העיניים של צה"ל: הצצה מיוחדת ליחידת הכטב"מים

לפני מאה ימים בדיוק יצא צה"ל למבצע "שובר גלים", אשר במהלכו פשטו הכוחות מדי יום על יעדי טרור ברחבי יו"ש. מעל הלוחמים ריחפו כלי טיס שהופעלו מבסיס פלמחים ע"י היחידה המסווגת של חיל האוויר, שמנווטת, מתריעה ונותנת תמונת מודיעין לכוחות, מעזה, דרך ג'נין - ועד לבנון. "יש פה תחרות למידה בינינו לבין האויבים שלנו"

זמן צפייה: 12:50

כשהגענו השבוע לטייסת 200, טייסת המל"טים הראשונה של חיל האוויר בבסיס פלמחים, אפשר היה להבין מדוע הפלסטינים בעזה מכנים אותם "זאנאנה", על שום אותו זימזום שהוא פס הקול של של עזה, וגם של לבנון, פס הקול של המל"טים - המטוסים ללא טייס, המכונים גם כטב"מים.

דובר רבות השבוע על מל"טים, אלא שזה היה יותר על אלה של הצד השני. החיזבאללה שיגר בימים האחרונים בשני מקרים שונים ארבעה מל"טים איראניים מתוך צבא המל"טים שברשותו, לעבר האסדה כריש שבלב הים התיכון, שדה גז אסטרטגי הממוקם כ-90 קילמטרים מערבית לחופי ישראל.

אסדת הגז ''כריש'' מול חופי ישראל
אסדת הגז ''כריש'' מול חופי ישראל

זה החל ביום רביעי, לפני כעשרה ימים, אז שיגר חיזבאללה מל"ט אחד שהופל עוד במים הכלכליים של לבנון. גם בגלל השיטה שבה ישראל הפילה אותו, הוחלט לשמור על דממה תקשורתית, אלא ששלושה ימים לאחר מכן, בשבת האחרונה, נסראללה שלח שוב שלושה מל"טים לעבר אסדת כריש, כדי לצלם אותה, לפרסם את הצילומים ולזכות בניצחון תודעתי מול ישראל.

אלא שזה לא קרה. צה"ל היה ערוך מראש בעקבות מידע מודיעיני. שלושת המל"טים הופלו בידי מטוס F16 של חיל האוויר ובידי ספינת טילים של חיל הים, ביירוט המבצעי הראשון אי פעם בטיל הברק 1. רגע לפני שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מגיע לבסיס פלמחים בשבוע הבא, ביקרנו שם כדי לדבר על המל"טים של צה"ל.

מל''ט של חיל האוויר הישראלי בבסיס פלמחים
מל''ט של חיל האוויר הישראלי בבסיס פלמחים

אחת המשימות של טייסת 200 היא להפעיל את המטוס ללא טייס מסוג שובל. זו הטייסת הכי מבצעית עם הרבה שעות טיסה בחיל האוויר הישראלי - בעזה, בשטחי יהודה ושומרון, בלבנון, ובמקומות הרבה יותר רחוקים בכל רחבי המזרח התיכון.

אם בימים עברו, באינתיפאדה השנייה ובחומת מגן, רק היחידות הכי מיוחדות ומסווגות היו מקבלות עיניים בשמיים, בדמות מל"ט של חיל האוויר שמלווה את הפעילות, היום קשה לדבר על פעולה בלעדיהם. באופן רישמי מונה מערך המל"טים של חיל האוויר ארבע טייסות מטוסים לא מאויישים.

מערך הכטב''מים של חיל האוויר
מערך הכטב''מים של חיל האוויר

טייסת 200 הוקמה במקור כטייסת מל"טים כבר בשנות ה-70. בשנת 1982 עוד נרשמה לזכותם הפלת מטוס מיג 21 סורי שניסה להפיל את אחד המל"טים הראשונים בחיל האוויר, הזהבן. בשנה שעברה קיבלה טייסת 100 את צל"ש הרמטכ"ל על תרומתה למב"מ, המערכה שבין המלחמות. הצל"ש מגיע על רקע רצף הפיצוצים והחיסולים המסתוריים ברחבי המזרח התיכון, כך על פי פרסומים זרים.

מאז האינתפאדה השנייה, גם זאת על פי פרסמים זרים, כבר לפני עשרים שנה, צה"ל החל לבצע חיסולים מהאוויר באמצעות המל"טים של חיל האוויר, כאשר הם חמושים בטילים מתחת לכנפיים שלהם. אתר ויקיליקס פרסם מסמכים בהם אישר הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר אביחי מנדלבליט כי חיל האוויר השתמש במל"טים חמושים לצורך תקיפות וחיסולים ברצועת עזה במהלך מבצע עופרת יצוקה.

מל''ט של חיל האוויר הישראלי בבסיס פלמחים
מל''ט של חיל האוויר הישראלי בבסיס פלמחים

היתרון ברור - המל"טים מסוגלים לשהות שעות ארוכות מעל שטח העניין, לטוס גם נמוך ובשקט יחסי - ואז לשגר את הטיל אל חוליית המחבלים ברחוב צפוף. פרסומים מהשנים האחרונות גם מייחסים לצה"ל יכולות של מל"טים מתאבדים, כלומר מל"טים שטסים אל המטרה ואז מתפוצצים עליה.

רק בחודשים האחרונים דווח בתקשורת הזרה על מבצע גדול של המוסד הישראלי, תחת ראש המוסד דדי ברנע, להשתמש במל"טים מתאבדים כנגד מחסן של מאות מל"טים באיראן ולהשמיד אותו. היום ישראל נחשבת בעולם למעצמת מל"טים בעולם, ורק ביום רביעי דווח בסוריה על חיסול ממל"ט ישראלי בצפון רמת הגולן, של פעיל פרו-איראני שהיה בדרך לפיגוע וספג טיל - לטענתם בידי חיל האוויר הישראלי.

מל''ט של חיל האוויר הישראלי
מל''ט של חיל האוויר הישראלי