בר לב עונה לגנץ: סוהרות ימשיכו לשרת עם אסירים ביטחוניים

בעקבות החשד למקרה אונס של סוהרת על-ידי אסיר ביטחוני, דרש גנץ לאסור מידית על משרתות חובה בשב"ס לשהות במחיצת אסירים ביטחוניים. השר בר לב שיגר מכתב ובו כתב: "שינוי בייעוד ובאופן הצבת משרתות החובה דורש שינוי חקיקה בכנסת". גנץ השיב: "אם לא יימצא פתרון הולם - לא אחדש את הצו שמאפשר את השירות"

שר הביטחון בני גנץ והשר לביטחון פנים עמר בר לב
שר הביטחון בני גנץ והשר לביטחון פנים עמר בר לב | צילום: יונתן זינדל והדס פרוש, פלאש 90

השר לביטחון פנים עומר בר לב שיגר היום (רביעי) מכתב לשר הביטחון גנץ, שדרש השבוע בעקבות החשד למקרה אונס של סוהרת על ידי אסיר ביטחוני בכלא גלבוע לאסור מידית על משרתות חובה בשב"ס לשהות במחיצת אסירים ביטחוניים, זאת עד לבירור מעמיק ויסודי של החשדות ושל אופי השירות - כי סוהרות ימשיכו לשרת בבתי הסוהר עם אסירים ביטחוניים: "שינוי בייעוד ובאופן הצבת משרתות החובה בשירות בתי הסוהר דורש שינוי חקיקה בכנסת".

"כשר לביטחון הפנים אני נוקט ביד קשה ובאפס סובלנות באירועים מסוג זה, וכך גם במידה ויתגלו מעורבים נוספים באירועים. כך לאחרונה פיטרתי - בהמלצת נציבת שירות בתי הסוהר - את קצין המודיעין בכלא גלבוע. הטיפול במי שיעז לנקוט באלימות מינית, או באלימות בכלל כלפי נשים, יהיה חריף ונחרץ. המקרים, שהתרחשו לפני שנים אחדות, נחקרים כעת במשטרת ישראל וחוסים תחת צו איסור פרסום", כתב בר לב.

כלא גלבוע
כלא גלבוע | צילום: פלאש 90

בר לב הוסיף: "באשר לבקשתך כי תאסר על משרתות החובה בשירות בתי הסוהר לשהות במחיצת אסירים ביטחוניים, הריני להודיעך כי משרתות החובה הנ"ל עוסקות אך ורק באבטחתם של אסירים ביטחוניים וליווים וזאת בהתאם לחוק הנ"ל וכן ואינן שוהות במחציתם של אסירים ביטחוניים. כל שהות של משרתת חובה במחיצת אסיר ביטחוני מנוגדת להנחיות ותענה במלוא חומרת הדין. לאור כל האמור, שינוי בייעוד ובאופן הצבת משרתות החובה בשירות בתי הסוהר דורש שינוי חקיקה בכנסת".

שר הביטחון בני גנץ הגיב למכתבו של השר לביטחון פנים בר לב ואמר: "קיבלתי את מכתבו של השר לביטחון פנים, ואני כמוהו מסכים שיש לקיים שיח מיידי בין המשרדים בנוגע להמשך שירות חובה בשירות בתי הסוהר. אנחנו נקיים את השיח הזה בהקדם, מתוך ראייה שמקומם של צעירות וצעירים בשירות סדיר, לא יכול להתבצע ישירות וללא השגחה עם אסירים ביטחוניים".

גנץ הוסיף: "אנחנו ננהל את התהליך הזה ביסודיות ובמהירות – ואם נידרש נביא את הנושא לחקיקה. ככל שלא ימצא פתרון הולם שמניח את דעת – לא אחדש את הצו המאפשר את השירות בעוד ארבעה חודשים".

שר הביטחון בני גנץ בטקס קבלת הפנים לנשיא ביידן בנתב''ג
שר הביטחון בני גנץ | צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

כאמור, אתמול שלח שר הביטחון בני גנץ שלח מכתב לשר לביטחון הפנים עמר בר-לב, ובו דרש לאסור על משרתות חובה בשב"ס לשהות במחיצת אסירים ביטחוניים עד לבירור מעמיק ויסודי של החשדות ושל אופי השירות. בנוסף, ציין גנץ במכתבו כי בכוונתו לבחון מחדש את המשך הקצאת משרתות ומשרתי החובה בשירות בתי הסוהר , בהינתן שתפקידם הוא להתמודד באופן ישיר עם אסירים ביטחוניים.

שר הביטחון כתב: "אני סבור ששירות הכרוך בהתמודדות עם אסירים ביטחוניים, דורש הכשרה נאותה ומקיפה, והיכרות מעמיקה עם המסגרת של שירות בתי הסוהר, ועל כן יש לשקול האם תפקיד זה ראוי שיבוצע על ידי משרתי חובה, שהוקצו מחוץ לסד"כ צה"ל. כמו כן, יש לבחון באילו תנאים ניתן לקיים שירות כזה, ומהם התנאים לשמור על ביטחונם ושלומם הפיסי".

"אנו מחויבים לפעול יחד ולעשות כל שניתן בכדי להבטיח את ביטחונם האישי של כלל המשרתות והמשרתים באשר הם", הוסיף גנץ, "בהתאם לכך, הנחיתי את הגורמים המקצועיים במשרד הביטחון ובצה"ל לבחון, ביחד עם גורמי המשרד לביטחון פנים, את הצו המאפשר הקצאת משרתי חובה בשירות בתי הסוהר".