אביו של השבוי בעזה לאחר פרסום הסרטון: "משמח שראינו אותו"

במשפחת א-סייד הגיבו באיפוק לפרסום של חמאס שהציג סרטון ובו נראה הישאם השבוי בעזה מאז אפריל 2015. "נראה לי שהוא בסדר", אמר לחדשות 13. בלשכת ראש הממשלה גינו את חמאס: "הפצת סרטון של אדם חולה - מעשה מתועב ונואש, חמאס מעכב כל סיכוי לעסקה"

זמן צפייה: 00:40

בישראל עוקבים בדריכות אחר המצב ברצועת עזה לאחר שארגון חמאס פרסם סרטון ראשון של הישאם א-סייד, תיעוד ראשון יותר משבע שנים לאחר שחצה את הגבול לעזה, כשהוא מחובר למסכת חמצן ושוכב במיטה. אתמול טען חמאס כי חלה התדרדרות במצבו הרפואי של אחד השבויים והיום (שלישי) התברר כי מדובר בא-סייד.

הישאם, אביו של א-סייד, אמר לחדשות 13: "משמח קודם כל שראינו אותו. נראה לי שהוא בסדר". קרוב משפחתו סלאח אמר: "הוא לא חייל אלא אזרח, הוא בחור חולה. חמאס מחזיק אותו סתם, הוא לא מסוכן לאף אחד. המאמצים לשחררו לא צלחו כי הם רוצים להפוך אותו לחייל, זה אזרח תמים חולה שיש הוכחות שחולה וניסה לעבור את הגבול כמה פעמים".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-part-2206281839' autoplay='0' credit='' desc='אביו של הישאם א-סייד לאחר פרסום הסרטון של חמאס' poster='' kid='1_8z9soqnf' duration='']

בלשכת ראש הממשלה הגיבו בחריפות לפרסום הסרטון והתייחסו גם לשבי של אברה מנגיסטו: "חמאס מחזיק בשני אזרחים פגועי נפש, חולים וסובלים, וזאת בניגוד לכל החוקים והדין הבינלאומי. הפצת סרטון של אדם חולה זה מעשה מתועב ונואש. מדינת ישראל רואה בחמאס אחראי למצבם הבריאותי של האזרחים השבויים. בנוסף, חמאס מחזיק בגופות שני חיילי צה"ל, הדר גולדין ז"ל ואורון שאול ז"ל, גם זאת בניגוד לדין הבינלאומי. הישאם א-סייד איננו חייל, אלא אזרח ישראלי פגוע נפש שחצה את הגבול לרצועת עזה מספר פעמים קודם לכן. חמאס מעכב כל סיכוי לעסקה. פעולות חמאס מהוות הוכחה כי מדובר בארגון טרור ציני ונפשע. מדינת ישראל תמשיך במאמציה להשבת השבויים והנעדרים כל העת באחריות ונחישות".

שר החוץ יאיר לפיד אמר בתגובה להודעת החמאס: "ישראל רואה בחמאס את האחראי הישיר למצבם של האזרחים שהוא מחזיק בניגוד לחוק הבינלאומי. מדובר בשני פגועי נפש והחזקתם בשבי במשך שנים הוא מעשה של אכזריות בלתי נתפסת. חמאס גם מחזיק בגופות שני חיילי צה"ל, הדר גולדין ואורון שאול ז"ל תוך רמיסה של כל גבולות המוסר והדין הבינלאומי. פעולות חמאס הן הוכחה כי מדובר בארגון טרור מתועב שמחזיק את אזרחי עזה כבני ערובה שמשלמים את מחיר פעולותיו".

שר הביטחון בני גנץ הוסיף: "הסרטון של חמאס, שמהימנותו אינה ברורה, נועד לצורכי סחטנות. לצד החזקה בגופות חללי צה״ל, חמאס נושאת באחריות לשני אזרחים בלתי מעורבים בלחימה שמוחזקים בידיה, והיא משלמת ותמשיך לשלם את המחיר על הטרור שהיא מפיצה. ישראל תמשיך לעשות מגוון פעולות, עד שישובו כל הבנים לגבולם".

הישאם א סייד א-סייד
הישאם א-סייד | צילום: באדיבות המשפחה

כזכור, מקורות פלסטינים טענו מוקדם יותר היום לעיתון "אל-קודס", היוצא לאור במזרח ירושלים, כי אמש התקיימו שיחות בין בכירים בישראל, שעוסקים בסוגיית השבויים הישראליים ברצועה, לבין בכירים במודיעין המצרי, לגבי ההודעה של הזרוע הצבאית של חמאס אתמול בדבר הידרדרות במצב בריאותו של אחד השבויים הנמצאים בידי חמאס.

לטענת המקורות, ישראל ביקשה ממצרים להשיג הבהרות אמיתיות מחמאס לגבי גורל השבויים ובמיוחד לאור ההודעה של חמאס. עוד הוסיפו המקורות כי הבכירים ממצרים הודיעו לבכירים בישראל כי הם מוכנים לנצל את המצב ולהביא לפריצת דרך חדשה בסוגיית השבויים. כמו כן, נטען כי המצרים כבר יצרו קשר עם הנהגת חמאס בניסיון להשיג הבהרות כלליות לגבי מה שקרה ולבדוק האם מדובר בהזדמנות אמיתית שתביא לפריצת דרך, או אפילו לסיום סוגייה זו.