"הייתי אחראי גם לחייו של רב מרצחים": מאבטחי האישים נחשפים

מאבטחי יחידה 730 בשב"כ אחראים לחיי ראשי מדינות ואישים חשובים. שותפות הגורל עם המאובטחים יוצרת לעיתים מערכת יחסים אינטימית - אך הסודות הולכים עד הקבר. "לא בא לעבוד שם בשביל המשכורת"

זמן צפייה: 20:38

בעיני רבים, יחידה 730 של השב"כ נחשבת ליחידת האבטחה הטובה בעולם, כזו שבוגריה מבוקשים למשימות בכל מקום, ממנהיגי מדינות באפריקה שחוששים מהתנקשות דרך האנשים הכי עשירים בעולם, טייקונים, מיליארדרים שנזהרים מחטיפות ומפחדים מתשלום כופר ועד לכוכבים הכי גדולים בהוליווד. "אתה לא בא לעבוד שם בשביל המשכורת, אלא כי כנראה יש לך קצת יותר ערכים ממישהו אחר", סיפר עו"ד יוסי אמר ששירת כמאבטח אישים.

דדי חנוך, שהיה מאבטחו האישי והצמוד של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, סיפר כי "באבטחת אישים, הכדור הראשון שנורה יכול להרוג או לפגוע במאובטח, לכן אין לנו את הלוקסוס של להגיב אחרי הכדור הראשון, בגלל זה היחידה עוסקת בעיקר במניעה". כשנשאל עו"ד אמר האם היה שם את עצמו לפני הכדור, ענה: "בטח. אין אפשר להמנע מהסיטואציה הזו. אנחנו עובדים על אוטומט", כלומר בניגוד מוחלט לאינסטינקט האנושי שאומר להתכופף או לברוח במצב כזה.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

"יותר מתו בשבועיים של שלום עם דובאי מב-70 שנות מלחמה עמם"

השר גלנט: "מוסדות החינוך ייפתחו רק לאחר הסרת הסגר"

היועמ"ש שינה את עמדתו: הכספים לנתניהו מבן דודו – מתנה אסורה

מאבטח אישים מיחידה 730
מאבטח אישים מיחידה 730 | צילום: חדשות 13

בעקבות שותפות הגורל הזו בה המאבטח אחראי לחייו של המאובטח ומוכן להקריב את שלו למעניו, נוצר חיבור מיוחד בין השניים. "לפעמים, כשאני נמצא אחד על אחד עם המאובטח, אז מגיעים לשיחות ולאינטימיות", תיאר חנוך. אורי בליצבאו, מאבטח איישם בארץ ובחו"ל, הוסיף לדבריו ואמר כי "אנחנו כל הזמן רואים הכל ושומעים הכל, וזה הולך איתך לקבר. זה בדם דמו של המקצוע הזה", בהתייחסו לקוד השתיקה שמקדשת היחידה המיוחדת.

בדומה לחיילי צה"ל, גם המאבטחים בשב"כ לא בוחרים את המשימות שלהם, גם אם זה מתנגש עם הערכים המוסריים שלהם. "אנחנו אבטחנו את ערפאת כשהיה מגיע למעברים. עמדה מולי דמות שבסופו של דבר באתוס האישי שלך הוא רב מרצחים, ראש ארגון טרור", אמר חנוך והוסיף: "אני הייתי אחראי על החיים שלו, ובמצב מסוים הייתי יכול גם להקריב את חיי למענו. אבל פה לדעתי שוכנת הגדולה הערכית של היחידה לאבטחת אישים - אתה לא מאבטח בן אדם".