגדלנו את היקף העשרת האורניום מ-20% ל-60%, ונוכל להגדיל אותה בקלות ל-90%". עוד אמר היועץ כי "טהרן תגיב ישירות נגד ישראל אם הביטחון שלה יהיה בסכנה. בתוך כך, קיימנו לאחרונה תרגילים נרחבים המדמים תקיפה בעומק ישראל, למקרה שהמתקנים הרגישים שלנו יותקפו על ידה".

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי | צילום: רויטרס

באשר להסכם הגרעין, ח'ראזי אמר כי איראן מחכה לערבויות אמריקניות לשימור ההסכם. עוד הוא ציין כי "איראן אינה מנהלת משא ומתן עם המדינות החתומות על ההסכם, על תכנית הטילים הבליסטיים שלה ועל מדיניותה האזורית. ח'ראזי האשים את ארה"ב בקיפאון בשיחות הגרעין: השיחות עם האמריקניים קשות, בגלל חוסר האמון שלהם בנו".

סיאד כמאל ח'ראזי, יועץ בכיר למנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי
סיאד כמאל ח'ראזי, יועץ בכיר למנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי | צילום: רויטרס

ח'ראזי התייחס גם לפסגת ג'דה, שהתקיימה בסוף השבועה אחרון בסעודיה, בה לקחו חלק נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן ומנהיגי מדינות המפרץ, מצרים, עיראק וירדן, ואמר כי איראן מעוניינת לקיים דיאלוג אזורי עם מדינות חשובות כמו סעודיה, טורקיה, מצרים, קטר ומדינות נוספות. ח'ראזי בירך על ההצהרה המשותפת שפורסמה בתום הפסגה, בה קראו המדינות המשתתפות לאיראן לקחת חלק פעיל בשיח ישיר בין המדינות במטרה לפתור את הסכסוכיים המדיניים-ביטחוניים ביניהן.

ביידן בפסגה עם מנהיגים ערבים בסעודיה
ביידן בפסגה עם מנהיגים ערבים בסעודיה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום דנו שרי הממשלה בישיבת הממשלה, בין היתר בביקורו בן השלושה ימים של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ועל הסוגיה האיראנית והניסיון למנוע ממנה להשיג נשק גרעיני. ראש הממשלה יאיר לפיד הודה במהלך הדיון בממשלה כי באשר להנחת איום צבאי אמיתי, לא הושגו הסכמות.

"באנו וביקשנו לשים איום צבאי אמיתי במהלך ביקור הנשיא ביידן, אנחנו רוצים שנקודת המוצא תהיה איום צבאי אמיתי. לא בהכרח הסכמנו על זה עם האמריקנים", אמר לפיד. באשר לסעודיה אמר בדיון: "זה לא הסכמי אברהם אבל זה תהליך של נורמליזציה, היה חשוב לנו שהממשל האמריקני לוקח אחריות גם על העניין הזה".

רה''מ יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן בפתח ישיבת הממשלה
רה''מ יאיר לפיד בפתח ישיבת הממשלה | צילום: חיים צח / לע''מ