"עברנו את הגבול מזמן": הדיון הדרמטי בפרוץ מלחמת לבנון ה-1

בציון 40 שנה ליום הראשון של מלחמת שלום הגליל מפרסם ארכיון צה"ל במשרד הביטחון את פרוטוקול הדיון בלשכת הרמטכ"ל יום לפני המבצע והדיון ביום עצמו בין רה"מ דאז בגין והרמטכ"ל רפאל (רפול) איתן: "נקיים את חובתנו הקדושה"

מנחם בגין אריאל שרון ביקור בופור לבנון מלחמת שלום הגליל
בגין ושרון בביקור בבופור | צילום: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

הדיון הדרמטי שפתח את מלחמת לבנון הראשונה: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון מפרסם אחר הצהריים (שני) את פרוטוקולי הדיונים במטכ"ל יום לפני תחילת המלחמה והדיון בפיקוד צפון בהשתתפות ראש הממשלה דאז מנחם בגין לציון 40 שנה למבצע שלום הגליל.

בדיון המטה הכללי שנערך בלשכת הרמטכ"ל, רב-אלוף במילואים רפאל איתן ז"ל, יום לפני היציאה למבצע של"ג מספר איתן על שיחותיו עם בגין. "מזג האוויר מאפשר, אבל החלטנו לעשות דיון אם לתקוף או לא", אמר איתן בדיון שהפרוטוקול שלו נחשף היום. "בסופו של דבר, מסיבות צבאיות בלבד, החלטתי להרים טלפון לרה"מ ולהגיד לו שאני ממליץ כן לתקוף. כלומר, הוא קיבל את מה שאמרתי לו. שאלתי אותו אם יש עליו לחצים מדיניים והוא אמר שאין שום לחצים והסיכוי בערב להחליט חיובי".

אריאל שרון יצחק רבין רפאל איתן רפול ביירות לבנון
שרון לצד רבין ורפול | צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון

יום למחרת התקיים דיון בפיקוד צפון בנוכחות ראש הממשלה מנחם בגין. בגין ביקש לדעת על היתקלויות שהתרחשו בין כוחות צה"ל למחבלים. "כבר השארנו את הבופור מאחורינו?", שאל בגין ונענה על ידי ראש אמ"ן דאז יהושע שגיא: "לא, אנחנו עוד לא הגענו לבופור". בשלב הזה התערב רפול ואמר: "עוד מעט הכוח יהיה מאחוריו". שגיא אמר: "ערפאת נמצא בביירות. אנחנו מניחים שהוא לא יודע מה קורה". בגין שאל אם הכוחות עברו את הגבול ונענה: "עברנו אותו מזמן".

בגין סיפר על מכתב שקיבל מנשיא ארה"ב דאז רונלד רייגן. "קיבלתי ממנו מכתב אדיב, אבל מבקש לא לעשות שום דבר. הסברתי לו את המצב וסיימתי. אנחנו נקיים את חובתנו הקדושה", אמר ראש הממשלה בגין.

הנוכחים בדיון בפיקוד צפון האזינו למבזק החדשות בשעה 13:00 ולאחריו אמר הרמטכ"ל רפאל איתן: "לכשנרצה להודיע נודיע כך: 'כוחות צה"ל פתחו היום בסריקות קרקעיות לאיתור והשמדת מקורות האש וריכוזי המחבלים שמהם נורית אש זה כמה ימים על יישובינו באצבע הגליל".

ראש הממשלה מנחם בגין מלחמת שלום הגליל לבנון
ראש הממשלה בגין בתקופת מלחמת שלום הגליל | צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון

אריאל שרון יהושע שגיא רפאל איתן רפול אמיר דרורי לבנון מלחמה ביירות
ביקור שר הביטחון אריאל שרון בלבנון בהשתתפות יהושע שגיא, רפאל איתן ואמיר דרורי | צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון

בגין התייחס שוב למכתב של רייגן ואמר: "המכתב שלי אליו, ממנו הוא כבר ילמד מה אנחנו רוצים לעשות. אני כותב לו שאנחנו רוצים להוציא את כל היישובים שלנו מטווח האש". רפול שאל לגבי השיקולים הפוליטיים בכנסת על היציאה למבצע: "המערך אמר שהתגובה הייתה בסדר. אתה יוצא עם איזו הודעה לעם?".

בגין: "לא, אני אראה עד הערב. אם יש לי פה אפשרות להסביר דברים לרדיו, אז אני אקליט".

אריאל שרון לבנון ביירות
שרון בביירות | צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון

בדיון נידונה האפשרות מה לעשות לאחר נפילתו בשבי של טייס. "הוא בידי המחבלים", אמר רפול ובגין השיב: "את החייל הזה אנחנו נוציא. אם ניקח לפחות כמה עשרות שבויים להחליף אותו. לקחת שבויים למען החלפת השבוי. אנחנו לא נהרוג. תמורת האיש שלנו, נהיה מוכנים להסגיר להם את כולם".

בסיום הדיון אמר בגין: "עם כל הדיבורים, עדיין הם מופתעים. הרי סוף כל סוף העולם דיבר על ישראל שפולשת, תפלוש והם בכל זאת מופתעים".