בכירים אמריקנים: ישראל הגבירה פעילותה מול איראן ומשאירה אותנו באפלה

גורמים בכירים בארה"ב אומרים כי ישראל הגבירה את התקיפות החשאיות על מטרות גרעיניות ומדענים איראניים, וכי היא אינה משתפת את הבית הלבן בכך. "המצב עם איראן מתחמם מאוד - זוהי אחת מן הסיבות שהבית הלבן מקדם את הביקור באזור"

נשיא איראן איברהים ראיסי
נשיא איראן, איברהים ראיסי | צילום: רויטרס

גורמים בכירים בארצות הברית אומרים כי ישראל הגבירה את התקיפות החשאיות על מטרות גרעיניות ומדענים איראניים, ומשאירה את האמריקנים באפלה לגבי זה, כך דווח הערב (שלישי) ב-CNN. לדברי אחד מבכירי הבית הלבן, "המצב עם איראן מתחמם מאוד. זוהי אחת מן הסיבות שהבית הלבן מקדם את הביקור באזור. בעלי בריתנו רוצים לדעת שאנחנו רציניים בנושא האיראני".

לפי הדיווח, גורמי המודיעין של ארה"ב והצבא האמריקני עוקבים מקרוב אחר "סימני ההסלמה" בין ישראל ואיראן לקראת נסיעתו של ביידן לאזור. גורמים רשמיים מודאגים גם מכך שהרטוריקה האיראנית הופכת ללוחמנית יותר, מאחר ואיראן מקשרת בין פעולותיה של ישראל על אדמתה להישרדות המשטר באיראן.

"רבים מהשותפים שלנו מרגישים שהמדיניות האמריקנית מול איראן אינה מבטיחה דבר", אמר גורם בכיר בקונגרס המאורע בפרטים. "כשאתה קושר את המדיניות הזו לנסיגה שלנו מאפגניסטן, להגבלת מכירות הנשק, לחיבוק הפושר של 'הסכמי אברהם' - יש לנו הרבה שותפים שמוכנים לקחת את העניינים לידיים שלהם".

איראן וארה''ב מאבק ימי בחריין
דגל איראן | צילום: רויטרס

לפי הדיווח, במהלך ביקורו בארה"ב שאירע מוקדם יותר החודש, סגן שר ההגנה הסעודי, ח'אלד בן סלמאן, הביע בפניי היועץ לביטחון לאומי בממשל ביידן, ג'ייק סאליבאן, את חששותיה של סעודיה מכך שארה"ב טרם "השיקה" תוכנית אסטרטגית מקיפה להתמודדות עם השאיפות הגרעיניות של איראן, ארסנל הטילים הבליסטיים שלה ולתמיכתה בגורמי טרור אזוריים.

בהקשר זה, יצוין כי בחודש הבא, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן צפוי לבקר בישראל וברשות הפלסטינית, משם ימשיך לסעודיה בה צפוי להיפגש עם מלך סעודיה - סלמאן בן עבד אלעזיז. כמו כן, בסעודיה, ביידן צפוי לקחת חלק בפסגה אזורית בה ייקחו חלק מנהיגי מדינות המפרץ: סעודיה, האמירויות, קטאר, בחריין, עומאן וכווית ובכירים נוספים ממצרים, ירדן ועיראק.

בחודש שעבר, העיד השליח האמריקני לאיראן, רוב מאלי, כי הסיכויים להסכם גרעין חדש "הינם קלושים". מקורות הבקיאים בדיונים הביטחוניים בארה"ב טוענים כי הממשל צפוי להמשיך בלחץ הכלכלי שלו על איראן, ועשוי להחריף את הסנקציות במידה ובאמת, ההסכם לא יצא אל הפועל. בתוך כך, צוין כי ארה"ב פועלת לקידום קואליציה אזורית נגד איראן בה ייקחו חלק, מדינות המפרץ וישראל. לפי שעה, לא כל המדינות הביעו תמיכה בברית הזו. הגורמים הוסיפו כי בביקורו באזור, הנשיא ביידן מצפה לשמוע מבעלות בריתה של ארה"ב באזור, מה יש ביכולתם לעשות בכדי להיאבק בחתרנות האיראנית.