תכנן פיגועים וישב בכלא: זהו בכיר הג'יהאד האיסלאמי שנעצר

בסאם א-סעדי נעצר שבע פעמים על תכנון פיגועים וטרור והוא ראש הג'יהאד האיסלאמי בשומרון. שני בניו נהרגו בהיתקלויות עבר עם כוחות צה"ל. בתיעוד פלסטיני נראה א-סעדי נגרר על הרצפה לאחר שהתנגד. הוא ננשך ע"י כלב של מג"ב, טופל ונלקח לחקירת שב"כ

זמן צפייה: 01:05

כוננות שיא בדרום בעקבות מעצרו של בסאם א-סעדי, ראש הג'יהאד האיסלאמי בשומרון שנעצר הלילה (שלישי) במחנה הפליטים ג'נין. בעוטף עזה סגרו כבישים ועצרו את תנועת הרכבות בין אשקלון לשדרות מחשש לתגובת נקם מצד הארגון ברצועת עזה. בתיעוד שפורסם ברשתות פלסטיניות נראה א-סעדי מתנגד למעצר ונגרר על ידי הלוחמים שתפסו אותו. צפו בסרטון בתחילת הכתבה.

א-סעדי, בן 61, החל את פעילותו בארגון בשנת 1984. הוא אחת הדמויות המרכזיות והמשפיעות על הג'יהאד האיסלאמי. הוא נעצר שבע פעמים על תכנון פיגועים וטרור גם בימי האינתיפאדה השנייה לפני שני עשורים. הוא ישב שנים ארוכות בכלא הישראלי. שניים מבניו, עבד אל-כרים ואיברהים, נהרגו בהיתקלויות עם צה"ל בשנת 2002.

בסאם א-סעדי בחקירה
בסאם א-סעדי בחקירה

פעילות צה''ל בג'נין
פעילות צה''ל בג'נין | צילום: דובר צה''ל

א-סעדי נעצר על ידי מסתערבי מג"ב ולוחמי צה"ל בעקבות מודיעין שהגיע מהשב"כ. לאחרונה הוא פעלת לשקם את פעילות הג'יהאד האיסלאמי ועמד מאחורי בניין כוח צבאי משמעותי של הארגון בשומרון בכלל ובג'נין בפרט.

הוא נעצר יחד עם אשרף אל-ג'דע, איש ג'יהאד איסלאמי שהיה סייענו הקרוב של א-סעדי. השניים נתפסו עם אקדח, תחמושת, מטענים וכסף מזומן והועברו לחקירת שב"כ. א-סעדי ננשך בעת מעצרו בידי כלב של מג"ב לאחר שהתנגד למעצר. הוא נפצע קלות, טופל בשטח והועבר לחקירה.

בכיר הג'יהאד האיסלאמי שנעצר במחנה הפליטים ג'נין, בסאם א-סעדי
בכיר הג'יהאד האיסלאמי שנעצר במחנה הפליטים ג'נין, בסאם א-סעדי | צילום: מתוך טוויטר

אמל''ח וכסף שנעצרו בפשיטה בג'נין שבה נעצר בכיר הג'יהאד האיסלאמי
אמל''ח וכסף שנעצרו בפשיטה בג'נין שבה נעצר בכיר הג'יהאד האיסלאמי | צילום: דובר צה''ל

כאמור, בדרום לא לוקחים סיכונים ובתום הערכת מצב הוחלט על חסימת כבישים והפסקת תנועת הרכבות באזור. במערכת הביטחון חוששים מירי נ"ט ארוך טווח ומירי רקטות מרצועת עזה. התושבים באזור התבקשו להיות עירניים ולוודא שיש בסביבתם מרחב ומוגן ולהשתדל שלא להסתובב במרחב הציבורי.

כלל צירי הגישה החקלאיים מערבית לכביש 232 נחסמו כמו גם כביש מספר 4 מצומת זיקים עד כביש הגישה למעבר ארז, כביש מספר 34 - מצומת יד מרדכי ועד צומת ניר עם וכביש מספר 232 - מניר עם ועד לכרם שלום. מסעד ועד כרם שלום הכביש נותר פתוח.

אמל''ח וכסף שנעצרו בפשיטה בג'נין שבה נעצר בכיר הג'יהאד האיסלאמי
אמל''ח וכסף שנעצרו בפשיטה בג'נין שבה נעצר בכיר הג'יהאד האיסלאמי | צילום: דובר צה''ל

בנוסף, הוחלט על סגירת חוף זיקים למבקרים ועל עצירת תנועת הרכבות בין אשקלון לשדרות וסגירת מעבר ארז לתנועת פועלים. כמו כן, תיאסר כניסה לגבעת "קובי" ("אנדרטת הארבעה") בשדרות, אנדרטת "החץ השחור", לגבעת הפעמונים על שם אסף סיבוני ז"ל, לגבעת נזמית ולגבעת "הפרש הבודד". מערכות החינוך המופעלות ביישובי עוטף עזה יפעלו בקרבת מרחבים מוגנים בלבד.

ראש הממשלה יאיר לפיד יקיים הבוקר הערכת מצב ביטחונית בהשתתפות ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ, היועץ לביטחון לאומי ד"ר איל חולתא, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, ראש השב"כ רונן בר, המזכיר הצבאי לרה"מ אלוף אבי גיל, מזכיר הממשלה שלום שלמה וגורמי מקצוע נוספים.

מפת חסימות הכבישים בעוטף עזה
מפת חסימות הכבישים בעוטף עזה

הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי מזהירה את ישראל מפגיעה בא-סעדי: "אנו מזהירים את ישראל לבל תפגע בחייו של המנהיג, השייח בסאם א-סעדי ואנו קוראים להתגייסות כללית והעלאת הכוננות בקרב כל הפעילים והיחידות הלוחמות וזאת בעקבות מעצרו של א-סעדי ובני משפחתו.

בכיר הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה, חאלד אל בטש, הגיב למעצר ברשת אל-מיאדין הלבנונית ואיים כי "הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי וכל זרועות ההתנגדות לא ישבו בחיבוק ידיים נוכח תוקפנות הכיבוש".