ישראל לפלסטינים: "אם לא תהיה ברירה - נרחיב הפעילות בשטחים"

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, ואנשיו של שר הביטחון גנץ יצרו קשר עם אנשיו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בשיחות נאמר כי "ישראל לא מעוניינת בהרחבת הפעילות בשטחים, אבל אם לא תהיה ברירה - היא תעשה את זה. לא נאפשר המשך פגיעה בביטחון אזרחי ישראל וכוחות צה"ל"

זמן צפייה: 01:25

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, ואנשיו שר הביטחון בני גנץ, מצויים בימים האחרונים בקשר עם אנשיו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בין המסרים שהעביר מתאם פעולות הממשלה בשטחים בימים האחרונים לרשות הפלסטינית הוא ש"הסבלנות הישראלית עומדת להיגמר".

בנוסף, בשיחות נאמר כי "ישראל לא מעוניינת בהרחבת הפעילות בשטחים, אבל אם לא תהיה ברירה - היא תעשה את זה. לא נאפשר המשך פגיעה בביטחון אזרחי ישראל וכוחות צה"ל".

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן
מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן | צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ

מסר נוסף שהעביר מתפ"ש לרשות: "אתם צריכים לפעול בשביל הציבור הפלסטיני, בשביל לחזק את תחושת הביטחון האישי שלהם - וכך גם לחזק את המשילות והחוק והסדר (נשק לא חוקי) של הרשות בשטחים. ובכך, למנוע ולחסוך את המחיר הכבד שהאוכלוסייה משלמת (החסימות בשכם) ולמנוע הפצועים וההרוגים".

903290955
עודאי תמימי, המחבל החשוד בביצוע הפיגוע במחסום שועפאט

אחרי אירועי הימים האחרונים, במערכת הביטחון ממשיכים לרכז מאמצים כדי למנוע גלישה של האלימות להר הבית. המאמץ הזה, כך נראה, עולה בינתיים יפה: תפילות יום השישי בהר הבית עברו היום בשקט, וגם במזרח ירושלים נרשמה ירידה בהיקף האירועים האלימים. עם זאת, בצה"ל מבינים שהבעיה העיקרית היא בחבורת "גוב האריות" בשכם והכוונה היא לרכז מאמץ בשבועות הקרובים כדי לחסל את התופעה.

בינתיים, ככל שעובר הזמן, קיים חשש כבד במערכת הביטחון מאירוע ביטחוני שיבצע המחבל שברח בשועפאט. במשטרה ובצבא ממשיכים לתגבר את כל אזור עוטף ירושלים וירושלים מחשש שהמחבל יעשה פיגוע נוסף בעקבות בריחתו והוא מוגדר כפצצה מתקתק ומפעילים מודיעין כדי לתפוס אותו.

מוקדם יותר היום, שעות אחרי שכוחות צה"ל נכנסו הבוקר למחנה הפליטים ג'נין כדי לעצור מבוקש ונתקלו בחמושים שירו לעברם, בהם רופא ב"סהר האדום" - עבדאללה אבו א-תין אל-אחמד - הביע ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, מוחמד אשתיה, תנחומים. הוא אמר כי א-תין אל-אחמד היה בן 43 והותיר אחריו שלושה ילדים. עוד הבהיר אשתיה כי "הפגיעה בצוותים רפואיים מצד ישראל – מהווה התפתחות מסוכנת המצריכה התערבות דחופה מצד ארגונים בינלאומיים לזכויות אדם". מתחקיר ראשוני של צה"ל עולה חשד שהרופא גם הוא השתתף בירי. בנוסף, גורמים המזוהים עם הזרוע הצבאית של הפת"ח טוענים כי הרופא היה בכיר בארגון ונפגע במהלך העימותים החמושים שהתקיימו מול כוחות צה"ל שפעלו הבוקר בג'נין. במקביל, פרצו מהומות בחווארה.

כמו כן, משרד הבריאות של הרשות הפלסטיני טען היום כי אבו א-תין אל-אחמד, היה מנהל יחידת הרישוי במשרד הבריאות של הרשות הפלסטינית. כאמור, חילופי אש נרשמו הבוקר במחנה הפליטים ג'נין, בין כוחות צה"ל שפעלו בעיר, לבין חמושים פלסטיניים. מדובר צה"ל נמסר כי 12 מבוקשים נעצרו במהלך פעילות הכוחות היהודה שומרון. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח כי שני פלסטיניים נהרגו במהלך חילופי הירי במחנה הפליטים ג'נין, ביניהם עבדאללה אבו תין. 14 נוספים נפצעו.

ח'אלד אל-בטש, בכיר הג'יהאד האיסלאמי בעזה, נשא היום דברים במהלך עצרת של הארגון בעזה תחת הכותרת "אחדות הזירות היא דרכנו, וחרב ירושלים לא תוחזר לנדן" – ואמר את הדברים הבאים: "אנחנו אומרים לתושבי השכונות במזרח-ירושלים הנצורים – רובי ההתנגדות בגדה המערבית ובעזה לא יקבלו את פגיעה בשועפאט, בג'נין ובשכם. המשגרים והרקטות שלנו יופנו לעבר ישראל בכדי להרגיע את הפלסטינים".

החשד הראשוני הוא שאותו רופא השתתף בפעילות נגד כוחות הביטחון וייתכן ואף היה חמוש, נפגע מאש החמושים הפלסטיניים. הרחוב הפלסטיני כבר החל לגעוש סביב הפציעה הקשה שלו, וייתכן שבהמשך - מותו יגרור תגובות משמעותיות. בצה"ל החלו לתחקר את האירוע, ולפי שעה, ההערכה היא שהוא נורה על ידי החמושים הפלסטינים, שמצידם מיהרו להאשים את ישראל.

פעילות כוחות צה''ל הלילה באיו''ש
פעילות כוחות צה''ל הלילה באיו''ש | צילום: דובר צה''ל

בהקשר זה, יצוין כי במהלך הלילה 18 חשודים שהיו מעורבים בהפרות סדר שהתרחשו במזרח ירושלים נעצרו. מהמשטרה נמסר כי היו הפרות סדר נקודתיות במזרח ירושלים (במספר מוקדים נמוך משמעותית משלשום), שכללו ידויי אבנים, ירי זיקוקין והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כוחות המשטרה שפעלו במקום.

בשכונת שייח' ג'ראח (שמעון הצדיק) התפתחה הפרת סדר, עימותים אלימים וידוי אבנים בין אזרחים - שכתוצאה מהם, פונו שני פצועים לקבלת טיפול רפואי, כאשר אחד מהם נער בן 17 שנפצע באורח בינוני. שוטרי מחוז ירושלים ולוחמי מג"ב שפעלו במקום, עצרו 11 חשודים בגין ידויי אבנים וההתפרעויות במקום, כשחלקם נתפסו בשעת מעשה.

בנוסף נעצרו בביתם חשודים נוספים במעורבות בהפרות סדר שהיו שלשום במזרח העיר. בנוסף נתפסו שלושה חשודים בני 13, 12 ו-10 בלבד, שירו זיקוקין והתכוונו ליידות אבנים באזור בית חנינא. במהלך הלילה, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן ומפקד מג"ב, סיירו במעברים השונים במזרח ירושלים ופגשו את המפקדים והשוטרים שפועלים לשמירת הסדר והביטחון.

הפרות סדר אירעו אמש גם באזור הר הזיתים וסילואן, אך המשטרה השתלטה על האירוע. מוקדם יותר אתמול החלה הפרת סדר אלימה בשכונת ראס אל עמוד בירושלים, שכללה יידוי אבנים, ירי זיקוקין והשלכת בקת"ב לעבר כוחות המשטרה שפועלים במקום. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. כוחות המשטרה ומג"ב פעלו תוך שימוש באמצעים לפיזור הפרות הסדר ועצרו קטין החשוד במעורבות בהפרות הסדר במקום.