תקרית אלימה נוספת ביצהר: מתנחלים זרקו אבנים לעבר לוחמי מג"ב

המתפרעים יידו אבנים לעבר הכוחות, שהובאו לאזור לאחר רצף האירועים האלימים. הלוחמים השליכו שני רימוני הלם ומפרי הסדר נמלטו • במערכת הביטחון הכריזו על גבעת "קומי אורי" שטח צבאי סגור

זמן צפייה: 02:06

כעשרה מתנחלים המתגוררים סמוך ליצהר השליכו הערב (שני) אבנים לעבר לוחמי משמר הגבול, שהובאו לגזרה כדי לתגבר את הכוחות בשל רצף האירועים האלימים. הלוחמים השליכו שני רימוני הלם על המתפרעים, ואלה נמלטו. לא נערכו מעצרים. זאת, לאחר שמוקדם יותר היום אירעה תקרית דומה נוספת, שבמהלכה השליכו מתנחלים אבנים על הכוחות באותו אזור. הלוחמים הגיבו בירי גז מדמיע.

בתוך כך, במהלך החג הוחלט במערכת הביטחון להכריז על גבעת "קומי אורי", שממנה נזרקו האבנים בתקרית אתמול, שטח צבאי סגור. משמעות הדבר היא שלמעט תושבי המקום, אין אפשרות להגיע למקום. בפעם האחרונה שהוטל שטח צבאי סגור הייתה ביוני 2018, לאחר פציעתה של לוחמת מג"ב באותו אזור.

מפורום תג מאיר הנלחם בפשעי שנאה נמסר בתגובה לאירוע הנוסף ביצהר: "בשטחי יהודה ושומרון פועלות קבוצות טרור יהודי כנגד פלסטינים, ישראלים וחיילי צה"ל. מדינת ישראל מטפלת בקבוצות טרור אלו בכפפות של משי. בטרור יהודי נגד חיילי צה"ל, אזרחים ישראלים ותושבים פלסטינים יש לטפל באותה דרך בה מטופל טרור פלסטיני. אנחנו קוראים לכוחות הביטחון לתפוס את האשמים במעשים ולמערכת המשפט למצות איתם את הדין".

עוד בחדשות 13:

תקרית אלימה בשומרון: מתנחלים הפריעו לעבודת המסיק בכפר קוסרא

תושבים ביצהר: "נערים עושים לפעמים שטויות, לא נפקיר אותם"

הרמטכ״ל גינה את התקיפות ביצהר; בישוב דורשים מהנערים לעזוב

מפקד פיקוד מרכז, מפקד אוגדת יהודה ושומרון ומפקד החטיבה המרחבית ''שומרון''
מפקד פיקוד מרכז, מפקד אוגדת יהודה ושומרון ומפקד החטיבה המרחבית ''שומרון'' | צילום: דובר צה''ל

אחרי שני האירועים האלימים נגד חיילי צה"ל בסוף השבוע ובחג, אתמול הפגינו תושבים מיצהר נגד המעשים, אך עם זאת סירבו לגנות את נוער הגבעות שעומד מאחוריהם. "מדובר בנוער שמוסר את נפשו למעננו ולמען יישוב הארץ", אמר ישראל אריאל, ממקימי ההתנחלות יצהר, "נוער אידיאליסט. נערים עושים לפעמים שטויות ודברים שהם לא בסדר. המחשבה שבגלל זה נפקיר אותם ונפנה להם גב - זו התנהגות לא יהודית ואני סולד מזה".

מנגד, במזכירות היישוב הודיעו מוקדם יותר לנערי הגבעות כי הם דורשים מהם לעזוב בעקבות האירועים, הראשון שלשום שבמהלכו איימו על מג"ד גדוד הסיור של גולני, והשני אמש שבו השליכו אבנים לעבר הכוח ופצעו חייל. "היישוב רואה את התנהלות הנערים ותקיפת חיילי צה"ל כשערוריה ובושה", נכתב בהודעה, "מזכירות היישוב הגדירה כללי התנהגות ברורים., כתנאי סף לנוכחות בני נוער במרחב יצהר והגבהות. קווים אדומים אלה הוצפו על ידינו שוב ושוב המפגשים ושיחות, אך לצערנו הרב, האירוע החמור ממחיש כי הם לא קיבלו ביטוי במציאות".

עוד הוסיפו: "משכך, אנו דורשים מהנערים לעזוב את יצהר, ועד להודעה חדשה, מסירים לחלוטין את חסות היישוה מנוכחותם כאן, על כל המשתמע מכך. לצערנו, שרשרת האירועים בימים האחרונים נעוצנ בגירוש תושב היישוב באמצעות צו מנהלי וללא משפט. מהלך בו נקט השב"כ, מביא לתסיסה רבה בקרב התושבים. אין בדברי רקע אלו ולו שרך של הבנה לאלימות ולהתנהגות הפרועה והמבישה של בני הנוער, אלא אך ורק כדי לפרוש תמונה רחבה".

הפגנה בכניסה ליצהר
הפגנה בכניסה ליצהר | צילום: חדשות 13

ראש המטה הכללי, רא"ל אביב כוכבי, גינה בחריפות את האירועים, וכינה אותם "התנהגות עבריינית". מדובר צה"ל כי "הרמטכ"ל הנחה לאתר את כלל המעורבים ולמצות איתם את הדין. הרמטכ"ל קובע שלא יעלה על הדעת שחיילי צה"ל, שעושים לילות כימים להגנת המתיישבים, יותקפו על ידי אלה המוגנים על ידם".

עוד נמסר כי "בשיחה משותפת בין הרמטכ״ל לראש השב"כ, נדב ארגמן, ולממלא מקום מפכ"ל משטרת ישראל, ניצב מוטי כהן, הוחלט לרכז מאמץ ולפעול בשיתוף פעולה למגר בכל דרך תופעה חמורה זו. צה"ל יפעל יחד עם השב"כ והמשטרה למצות במהרה את הדין עם מפרי החוק והסדר. אירועים מסוג זה מסיתים את צה״ל מהעיסוק במשימתו העיקרית, היא ההגנה על אזרחי ותושבי המדינה, ושמירה על הסדר הציבורי והביטחון".

״מדובר בקומץ מועט של נוער עברייני שנגדו נדרש לפעול בחומרה רבה", אמר מפקד פיקוד המרכז, אלוף נדב פדן, "אני מגנה כל אירוע בו תוקפים חיילים, מפקדים ואזרחים באלימות פיזית ומילולית בכל תוקף. אני רואה חומרה רבה באירועים האחרונים. צה״ל וכוחות הביטחון בפיקוד המרכז פועלים בשיתוף פעולה מלא עם המועצה האזורית שומרון על מנת למנוע פעולות מסוג זה ולהבטיח שמירה על הביטחון ושגרת החיים בקרב תושבי הגזרה". בעקבות  האירועים, במערכת הביטחון הוחלט שגדוד של משמר הגבול יפעל מעתה ביצהר.