ראש המל"ל חושף: "פעלנו לא מעט בשנה האחרונה באיראן"

בלעדי: לאחר שהשתתף בפגישה עם הנשיא ביידן, אייל חולתא אמר בריאיון לחדשות 13 כי מערכת היחסים עם סעודיה נבנית בתקווה להגיע להסכם שלום. בנוגע לסוגייה האיראנית אמר כי ישראל תמשיך לפעול כפי שהיא רואה לנכון. "אנחנו לא מתביישים להגיד לאמריקנים שאנחנו חושבים אחרת"

זמן צפייה: 06:11

בלעדי: איל חולתא, ראש המל"ל והיועץ לביטחון לאומי, אמר הערב (חמישי) בריאיון למהדורה המרכזית כי "פעלנו לא מעט בשנה האחרונה באיראן". בנוגע לפגישה של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עם ראש הממשלה יאיר לפיד, אמר חולתא כי היה מפגש מוצלח בין שני מנהיגים עם קשר טוב.

באשר להגעתו הצפויה של ביידן לסעודיה, אמר: "אנחנו עובדים חודשים על חיזוק מערכת היחסים של ישראל עם מדינות האזור, וללא ספק סעודיה היא המדינה החשובה ביותר באזור שאיתה לישראל יכולה להיות מערכת יחסים של שלום, ואנו עובדים על זה".

"צריך לא להקדים את המאוחר, ראש הממשלה לפיד והנשיא ביידן בחרו לבקש סבלנות, והאופטימיות של נשיא ארה"ב במקומה. בחודשים הקרובים נוכל לראות מה קורה. באופן טבעי, כפי שקרה לפני הסכמי אברהם, מדינה שעושה צעד ויצאת למערכת יחסים פומבית עם ישראל, חוששת. זה לא מפתיע, הם חוששים איך זה יצטייר בציבור ובאזור".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש ממשלת ישראל יאיר לפיד בחתימה על הצהרת ירושלים
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש ממשלת ישראל יאיר לפיד בחתימה על הצהרת ירושלים | צילום: רויטרס

בנושא הגרעין האיראני אמר חולתא: "אין ספק שהממשל הנוכחי בארה"ב קבע ואמר שיש רצון לחזור להסכם הגרעין ולהמשיך את הדיפלומטיה מולם. בחלוף למעלה משנה וחצי מאז שממשל ביידן בתפקידו, לא חזרנו להסכם, וזה מבטא המון דברים על המציאות באזור".

"הנשיא ביידן אמר לכל אורך הדרך שהוא מעדיף פתרון של דיפלומטיה", הוסיף, "אך גם שבהיעדר פתרונות אחרים, הוא יפעיל כוח צבאי נגד איראן. שמעתי את נשיא ארה"ב אומר את זה, ואחד המשפטים המפורסמים שלו זה ש'מעצמות לא מבלפות' – אז צריך לקחת את זה ברצינות".

ראש הממשלה יאיר לפיד עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בתחילת פגישתם בארבע עיניים
ראש הממשלה יאיר לפיד עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בתחילת פגישתם בארבע עיניים | צילום: קרדיט: קובי גדעון/ לע''מ

באשר לגישה של ישראל בנושא, אמר: "אנחנו לא מתייבשים להגיד לאמריקנים שאנחנו חושבים אחרת או אפילו לפעול באיראן. ישראל תפעל כפי שהיא רואה לנכון. פעלנו לא מעט בשנה האחרונה באיראן, וארה"ב נותנת לנו גיבוי. אנחנו פועלים בהיגיון ובאחריות וכולם יכולים לראות שזה לא פוגע ביחסים בין נשיא ארה"ב לישראל, אלא להיפך".

לדבריו, "במהלך ביקור זה זכינו לסכם עם האמריקנים שורה של סוגיות שרצינו לקבע. יש חשיבות גדולה לחתימה על הצהרת ירושלים, שבה מובעת מחויבות אמריקנית לביטחון ישראל היום ובעתיד".

בנושא השבויים והנעדרים אמר חולתא: "ללא ספק קרה משהו. חמאס בוחר משיקוליו להוציא סרטון שבו אחד האזרחים העצורים בעזה נראה חי – ואנחנו מקבלים אות חיים. אני רואה בזה איתות מצד חמאס, והאחריות שלי בעניין זה היא למצות את זה עד תום".