נמשכת המתיחות בדרום: לילה של כוננות בעוטף עזה

העוצר הארוך שהוטל על תושבי העוטף צפוי להימשך עוד כמה ימים, ובמסיבת עיתונאים של הג'יהאד האסלאמי שהתקיימה הערב הטיל הארגון את האחריות המלאה על חייו של הבכיר העצור א-סעדי על ישראל: "לא נהסס להגיב, מחכים לאחינו בעזה"

זמן צפייה: 09:42

הדריכות בעוטף עזה נמשכת גם הערב (רביעי), לאחר שהוחלט על הארכת הכוננות ביממה נוספת. במערכת הביטחון נשענים על מידע שלפיו הג'יהאד האיסלאמי בעזה נחוש להגיב ולנקום על מעצרו של באסם א-סעדי, בכיר הארגון בגדה, שנעצר שלשום. היות ומדובר בהתרעה קונקרטית, בישראל ממתינים גם לשיחה של המתווך המצרי עם חמאס ועם הג'יהאד האיסלאמי, כמו גם לחץ של חמאס שייגבר על ארגון הטרור ויגרום להם לסגת מהתוכניות.

לאור המצב, חוף זיקים יישאר סגור למבקרים ותנועת הרכבות בין אשקלון לבאר שבע לא תחודש ומעבר ארז וכרם שלום יישארו סגורים.

מפת הכבישים החשובים
מפת הכבישים החשובים

הצירים שיישארו חסומים כוללים את כביש 232, שחסום במקטע שבין מפלסים לסעד. הכביש נפתח הערב לתנועה באופן זמני ויישאר פתוח עד מחר (חמישי) ב-5:00 בבוקר, מצומת סעד ועד לקיבוץ כרם שלום. בנוסף, צירים חקלאיים ממערב נחסמו וכן נחסם הכביש מניר יצחק דרומה.

כביש 2410 נפתח לתנועה לתושבי האזור הנעים בכלי רכב פרטיים בלבד ובהצגת תעודה מזהה, כך גם כביש 242 במקטע שבין כביש 2410 לבין כביש 232. כביש מספר 4 חסום מצומת זיקים עד כביש הגישה למעבר ארז וכביש מספר 34 חסום מצומת יד מרדכי ועד צומת ניר עם.

כמו כן, הכניסה לגבעת ״קובי״ (״אנדרטת הארבעה״) בשדרות, אנדרטת ״החץ השחור״, גבעת הפעמונים על שם אסף סיבוני ז״ל, גבעת נזמית וגבעת ״הפרש הבודד״ תישאר חסומה. צה״ל מדגיש כי יש להמשיך להישמע להוראותיו הרשמיות ומזכיר כי אין לעצור בשולי הכביש במהלך הנסיעות באזור העוטף מטעמי ביטחון אישי.

חייל בעוטף עזה
חייל בעוטף עזה | צילום: פל

בצה"ל פועלים על מנת להפחית את המתיחות ויש האומרים שישנה כבר הצלחה מבחינת צה"ל בהיבט ההגנתי, ושאולי הצליחו לעצור את הניסיון, אך נערכים במקביל לאפשרות צבאית. ישראל הבהירה לחמאס כי על כל תגובה של הג'יהאד האיסלאמי - חמאס תהיה זו שתישא בתוצאות - בעוד שהארגון מתנער מאחריות ואומר כי היא לא קשור לאירוע. מבחינת חמאס, היא אינה מעוניינת להיכנס לסבב לחימה.

בתוך כך, גדוד ג'נין בפלוגות ירושלים של הג'האד האסלאמי קיים הערב מסיבת עיתונאים והטיל על ישראל את האחריות המלאה על חייו של א-סעדי. "לא נהסס להגיב ולפזר את ראשי וגופות ישראל על פני ההרים", כך נאמר במסיבת העיתונאים. אחד המשתתפים הוסיף בעברית רצוצה: "אנחנו מחכים לאחינו בעזה והם יגידו לנו מה לעשות. אנחנו נפתח במלחמה ביחד עם עזה. מתי שנח'אלה (מזכ"ל הג'האד) יפתח במלחמה אנו נפתח במלחמה מג'נין"

הערב יצאו שני צעירים תושבי שדרות, שי ראובני ורמי ברכי, מעירם לכיוון יד מרדכי וזאת במחאה על המצב: ״התחלנו צעדה מתוך הבנה שמדינת ישראל פשטה את הרגל. לא יכול שאנחנו נהיה כאן בעוצר בלי סוף. אם יש איום, שיטפלו באיום ולא יחסמו אותנו״.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2208032241' autoplay='0' credit='' desc='תושבי שדרות יוצאים לצעדת מחאה: "נשחרר את שדרות ברגליים"' poster='' kid='1_fwyr4lgh' duration='']

בעוטף עזה מספר כבישים חסומים לתנועה, בתי הקפה שוממים והחנויות ריקות. מוקדם יותר היום סיפר אורי, תושב שדרות, לחדשות 13 כי הוא ומשפחתו "לא רוצים לקחת סיכונים. מספיקה רק אזעקת צבע אדום אחת ואנחנו חוזרים אחורה. הילדים שואלים למה היום הם בבית ואנחנו מסבירים להם שבימים אילו עדיף להישאר בבית, הילדים גם הלילה ישנו בממ"ד".

שמעון, בעל קפה בעיר, הוסיף: "זה טירוף, חבל ארץ שלם מושבת, והמדינה ממשיכה כרגיל. לא ברור איך הגענו למצב שארגון טרור קיקיוני קובע לנו את סדר היום. המסר חייב להיות פשוט - יש איום קונקרטי, תנטרלו אותו". שלומי אלקיים, בעל חנות בשדרות התייחס גם הוא למצב: "אין כאן אנשים. אנשים לא יוצאים החוצה. וכל זה בגלל מה - בגלל שעצרו פעיל חמאס או ג'יהאד? אנחנו צריכים לפחד? אותנו מענישים? אני לא מבין את זה. אנחנו לא מסוגלים לשמור על המדינה שלנו. אם אתם לא מסוגלים להגן על תושבי עוטף עזה - אל תעצרו אנשים".

שמעון, בעל בית קפה בשדרות: ''מאתמול, כמעט לא נכנסים לבית הקפה שלי''
שמעון, בעל בית קפה בשדרות: ''מאתמול, כמעט לא נכנסים לבית הקפה שלי''

ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, איתמר רביבו, כתב היום לתושבים: "יש לציין שהכוונה לבצע אירוע פח"ע באמצעות צליפה או נ"ט עומדת בעינה ועד כה נמנעה בזכות השמירה והעמידה על ההנחיות". רביבו ציין כי יש להמנע משהייה ונסיעה במקומות חשופים, וכן כי יש לקיים כל פעילות בקרבה למרחבים המוגנים.