בניסיון להגיע להסדרה: "חודשו המגעים בין ישראל לחמאס"

מקור בארגון טען כי במהלך הימים האחרונים בוצעו שיחות עם המתווכים השונים בנוגע להסכם רגיעה ארוך טווח. על פי הדיווח, ההסדרה אמורה לכלול פתרונות לסוגיות הבוערות, בהן השבויים והנעדרים

יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמעיל הנייה( רויטרס)
יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה | צילום: רויטרס

המתיחות בדרום: מקור בחמאס טען הבוקר (שישי) לעיתון הלבנוני אל-אח'באר, כי במהלך היומיים האחרונים נעשו שיחות עם המתווכים המצרים. בנוגע להסדרה ארוכה עם ישראל. עוד הוסיף המקור, כי שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, צפוי להיפגש בימים הקרובים עם הנהגת חמאס, במטרה לדון גם הוא ברגיעה.

לדברי המקור בחמאס, השיחות כוללות ניסיונות להגיע לפתרון בסוגיות הבוערות בין הצדדים, בהן גופות חיילי צה"ל והאזרחים המוחזקים בידי ארגון הטרור ברצועה. בעיתון דווח כי לצד השיחות, הפלגים הפלסטינים ברצועה שומרים על כוננות גבוהה מחשש שהשיחות שמתקיימות בין הצדדים "מהוות הסחת דעת למתקפה ישראלית בזמן הקרוב ברצועה", לשון הדיווח.

בתוך כך דווח אתמול כי בחמאס שוקלים להשהות את הפגנות יום השישי על גדר רצועת עזה בחודשים הקרובים, כדי לתת עדיפות לנתיב ההסדרה עם ישראל. זאת, לאחר שביום רביעי הודיע הארגון כי היום לא תיערך הפגנה, זה השבוע השלישי ברציפות.

שליח האום למזה"ת, ניקולאי מלדנוב
שליח האום למזה"ת, ניקולאי מלדנוב | צילום: רויטרס

בחמאס חוששים מגורמים סוררים, מהג'יהאד האסלאמי או מארגונים אחרים, שיביאו להסלמה על הגדר, והחליטו לתת עדיפות עליונה לנתיב ההסדרה מול ישראל. בארגון מאמינים כי הם יכולים להשיג יותר פירות כלכליים לרצועה באמצעות הסדרה, במקום הסלמה שביא לנזק רב לתושבים.

למרות ריסון ההפגנות מצד חמאס, שגרת השקט בדרום לא נשמרת מאז סבב ההסלמה האחרון. ביום שלישי בערב נורו שתי רקטות מצפון הרצועה לעבר עוטף עזה. מערכת כיפת ברזל יירטה שיגור אחד, ורקטה נוספת נפלה בשטח פתוח. התרעת צבע אדום נשמעה בכמה יישובים, בין היתר בשדרות. לא היו נפגעים, למעט תושבת שדרות שנחבלה בגפיה בדרכה למרחב המוגן ואדם נוסף שלקה בחרדה, ולא נגרם נזק. לאחר הירי נמסר מהעירייה כי לעת עתה אין שינוי בהנחיות לתושבים.

בעקבות ירי שתי הרקטות תקף צה"ל שלשום בלילה פעמיים מטרות באזור חאן יונס שבדרום רצועת עזה, בהן אתר לייצור נשק ומטרות בצפון הרצועה, בהן תשתית תת קרקעית. מדובר צה"ל נמסר: "ארגון הטרור חמאס אחראי על הנעשה ברצועת עזה וממנה והוא יישא בהשלכות לפעולות נגד אזרחי ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בעקבות הירי: "אם מישהו בעזה חושב שהוא יכול להרים את הראש אחרי מבצע 'חגורה שחורה' - הוא טועה טעות קשה. נגיב בתקיפות לכל התקפה נגדנו ונמשיך לשמור על ביטחון ישראל בכל החזיתות".