"ארה"ב סיכלה הצעה באו"ם שלא גינתה את חזבאללה"

לדברי מקורות דיפלומטיים, ההצעה שעלתה במועצת הביטחון, גינתה "כל סוג של אלימות על הקו הכחול", על רקע האירועים האחרונים. "נתנגד לכל הצהרה שעושה השוואה מוסרית בין ישראל לארגון הטרור"

זמן צפייה: 00:55

המתיחות בצפון: ארצות הברית סיכלה הלילה (שישי) במועצת הביטחון של האו"ם טיוטת הצעת גינוי על רקע למתיחות בצפון, כיוון שלטענתה הוא משווה בין ישראל לחזבאללה, ולא כולל גינוי חד משמעי לארגון הטרור, כך מסרו מקורות דיפלומטים לסוכנות הידיעות AP. לטענתם, ההצעה כללה הצהרה שקוראת "לכל הצדדים לנהוג באיפוק מקסימלי".

ההצעה מגיעה בעקבות האירועים האחרונים על גבול לבנון, ששיאן ניסיון פיגוע הנקמה של חזבאללה בתחילת השבוע, וירי התגובה של צה"ל. לטענת הדיפלומטים ההצעה, שהובאה למועצה על ידי נציגי צרפת, כוללת גינוי "כל סוג של אלימות על הקו הכחול", הגבול בין ישראל ללבנון לאחר 2006.

הבור על הכביש מירי הנט בגבול הצפון
פגיעת הנ''ט בגבול הצפון כתוצאה מירי חזבאללה, השבוע | צילום: חדשות 13

רוב נציגי המדינות תמכו בהחלטה, ובטיוטות קודמות בנושא, אולם הנציגים האמריקניים התנגדו להן. "ארצות הברית מתנגדת לכל לכל הצהרה שלא מגנה את חזבאללה, ושעושה השוואה מוסרית בין ישראל לבין הארגון", כך לטענתם. מכיוון שלארה"ב יש זכות וטו במועצת הביטחון, ההצעה נפסלה.

בתוך כל, בצה"ל מאמינים כי חילופי המהלומות עם חזבאללה לא נגמרו, וייתכן שהארגון רוצה להוציא לפועל פיגוע נוסף כנקמה על הפעולות שהוא מייחס לישראל. בין היתר חוששים במערכת הביטחון מפיגוע אווירי ומאפשרות של חדירת כלי טייס בלתי מאוישים, ולכן מערך ההגנה האווירי בצפון תוגבר, בין היתר באמצעות סוללות כיפת ברזל ופטריוט. כמו כן, צה"ל נערך לאפשרות שחזבאללה ינסה להפיל כלי טיס בלתי מאויש ישראלי בשמי לבנון.

בישראל מעריכים שחזבאללה חש חבול וכי כבודו נפגע לאחר התקריות בצפון, ולכן ההבנה במערכת הביטחון הישראלית היא שמזכ"ל הארגון חסן נסראללה רוצה לבסס משוואה של הדדיות מול ישראל – הרוגים מול הרוגים, והפרת ריבונות מול הפרת ריבונות. זאת ברקע תקיפת הרחפנים בדאחיה שבביירות, פעולה אשר הוא מייחס לישראל. מכאן יוצאת הנחת העבודה של המודיעין הישראלי שחזבאללה יפעל שוב. עוד מעריכים בצה"ל כי ישראל בולמת במגוון כלים את נסראללה ופרויקט דיוק הטילים שלו, וזאת במטרה לחסום אותו עד שיניח לנושא.