הפיגוע בשער שכם: כשל בפריסת הכוח

ממצאים ראשונים מתחקיר הביניים של הפיגוע בו נרצחה רס"ר הדס מלכא ז"ל התפרסמו הערב ומתוכם עולה כי הלוחמים בשטח לא פעלו כפי שתודרכו

מלכא ז"ל וזירת הפיגוע (דוברות המשטרה)

פרסום ראשון: שלושה שבועות לאחר הפיגוע בשער שכם בו נרצחה רס"ר הדס מלכא, מתפרסמים הערב (רביעי) לראשונה בחדשות 2 ממצאי הביניים של התחקיר המבצעי. ממצאי התחקיר מעלים כי התוצאה הטרגית בפיגוע ארעה בעקבות כשל בפריסה של לוחמי הכוח שהיו מוצבים בשער שכם - ובהיעדר אמצעי מיגון מתאימים שהיו חייבים להיות שם לכל הלוחמים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

מיד לאחר הפיגוע החלה משטרת ירושלים בתחקיר מבצעי שנועד להתחקות אחר כל המסלול שעשו המחבלים, ועל פעילותם ותגובתם של שוטרי משמר הגבול שהוצבו במקום. מהממצאים עולה כי שלושת המחבלים התכוונו לתקוף רק את הכוח הראשון שהוצב ליד מערת צדקיו ומנה 5-6 לוחמים, כשככל הנראה כוונתם הייתה לירות לעבר הכוח ולאחר מכן לדקור ולהרוג את כל הלוחמים.

עוד עולה מהתחקיר כי מעצור בנשק המאולתר שהחזיק אחד המחבלים ותגובה מהירה של שוטרי מג"ב שהרגו מיד שני מחבלים מתוך השלושה גרמו למחבל השלישי לברוח. לוחמי הכוח שהוצבו בשער שכם לא נערכו באותו הזמן כפי שנדרש מהם - בהגנה היקפית של 360 מעלות  - שנועדה להגן גם על עצמם, וכי כל הלוחמים בכוח הזה פנו וצפו לכיוון אחד.

על פי התחקיר, אופן התארגנות הכוח היה מה שאיפשר למחבל השלישי לאגף את לוחמי הכוח הזה, להגיע מאחוריהם ולתקוף מהגב את מלכא ז"ל שעוד ניסתה להיאבק עמו, אך הדקירות בצווארה הכריעו אותה.

כשבוע לאחר הפיגוע פורסם במהדורה המרכזית בחדשות 2 כי רס"ר הדס מלכא ז"ל, שנרצחה בפיגוע הקטלני, לא צוידה במגן צוואר שאולי היה מציל את חייה. הסיבה העיקרית שעליה הצביעו אז במשטרה היא שלא כל הלוחמים מקבלים מגני צוואר, משום שבין השאר הם מגבילים את יכולת התפקוד של הלוחמים והתגובה השלהם.

ממשטרת ירושלים נמסר כי: "תחקירי האירוע טרם הסתיימו וטרם הוצגו לדיון לקחים מתכלל כנהוג באירוע כזה. כמו בכל אירוע מבצעי דומה, הלקחים שיתגבשו יוצגו לאישור הספ"כ הארצי.

מהתחקירים הראשוניים עולה כי מדובר בפיגוע טרור משולב, במהלכו 3 מחבלים הגיעו עם כלי נשק לרחוב סולטאן סולימאן וניסו לפגע בכוח המשטרה במהלך דו שלבי (לפחות). הכוח הגיב בנחישות וניטרל שניים מהמחבלים שפעלו בדרוג בזירה הראשונה. המחבל השלישי שנראה רץ מזירה לזירה נוטרל סמוך לשער שכם, לאחר שלצערנו הצליח ליטול את חייה של לוחמת מג"ב, הדס מלכא ז"ל.

מדובר באירוע מורכב בשל קושי להבין את הזירה הנרחבת בהיעדר קשר עין בין 2 הזירות. לאורך השנים האחרונות סוכלו פעם אחר פעם עשרות פיגועים באזור ירושלים בכלל ושער שכם בפרט, הן בזכות פריסה נרחבת של המשטרה, והן בזכות ערנותם ומקצועיותם של השוטרים והלוחמים, עד כדי חירוף הנפש. לעולם יתרון ההפתעה יהיה לתוקף ומבחנם של השוטרים הוא לבלום את התפתחות הפיגוע תוך סיכון חייהם הם.

משטרת ישראל תמשיך לפעול להגנת אזרחי מדינת ישראל בשער שכם, בעיר ירושלים ובכל מקום אחר".