גנץ צמצם את הרשימה: הרמטכ"ל הבא - זמיר או הרצי הלוי

לאחר סיום סבב ראיונות עם שלושת המועמדים בעקבות החלטת היועמ"שית שאפשרה את קידום ההליך גם בזמן הבחירות, שר הביטחון הודיע כי שני המועמדים הסופיים יהיו אלוף אייל זמיר ואלוף הרצי הלוי. המועמד השלישי, אלוף יואל סטריק, עודכן בהחלטה

זמן צפייה: 02:32

שר הביטחון בני גנץ הודיע הבוקר (ראשון) כי הוא צמצם את רשימת המועמדים לתפקיד הרמטכ"ל הבא, שיחליף בתפקידו את רא"ל אביב כוכבי, ושני המועמדים הסופיים הם אלוף אייל זמיר ואלוף הרצי הלוי. גנץ שוחח עם המועמד השלישי, אלוף יואל סטריק, ועדכן אותו בהחלטתו.

הודעתו של גנץ הגיעה בהמשך להחלטת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שאפשרה את קידום ההליך על שהכנסת פוזרה לקראת הבחירות ובשעה שמכהנת ממשלת מעבר. לאחר סיום סבב ראיונות עם שלושת המועמדים, החליט גנץ על שני המועמדים הסופיים, והשבוע הוא יחל בהתייעצות עם שרי ביטחון ורמטכ"לים לשעבר במטרה לקדם את התהליך.

שר הביטחון, בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

האלוף הלוי משמש כיום כסגן הרמטכ"ל, ולפני כן שימש כמפקד סיירת מטכ"ל, מפקד פיקוד הדרום, ראש אמ"ן, מפקד המכללה הבין-זרועית לפיקוד ולמטה, מפקד עוצבת הגליל וראש חטיבת ההפעלה המבצעית באמ"ן. האלוף זמיר נמצא כעת בלימודים בוושינגטון שבארצות הברית, ולפני כן שימש כסגן הרמטכ"ל, מפקד פיקוד הדרום, המזכיר הצבאי של ראש הממשלה, מפקד עוצבת געש, מפקד עוצבת עמוד האש, מפקד קורס מפקדי פלוגות ומפקדי גדודים ומפקד חטיבה 7.

Capture
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה

"הגם שהמשך הליך מינוי הרמטכ"ל ה-23 של צה"ל בתקופת בחירות כרוך בקשיים משפטיים משמעותיים", נכתב בשבוע שעבר בהודעה מטעם היועמ"שית, "הרי שבנסיבות העניין הקונקרטיות, ובפרט נוכח האמור בחוות הדעת המקצועיות-ביטחוניות הסודיות שהובאו בפניה, הנוגעות לאתגרים ביטחוניים ייחודיים חריגים העומדים כעת בפני צה"ל, ולאחר שבחנה את מכלול נסיבות העניין עם כלל גורמי המקצוע הרלוונטיים בייעוץ המשפטי לממשלה ובפרקליטות המדינה, הגיעה לכלל מסקנה כי קשיים אלה אינם עולים כדי מניעה משפטית".

שר הביטחון בני גנץ מסר בתגובה: "אני מברך על ההחלטה האחראית של היועצת המשפטית לממשלה לאפשר להתקדם בהליך מינוי הרמטכ"ל. למדינת ישראל יש כיום רמטכ"ל מצוין, ורא"ל אביב כוכבי ימשיך למלא את תפקידו ולהוביל את צה"ל באופן איכותי כפי שעשה עד היום".

"לצד זאת", הוסיף גנץ, "למינוי רמטכ"ל במועד ובתהליך סדור, יש חשיבות גדולה מבחינת הרציפות הפיקודית של צה"ל וביטחון מדינת ישראל. אמשיך לקיים את התהליך באופן מסודר, ממלכתי ונקי מכל שיקול פוליטי, ותוך התייעצות עם כלל הגורמים הרלבנטיים. כל זאת מתוך ראייה רחבה של צורכי הביטחון והאתגרים בפניהם ניצבת מדינת ישראל".