בתום יומיים של מצוד: נעצרו חשודים בפיגוע הדקירה בגוש עציון

הותר לפרסום כי כוחות הביטחון איתרו בכפר בית כאחל הסמוך לחברון את המחבלים החשודים כי דקרו למוות את דביר שורק. ראש הממשלה התייחס למעצר: "משבח את הכוחות - נמשיך להילחם בטרור בעוצמה"

זמן צפייה: 03:30

הותר לפרסום: בתום מצוד שנמשך ביומיים האחרונים, צה"ל, שב"כ וימ"מ עצרו היום (שבת) לפנות בוקר את החשודים שדקרו למוות את החייל דביר שורק ביום חמישי. החשודים נעצרו בכפר בית כאחל שמצפון לחברון והועברו לחקירת שב"כ. במהלך השבת קיבלה משפחת שורק את ההודעה.

החשודים הם שני אחים, נציר עצאפרה בן 22 וקאסם עצאפרה בן 30, תושבי בית כאחל. יחד איתם נעצרה גם אישתו של אחד האחים וגבר נוסף, שגם הם חשודים במעורבות באירוע. השניים נעצרו ללא הבעת התנגדות.

בנוסף, לוחמי צה"ל החרימו את רכב הצעירים, שעל פי החשד שימש אותם לביצוע הפיגוע. במהלך הפעילות התפתחה הפרת סדר אלימה בהשתתפות כ-100 פלסטינים שיידו אבנים לעבר לוחמי צה"ל וכוחות הביטחון. הלוחמים הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות.

עוד בחדשות 13:

דקה אחר דקה: כך התרחש הפיגוע שבו נדקר למוות דביר שורק

"ננסה לבחור בחיים ולהאיר": מאות נכחו בהלווית החייל דביר שורק

נתניהו בזירת הפיגוע: "החקירה מתקדמת – נשיג את מי שביצע הרצח"

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190810-2049' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='מעצר החשודים בבית כאחל' kid='1_w64b7cr9' duration='33'']

ראש הממשלה נתניהו התייחס למעצר: "אני משבח את שב"כ וכוחות הביטחון שלכדו את רוצחיו של דביר שורק תוך 48 שעות. בשנים האחרונות כוחותינו שמו ידם על כל המרצחים הפלסטינים שפגעו בישראלים והיום הם עשו זאת שוב. נמשיך להילחם בטרור בעוצמה בכל החזיתות".

נשיא המדינה ריבלין התייחס אף הוא לתפיסת החשודים. "תודה לכם, כל זרועות המודיעין והיחידות המבצעיות, על לכידת המחבלים המתועבים האחראיים לרציחתו של דביר שורק", כתב.

Whatsapp Image 2019 08 10 At 1
המעצר בבית כאחל | צילום: דובר צה''ל

יו"ר ישראל ביתנו, איבגדור ליברמן, ברך את כוחות הביטחון על המעצר, והוסיף: "דווקא בשעה זו אני לא יכול שלא לחשוב על הקלות הבלתי נסבלת, שאותם מפגעים מרצחים חשים מהידיעה שאחרי שרצחו את דביר הם יזכו לחיים טובים בחסות מדינת ישראל. בזמן שעוד חיי משפחה בישראל נגדעו באבחת סכין, אותם בני משפחות המרצחים יקבלו משכורת מכובדות לכל החיים והרוצחים השפלים יקבלו לימודי השכלה גבוהה במתקני הכליאה, שימוש במכוני כושר, ביקורים ושלל פינוקים וידיעה שבהחלפת השבויים הראשונה הם יחזרו מנצחים לביתם. רק עונש מוות למחבלים זו התשובה הנכונה".

"שורת האירועים האחרונה, שכוללת את שני ניסיונות החדירה מהרצועה, פיגוע גדול שנבלם בירושלים ואת רצח דביר שורק ז"ל, מחייבת תגובה של ממשלת ישראל כדי למנוע את הפיגוע הבא", אמר יו"ר כחול לבן, בני גנץ, לאחר המעצר. "המשך שחיקת ההרתעה תביא לסבב נוסף ואלים".

Whatsapp Image 2019 08 10 At 0
החרמת רכב החשודים | צילום: דובר צה''ל

מוקדם יותר היום דווח בכלי תקשורת פלסטיניים כי כוחות הביטחון פשטו על הכפר בית כאחיל שליד חברון וביצעו בו מעצרים הקשורים לפיגוע בו נרצח דביר יהודה שורק. על פי הפלסטינים, ארבעה מבני משפחת אל-עצאפרה נעצרו, בהם עכרמה נציר, קאסם אל-עצאפרה ואשתו, אינאס אל-עצאפרה. לפי דיווח נוסף, רכב ששימש את החולייה בפיגוע הוחרם בכפר פאג'ר הסמוך לבית לחם.

במקום התפתחו עימותים עם צעירים מקומיים ונשמעו קולות של רימוני הלם. כמה פלסטינים נפגעו מגז מדמיע.

החייל דביר יהודה שורק, שנדקר למוות בגוש עציון
החייל דביר יהודה שורק, שנדקר למוות בגוש עציון | צילום: חדשות 13

כזכור, גופתו של שורק אותרה בבוקר יום חמישי מוטלת לצד הכביש, בין אפרת למגדל עוז שבחטיבה המרחבית עציון. שורק נהרג כשעשה את דרכו בחזרה מירושלים לישיבת ההסדר "אור-תורה מחניים", שבה למד.

יום קודם לכן, בשעות אחר הצהריים, נסע שורק מישיבתו שבמגדל עוז לירושלים כדי לקנות ספרים למוריו, כמתנה לסיום לימודיו. בשעות הערב עלה על אוטובוס חזרה לישיבה, כשבחפציו, בין היתר, ספרים של דוד גרוסמן, שבחר כשי.

זירת פיגוע הדקירה בגוש עציון בו נרצח דביר יהודה שורק בן ה-19
זירת פיגוע הדקירה בגוש עציון בו נהרג דביר יהודה שורק בן ה-19 | צילום: חדשות 13

בשעה 20:00 לערך ירד שורק מהאוטובוס בכביש 60 שחוצה את הגדה מצפון לדרום, ועולה בדרך הצרה המובילה למגדל עוז – שם ממוקמת הישיבה בה למד. רכב המחבלים הבחין בו והחל לעקוב אחריו, ובמרחק עשרות מטרים ספורים משער היישוב אחד המחבלים זינק על שורק, דקר אותו כמה פעמים בסכין והשליך את גופתו לשדה הסמוך.

סמוך לשעה חצות, לאחר שעות שבהן לא התקבלו סימני חיים משורק, הוגשה תלונה למשטרה על נעדר – וכוחות פתחו בחיפושים באזור. בשעה 3:00 התגלתה גופתו של דביר, ומאז מנהלים כוחות צה"ל ושב"כ מרדף אחר חוליית המחבלים שנמלטה ממקום האירוע.

מחקירת מערכת הביטחון עולה כי המחבלים לא תכננו לחטוף את שורק, ובשום שלב לא עלה לרכבם. המחבלים הבחינו בשורק בעלייה למגדל עוז, רצחו אותו בדקירות סכין והשליכו את גופתו בכביש העולה למגדל עוז. כעת נבחן אם ארבו מראש לאזרח ישראלי שיעבור במקום, או שהפיגוע יצא לפועל באופן ספונטני.

הלוויתו של דביר יהודה שורק
הלוויתו של דביר יהודה שורק | צילום: חדשות 13

כאלף בני אדם הגיעו לבית העלמין בעפרה וליוו את שורק בדרכו האחרונה. להלוויה הגיעו גם שר החינוך, רפי פרץ (הימין המאוחד) וחבר הכנסת גדעון סער (הליכוד).

יואב שורק, אביו של דביר, ספד לו: "מתנה קיבלנו לכמעט 19 שנה, מתנה שהפיצה אור וטוב בתוך המשפחה ומחוץ לה. בלי יומרנות ובלי ציניות. על המתנה הזאת אמרתי – ה' נתן וה' לקח. ה' לקח ואנחנו נותרים חסרים ופצועים", אמר האב והוסיף: "כמה כאב יביא הגעגוע והאם נמצא כוחות לבנות ולנטוע כמו שאהבת. רשעים אוהבי מוות קיפדו את חייך, אבל הם לא פגעו באור שלך ובעשיית הטוב. אנחנו נמשיך וננצח עם אלה. ננסה להמשיך לבחור בחיים ולהביא אור".

באותו הערב ספד לחייל הסופר דוד גרוסמן, שספרו נמצאו בין חפציו של שורק, באירוע לזכרה של נחמה ריבלין. "לא הכרתי את דביר שורק. אבל שמעתי עליו הרבה במשך היום, שמעתי שהוא היה נער מאיר ומואר, אוהב אדם ורגיש – אמן בנפשו" אמר גרוסמן. הסופר, ששכל את בנו במלחמת לבנון השנייה, הוסיף: "לבי-לבי לכל אוהביו, אני יודע באופן אישי איזו דרך קשה עומדת בפניהם. אני יודע שנער מיוחד כמו דביר יאיר את דרכם".

בביקור בזירת הפיגוע, אמר ראש הממשלה נתניהו: "קיבלתי עדכונים שוטפים, כולל מראש שב"כ", אמר. "החקירה מתקדמת, ובשנים האחרונות כוחות הביטחון מצאו את כל המרצחים. אין לי ספק, על סמך מה ששמעתי - נשיג את מי שביצע את הרצח הנורא".

״אמרתי הבוקר שארץ ישראל נקנית בייסורים", המשיך ראש הממשלה". "איבדנו כאן את דביר, בן יקר למשפחת שורק, שאיבדה גם את הסבא, הרב הרלינג, לפני שנים אחדות", הוסיף. "ליבנו איתם. אנחנו מחבקים אותם בשעתם הקשה".