בשל חשש לתקלה: מערך ה-F-35 בחיל האוויר קורקע לאימונים

חיל האוויר האמריקני קרקע את מערך מטוסי החמקן לאחר שעלה חשש לתקלה בכיסאות המפלט. בארץ הורה מפקד חיל האוויר תומר בר לעצור את פעילות המטוסים לאימונים עד לביצוע בדיקות, אך הפעילות המבצעית תימשך

מטוסי "אדיר" F-35 בטיסתם הראשונה בשמי ישראל
מטוס ה"אדיר" F-35 | צילום: דובר צה"ל

מערך מטוסי F-35 של חיל האוויר קורקע הערב (שבת) בשל חשש לתקלה בכיסאות המפלט. ההחלטה התקבלה לאחר מידע שהועבר מארה"ב ומערך המטוסים שם קורקע. מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר החליט לקרקע את מערך המטוסים לאימונים והבדיקה תיערך כמה שבועות.

בר הוסיף: "לפי הנחיית היצרן, על מנת להבטיח את תקינותם של מושבי המפלט, נדרשת בדיקה אשר מבטיחה את תקינותו של רכיב זה". בסיום הערכת המצב שקיים בנושא, הוא הורה על בדיקת כלל מטוסי ה"אדיר" לפני טיסה ראשונה. תהליך שיבוצע על ידי הצוותים הטכניים וצפוי להסתיים בימים הקרובים.

מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר
מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר | צילום: דובר צה''ל

מפקד חיל האוויר הדגיש כי על הבדיקות להיעשות באופן קפדני ויסודי, וזאת בכדי להחזיר את המערך לכשירות מלאה תוך שמירה על סטנדרט בטיחות גבוה. "חיל האוויר הישראלי פועל בשיתוף פעולה עם מקביליו ועם היצרניות, וזאת בכדי לעמוד בסטנדרט מחמיר ביותר, שנועד לשמור על בטיחות צוותי האוויר בפעילות אימונים ובפעילות מבצעית. נדגיש כי משימות מבצעיות אשר תדרשנה ממערך ה'אדיר' עד לסיום בדיקת המטוסים תהיינה באישור פרטני של מפקד החיל", אמר.

בתוך כך, בהודעת דובר צה"ל נמסר כי הרקע לחשד לפגם הינו ממצא בודד שנמצא באחד ממטוסי חיל האוויר האמריקאי, וכי עד כה, לא ידוע על ממצאים נוספים במטוסים שנבדקו בארה"ב. הבדיקה תבוצע על ידי הצוותים הטכניים של חיל האוויר בימים הקרובים ובו תבחן כשירות כיסא המפלט. מטוס שייבדק ויימצא כתקין, יחזור מיידית לכשירות טיסה.

מטוס F-35 אמריקני
מטוס F-35 אמריקני | צילום: רויטרס

קצין בכיר בחיל האוויר הוסיף: "אין כאן פאניקה או לחץ. מפקד חיל האוויר תומר בר הורה שממחר בבוקר נקרקע את מערך ה-F-35 לאימונים. נערוך בדיקות כל יום ונשחרר מטוסים לטיסות. המטוסים ימשיכו לטוס באופן מבצעי ככל שנידרש. האימונים בהם ייעצרו. אנחנו לא ניקח סיכונים על הטייסים והמטוסים".

לדבריו, "הבדיקה תיארך מספר שבועות. ה-F-35 היא תוכנית עולמית. המידע על פגם בכדור הפירוטכני של כיסא המפלט דורש מאיתנו לפתוח את הכיסא ולבדוק את המטוסים. הוגדר שהבדיקה תיערך תוך 90 ימים". מחברת "לוקהיד מרטין" האמריקנית המייצרת את מטוס החמקן נמסר: "'לוקהיד מרטין' עובדת בצורה הדוקה עם מנהלת תוכנית מטוס ה-F-35 והמפעילים ברחבי העולם במטרה להבטיח פעילות בטוחה ויעילה של כלל המטוסים. אנו מסייעים בבדיקות כיסאות המפלט בהתאם לנדרש".