הדיון המסווג על אסדת כריש: הפנייה לסיוע מאירופה והביקורת על צה"ל

פרסום ראשון: יומיים אחרי תקיפת המל"טים של חיזבאללה פנו בכירים ישראלים למקביליהם האירופים, והעבירו מסר שלפיו מדובר באיום אנרגטי כלל-עולמי. כמו כן, התקיים היום דיון בצל החשש מניסיון תקיפה נוסף שבו השתתפו המוסד, המל"ל וצה"ל, ובמהלכו נמתחה ביקורת על התנהלות דובר צה"ל ביום האירוע. מדובר צה"ל נמסר: "מצרים על הדלפות מסוג זה"

זמן צפייה: 01:24

פרסום ראשון: אחרי תקיפת המל"טים של חיזבאללה בשבת, שכוונו לאסדת הגז כריש סמוך לגבול לבנון – התקיים היום (שני) דיון חשאי בצל החשש מניסיון תקיפה נוסף. כך דווח במהדורה המרכזית. הנרטיב שישראל מנסה לייצר הוא שלא מדובר רק באיום ביטחוני והוא לא כולל רק את ישראל - אלא באיום אנרגטי כלל-עולמי.

הדיון, שהוגדר מסווג ביותר בראשות שרת האנרגיה קארין אלהרר יחד עם כלל גורמי הביטחון וההסברה הרלוונטיים: המוסד, המטה לביטחון לאומי וצה"ל. גורמי הביטחון אמרו במהלך הדיון שהם ערוכים להתמודד עם ניסיונות פגיעה נוספים, אך יש להדגיש שנמתחה ביקורת על התנהלות דובר צה"ל ביום האירוע - יום ניסיון התקיפה של חיזבאללה. בדיון נטען שהמסרים הישראליים לא היו אחידים ולא תואמו היטב.

יצוין כי לישראל יש הסכמים עם מצרים ועם האיחוד האירופי - הסכמים שמתבססים על כך שקידוח הגז באסדת כריש מתחיל בחודש ספטמבר. בתוך כך, היום נערכו שיחות טלפון בין בכירים ישראלים לבכירים אירופים והמסר שהועבר הוא: "אל תשבו על הגדר. הפגיעה היא לא רק במשק האנרגיה של ישראל. כשחיזבאללה תוקפים את אסדת כריש הם למעשה מאיימים על האספקה גם לאירופה". מסרים דומים, כך נראה, יועברו גם למצרים.

מדובר צה"ל נמסר: "דובר צה"ל, כגוף דוברות ממלכתי, מתאם את הודעותיו הנדרשות מול הדרג המדיני באמצעות דובר שר הביטחון ומטה ההסברה הלאומי, כפי שקרה גם במקרה זה. דובר צה"ל אינו מעדכן במידע ביטחוני רגיש דוברים של משרדי ממשלה או חברות כלכליות. נוסיף כי הדיון שבוצע הבוקר במשרד האנרגיה, הוגדר בסיווג סודי ביותר, ואנו מצרים על הדלפות מסוג זה".