בצה"ל מעריכים: שיקום עזה יסייע בקידום עסקת השבויים

באמ"ן סיכמו את מבצע "שומר החומות" וסבורים שגם אם תתקיים עסקה להשבת הנעדרים, היא תותנה בשחרור מחבלים. עוד מעריכים בצה"ל כי הבינו כיצד חמק מוחמד דף כאשר ניסו לחסלו

זמן צפייה: 03:18

מבצע "שומר החומות": כשבוע לאחר תום סבב הלחימה מול ארגון הטרור חמאס, בצה"ל טענו היום (חמישי) כי הישגי המבצע עשויים לסייע בקידום עסקה לשחרור השבויים והנעדרים, בעזרת שיקום רצועת עזה. עם זאת, בצה"ל מעריכים כי בשלב זה לא תהיה הסכמה מצד חמאס לעסקה ללא שחרור מחבלים.

בנוסף, בצה"ל טרם יודעים כיצד המבצע הצבאי ישפיע על המאמצים העתידיים של חמאס, ומה יהיו ההשלכות שלו על הזירה הצפונית. באמ"ן יודעים כי גם לארגון הטרור הלבנוני חזבאללה יש מערכת מנהרות תת-קרקעית משמעותית, וכי לתקיפת המנהרות בעזה תהיה השפעה רבה על שיקול הדעת של ארגון הטרור בצפון. לפי צה"ל, האחיזה המודיעינית של אמ"ן בחזבאללה טובה הרבה יותר מהאחיזה בחמאס, כולל בנושא הרקטות.

בתוך כך, בצה"ל מעריכים כי ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, שהה מתחת לפני הקרקע במהלך הניסיונות לחסלו, וסבורים כי כעת הם יודעים כיצד הצליח לחמוק.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-part-2105271411' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תקיפת מצבור תמ"ס סודי של ארגון הטרור חמאס' poster='' kid='1_92liih9j' duration='55']

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

עקב דברי שר החוץ הצרפתי: אשכנזי זימן את השגריר לשיחת נזיפה

לאחר "נאום השיעולים" – בצה"ל מעריכים: נסראללה חלה בקורונה

חשד לרצח באילת: אישה כבת 30 נמצאה ללא רוח חיים – אחיה נעצר

לוחמי צה״ל בפעילות השמדת המנהרות בגבול הצפון
לוחמי צה״ל בפעילות השמדת המנהרות בגבול הצפון | צילום: דובר צה''ל

מלחמת "הבינה המלאכותית הראשונה"

במהלך מבצע "שומר החומות", נעשה לראשונה שימוש בבינה מלאכותית לצורך איתור מטרות לתקיפה, כאשר מדובר בעבודה משותפת בין חיילים ל"מכונה". כמו כן, במהלך המבצע יוצרו כ-200 יעדי תקיפה איכותיים במפעל המטרות החדש של אגף המודיעין, ובין המטרות שהותקפו היו בורות שיגור של טילים שכוונו לתל אביב וירושלים. זאת ועוד, בזכות הבינה המלאכותית, צומצם מספר טילי הקורנט ברצועה ממספר דו-ספרתי לחד-ספרתי.

"זוהי מערכה ראשונה מסוגה עבור צה"ל, במסגרתה נעשה שימוש בשיטות פעולה חדשות, ובפיתוחים טכנולוגיים שהיוו מכפיל כוח עבור צה"ל כולו", אמר גורם בכיר באמ"ן והוסיף: "השילוב של מודיעין רב ומגוון עם בינה מלאכותית היווה תפנית דרמטית בחיזוק החיבור של המודיעין לקצה המבצעי". יחד עם זאת, בצה"ל הדגישו כי לא הייתה אף מטרה שהותקפה בשל המלצת המכונה בלבד, וכי כל מטרה נבדקה על ידי קציני מודיעין.

בורות שיגור של חמאס בקרב תבית ספר
בורות שיגור של חמאס בקרב תבית ספר | צילום: דובר צה''ל

חמאס ביום שאחרי המבצע

נכון לעת זו, בארגון הטרור מתמקדים בארבעה מאמצים עיקריים: קיבוע נרטיב הניצחון, שיקום רצועת עזה, ניסיון לחזור לשגרה ותחקור ובקרת נזקים. בחמאס מעוניינים כעת לשמור את מעמד הארגון כ"מגן ירושלים" ולמקסם את החיבור הרב-זירתי בין עזה לערביי ישראל, ערביי הרשות הפלסטינית ולבנון. עוד מנסה הארגון להעצים את העובדה שבכירי הארגון לא נפגעו ולהגביר את הנזק התודעתי שנגרם לישראל.

בכל הנוגע לשיקום הרצועה, ישנם דיווחים ראשוניים כי איראן תתגייס למען המטרה, לצד קטאר, ארצות הברית ומצרים. כמו כן, בצה"ל מעריכים כי ארגוני הטרור ברצועה מתקשים לחזור לפעילותם, בין השאר מכיוון שנכסים רבים נפגעו במהלך המבצע, בעיקר מערך הייצור.

חגיגות חמאס
חגיגות ''הניצחון'' בעזה במהלך הלילה

ניצחון טקטי והכרעה אסטרטגית של חמאס

באגף המודיעין של צה"ל מעריכים כי הושג ניצחון טקטי על חמאס בזמן מבצע "שומר החומות". לפי צה"ל, הניסיונות של ארגוני הטרור ברצועה להגיע להישגים טקטיים כשלו, זאת הודות למודיעין מדויק ויכולות מבצעיות של הגנה אווירית. עוד מעריכים גורמי המודיעין כי צה"ל השיג הכרעה אופרטיבית, זאת בשל כישלון כל המאמצים הטקטיים של ארגוני הטרור לפגוע ביכולות "כיפת ברזל", להחדיר כוח קרקעי לשטח ישראל, לפגוע בעורף ולהפתיע את צה"ל.

חידוש נוסף שאותו הדגישו בצה"ל הוא החיבור עם שב"כ, כאשר לפי גורם בכיר באמ"ן: "שיתוף הפעולה של אמ"ן עם קהילת המודיעין הגיע לממדים חסרי תקדים, והוביל להישגים משמעותיים שהשפיעו על המערכה ואפשרו סיכול בכירים".

שומר החומות, עזה, תקיפה, צה''ל, חיל האוויר
הנזק בעזה לאחר תקיפות צה''ל | צילום: רויטרס

פגיעה בתשתית ה"מטרו" של חמאס

"פיתוח ה'מטרו' של ארגון הטרור, היכולת של אמ"ן למפות את התוואי התת קרקעי שלה ולספק את המידע הנחוץ לכוחות הלוחמים כדי לקחת מארגון הטרור את הממד המרכזי שלו - הוא שינוי אסטרטגי", אמר בכיר באמ"ן. בצה"ל הסבירו כי המיפוי התת קרקעי התאפשר הודות למספר רב של חיישנים שנבנו לאורך שנים. בתוך כך, בצה"ל מעריכים כי במהלך המבצע הושמדו כ-40 אחוזים מהמשגרים הרב-קניים של חמאס, אך ההישג הגדול מבחינתו הוא הפגיעה במפעל ההתעצמות של ארגון הטרור.

עבודות הנדסיות סמוך לגדר הרצועה
עבודות הנדסיות סמוך לגדר הרצועה