הותרו לפרסום שמות 3 מהנרצחים בפיגוע בבני ברק - ארה"ב והאיחוד האירופי גינו

חמישה נורו ונרצחו באירוע הטרור בלב גוש דן, ביניהם הרב אבישי יחזקאל שהותיר אחריו אישה ופעוט בן שנתיים, יעקב שלום, אב לארבעה מבני ברק, והשוטר אמיר ח'ורי שסייע בחיסול המחבל ומת מפצעיו לאחר מכן. שני הנרצחים הנוספים בפיגוע - אזרחים זרים מאוקראינה. לאחר הגינוי החריג ברשות הפלסטינית, גם מזכיר המדינה האמריקני והאיחוד האירופי גינו את האירוע

זמן צפייה: 00:54

גל טרור: הותר לפרסום הלילה (רביעי) שם של נרצח נוסף בפיגוע הקטלני בבני ברק, והוא אבישי יחזקאל בן ה-29, שהותיר אחריו אישה ופעוט בן שנתיים. עוד לפני כן פורסם כי אחד הנרצחים הוא רס"מ אמיר ח'ורי בן ה-32, ערבי נוצרי, תושב נוף הגליל ובנו של גמלאי משטרה. ח'ורי הגיע עם רס"מ ע' כשהם רכובים על אופנוע, והשניים נתקלו במחבל לאחר שזה ירה על עוברי אורח ורצח ארבעה אזרחים. כמו כן, הותר לפרסום שמו של אדם נוסף שנרצח בפיגוע - יעקב שלום, אב לארבעה מבני ברק. שני הנרצחים הנוספים בפיגוע בבני ברק היו אזרחים זרים מאוקראינה.

אמיר ח'ורי, אבישי יחזקאל, יעקב שלום, הנרצחים בפיגוע בבני ברק
אמיר ח'ורי, אבישי יחזקאל, יעקב שלום, הנרצחים בפיגוע בבני ברק | צילום: רויטרס

במקביל, מזכיר המדינה האמריקני,אנתוני בילנקן והאיחוד האירופי גינו את אירוע הטרור. "הפיגוע בבני ברק הגיע אחרי שתי תקיפות נוראיות נוספות בחדרה ובבאר שבע", נכתב בהודעה האמריקנית, "האלימות הזו אינה מקובלת. לישראלים, כמו לכל יתר האנשים בעולם, יש זכות לחיות בשלום, ללא פחד".

מטעם האיחוד האירופי נמסר: "אנחנו מגנים בחריפות את אירוע הטרור שהתרחש סמוך לתל אביב, שבו נרצחו חמישה בני אדם. מדובר בתקרית שלישית השבוע, שבה נהרגו אזרחים. אנו שולחים חיזוקים למשפחות של הקורבנות". לפני כן, יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, גינה את הפיגוע, ואמר כי הוא "מקווה שלא ינצלו את הפיגוע על מנת לבצע עוד תקיפות ופלישות לשטחים".

הפיגוע בבני ברק
הפיגוע בבני ברק | צילום: רויטרס

דודו של יעקב שלום סיפר לחדשות 13: "גילינו מהסרטונים וההודעות שהוא נרצח. היה לו לב רחב ללא גבולות, השקיע את כל כולו בילדים ובהוריו. אבא שלו נפטר לפני שנה וחצי מהקורונה אדם שכל כולו היה לב רק לעזור למשפחה ולמסביב. לא קל בכלל עוד לא מעכלים מה שקרה".

אתמול ניסה השר לביטחון הפנים עמר בר-לב להגיע לזירת הפיגוע, אך סולק על ידי עשרות מוחים שהגיעו לאזור מנעו ממנו להתקרב למקום. לבסוף השר נאלץ לעזוב במהירות. ביציאתו לווה בעשרות שוטרים שמנעו מהמפגינים להתקרב לעברו, כשהם צועקים לעברו בזעם בעקבות, לטענתם, אזלת יד של הממשלה בטיפול בטרור.

הזירה בבני ברק בבוקר שאחרי הפיגוע
הזירה בבני ברק בבוקר שאחרי הפיגוע

בעקבות גל הטרור, הנחה המפכ"ל קובי שבתאי על העלאת הכוננות המשטרתית לרמה הגבוהה ביותר מאז מבצע "שומר החומות". מעבר לכך, הרמטכ"ל אביב כוכבי החליט לתגבר את אזור יהודה ושומרון בשמונה גדודים, ואת גזרת עזה בשניים נוספים.

ההחלטות התקבלו במקביל להתייעצות הביטחונית, אותה ערך ראש הממשלה נפתלי בנט עם שר הביטחון בני גנץ, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ רונן בר, המפכ"ל וגורמים נוספים. בתום ההתייעצות, החליט בנט לכנס היום את הקבינט המדיני-ביטחוני. במהלך הלילה כוחות צה"ל פעלו בכפר שממנו יצא המחבל.

דיא חמארשה מחבל פיגוע בני ברק
המחבל, דיאא חסן חמארשי

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, הודיע בחשבון הטוויטר שלו כי הנחה להגביר את העירנות של גופי הביטחון בעיר, וראשי ערים ומועצות ברחבי הארץ הורו גם הם לכוחות הביטחון להגביר כוננות ביישוביהם. ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, הנחה לעצור את כל עבודות הבנייה והגינון בעיר ובמוסדות החינוך, ולתגבר באופן מאסיבי שוטרים ופקחים חמושים בשטח, סמוך למעונות היום, הגנים ובתי הספר בכל רחבי העיר.

מהחקירה הראשונית של הפיגוע עלה כי המחבל שירה על עוברי האורח עד שחוסל - הוא דיאא חמארשה, בן 26 מכפר יעבד שליד ג'נין. מחבל נוסף, שזהותו טרם ידועה, נעצר. חיפושים נערכים אחר מחבל שלישי, שטרם נתפס. חמארשה ריצה חצי שנת מאסר בשנת 2013, לאחר שהורשע בגין השתייכות לארגון טרור וסחר בנשק. לאחר שחרורו, ככל הנראה שב לפעילות טרור בגדודי חללי אל אקצא, הזרוע הצבאית של ארגון פתח.

הפיגוע בבני ברק
הפיגוע בבני ברק | צילום: רויטרס

הפיגוע בבני ברק
הפיגוע בבני ברק | צילום: רויטרס