הדרך לפסגה, הקשר לרה"מ והאימה שהטיל באיראן: מי אתה יוסי כהן?

ראש המוסד מסיים קדנציה שבמהלכה הארגון חזר להלך אימים במזרח התיכון. כהן, בעל ההופעה המוקפדת, אחראי למבצעים רבים שבלטו בתעוזה ובחשיבה מחוץ לקופסה. "לא אופתע אם יהיה בעתיד ראש ממשלה"

זמן צפייה: 21:47

בחמש השנים האחרונות ישנה תחושה כי המוסד בראשותו של יוסי כהן נמצא בכל מקום - רצף החיסולים, הפיצוצים, החבלות המסתוריות והעובדה שברוב שנות כהונתו שימש כהן כשר החוץ בפועל של מדינת ישראל, הפכו אותו, שלא כמו קודמיו, לדמות נוכחת בציבוריות הישראלית. "מפרספקטיבה של כמה שנים, אפשר יהיה להגיד עליו בוודאות שהוא היה אחד מראשי המוסד הגדולים", אמר אשל ארמוני, לשעבר ראש אגף במוסד .

אחרי שירותו הצבאי בנח"ל, כהן התגייס בגיל 21 למוסד, והחל את דרכו כקצין איסוף צומת באגף להפעלת סוכנים. הוא בלט מיד ביכולת שלו להפעיל אנשים אחרים וגם בשאפתנות. "קינאתי ביכולת שלו לרכוש ולקנות את מי שמולו בזמן אפס", סיפר יעקב נגל, לשעבר מ"מ ראש המל"ל. ארמוני הוסיף: "כשאומרים שלטוראי יש את השרביט של הגנרל בתיק, אני חושב שליוסי, היו לו את המפתחות של הג'יפ של ראש המוסד". כהן טיפס בהתמדה עד לתפקיד ראש אגף צומת, שבו זכה בפרס ביטחון ישראל על מבצע שלא ניתן לחשוף עד היום. זאת, תוך כדי שיחד עם אשתו איה הוא גידל ארבעה ילדים, אחד מהם בעל נכות של מאה אחוזים.

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

האירוע הגדול בעולם: מאות אלפים בהילולת רשב"י במירון • ישיר

משני: חובת בידוד לשבים ממדינות עם תחלואה גבוהה – גם למחוסנים

אלרעי פרייס: 35% מהציבור לא מחוסנים – ממליצה לא ללכת למירון

ראש המוסד, יוסי כהן
יוסי כהן, ראש המוסד

בחייו האישיים, כהן הוא מה שנקרא "כיפה שקופה" - לא אדם דתי אבל בהחלט שומר על חלק מהמצוות. מקורביו של ראש המוסד מעריכים כי מבחינה פוליטית, כהן ממוקם מעט ימינה מהמרכז, וכי הוא שואף להגיע לשם. "לגמרי לא אופתע אם אראה אותו כראש ממשלה ביום מן הימים", אמר אילן מזרחי, לשעבר סגן ראש המוסד.

ב-2016 הודיע ראש הממשלה על מינויו של כהן לראש המוסד, במהלך שנראה כהחלטה של הרגע האחרון. זאת, כאשר ברקע, המועמד שהתמודד מולו, נ', טען כי הוא נדרש להצהיר אמונים לראש הממשלה ולהתחבב על רעייתו. מזרחי מתייחס לנושא וטוען: "אני חושב שזה לגיטימי. תלוי למה אתה מתכוון כשאתה אומר 'מתחבבים על אשת ראש הממשלה' הפירוש פה הוא בעייתי. אני לא מתכוון להסכים לאמירה שכהן פילס את דרכו לצמרת בגלל שהוא, בשפה שלנו, 'גייס את אשת ראש הממשלה'". רוב התהיות על מינויו לראש המוסד נעלמו בתוך זמן קצר, כאשר הארגון בראשותו חזר להיות גוף מטיל אימה באזור כולו ובאיראן בפרט.

יוסי כהן ובנימין נתניהו
יוסי כהן וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: קובי גדעון, לע''מ

לפני שלוש שנים, ישראל הדהימה את העולם כאשר חשפה כי הצליחה לגנוב מאיראן את ארכיון הגרעין החשאי בשלמותו. מדובר בחצי טון של דיסקים ומסמכים, שרבים מהם נכתבו בכתב ידו של מוחסן פח'רי-זאדה שחוסל בנובמבר אשתקד. עם זאת, יש הטוענים כי חשיפת המבצע הייתה שגיאה. "החשיפה של מבצעי המוסד בהיקפים ובעוצמות שאנחנו חווים בשנים האחרונות מקורה בהחלטה פוליטית. לחשוף, הייתי אומר, את יכולת הפגיעה של ישראל באויב", טען חיים תומר, לשעבר ראש אגף "תבל" במוסד. לטוב ולרע, המבצעים, ההצלחות במאבק במשבר הקורונה והסכמי השלום עם מדינות ערב - כולם מעוגנים בקרבה ובאמון שפיתח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.