ברקע המתיחות בצפון: מועצת הביטחון האריכה מנדט יוניפי"ל בשנה

הגוף הבין-לאומי החליט להשאיר את כוחות האו"ם בגבול לבנון לשנה נוספת, בצל התקיפה בביירות המיוחסת לישראל. דנון: "נוסח המנדט המעודכן מעביר מסר ברור לממשלת לבנון – רסני את חזבאללה"

זמן צפייה: 00:26

ברקע המתיחות בגבול הצפון, הוארך היום (חמישי) במועצת הביטחון של האו"ם מנדט כוח יוניפי"ל לשמירת השלום באזור, עד אוגוסט 2020. בין החידושים בכתב המנדט ניתן למצוא קריאה לממשלת לבנון לאפשר גישה לכוח יוניפי"ל להגביר את הדיווח על העברת נשק לגורמי טרור בלבנון.

שגריר ישראל לאו"ם דני דנון אמר כי "נוסח המנדט המעודכן מעביר מסר ברור לממשלת לבנון – רסני את חיזבאללה. האחיזה של ארגון הטרור בדרום לבנון נועדה לפגוע במדינת ישראל בלבד ומסכנת את האזור כולו. ישראל לא תקבל מציאות כזו וקוראת לקהילה הבינלאומית לפעול גם היא בנחישות נגד הזרוע האיראנית בלבנון".

נוסף לכך, מנהרות חזבאללה שנחפרו בשטח המנדט ונחשפו בדצמבר האחרון על ידי ישראל מוזכרות גם הן בנוסח העדכני: "יוניפי"ל עדיין לא הצליח לקבל גישה לכל המקומות הרלוונטים מצפון לקו הכחול הסמוכים למנהרות חוצות הקו אשר דווחו כהפרה של החלטה 1701". כמו כן נדרשת ממשלת לבנון "לבצע במהירות את כל החקירות הנדרשות בנושא".

עוד בחדשות 13:

ישראל במסר לחזבאללה: לא נקבל את פרויקט דיוק הטילים • פרשנות

המעבר ללבנון והמערבל שהותקף: פרויקט דיוק טילי חזבאללה נחשף

חזבאללה: "שני המל"טים שהופלו בביירות הכילו חומר נפץ"

Gettyimages 1068296166 594x594
כוח יוניפי''ל בדרום לבנון | צילום: Getty Images

בנוסח החדש נקבע כי כל מדינה צריכה לנקוט באמצעים הדרושים כדי למנוע מכירה או אספקה של נשק בלבנון לכל יישות שאינה מאושרת על ידי ממשלת לבנון או יוניפי"ל. כמו כן, ישנה התחייבות להעביר דיווחים כל ארבעה חודשים או בכל פעם שנדרש - לדווח על כל הפרה של החלטה 1701 או של ריבונות לבנון בכלל, על הגבלת תנועת יוניפי"ל, על סחר בנשק עם גורמים שאינם צבא לבנון ועוד.

נוסף על כך, בכתב המנדט ממשלת ישראל נקראה לסגת עם הכוח הצבאי שלה מצפון הכפר עג'ר במהירות רבה ובתיאום עם יוניפי"ל.

מוקדם יותר הערב פרסם צה"ל מידע חדש על פרויקט דיוק הטילים של ארגון חזבאללה, שעלה מדרגה בתקופה האחרונה. מטרת הפרויקט הייתה להביא את מאגר הטילים של ארגון הטרור לרמת דיוק של עד עשרה מטרים – גם ביעדים מרוחקים מהגבול, ואף במרכז הארץ. בימים אלו ברשות חזבאללה כמה עשרות טילים מדויקים - שלא יוצרו בשטח לבנון.

כוח צבאי לשמירת שלום מטעם האומות המאוחדות שמוצב בדרום לבנון
כוח צבאי לשמירת שלום מטעם האומות המאוחדות שמוצב בדרום לבנון | צילום: רויטרס

ב-2013, בחסות מלחמת האזרחים בסוריה, איראן החלה להעביר טילים מדויקים לסוריה כדי להעביר אותם לחזבאללה – אך הרוב המוחלט של משלוחי הטילים סוכל ברצף תקיפות שיוחסו לחיל האוויר הישראלי. בעקבות אי הצלחת המבצע, ב-2016 משנה טהראן את האסטרטגיה, ופועלת לדיוק הטילים המיוצרים בסוריה – בין היתר על ידי "סרס", התעשייה הצבאית הסורית.

לאחר שגם פרויקט הדיוק בסוריה סוכל בהתקפות אוויריות הוחלט להעבירו ללבנון, וכעת פועל חזבאללה להקמת מפעלים ממוגנים לדיוק טילים גם בביירות, בבקעת הלבנון ובדרום המדינה. כדי להעביר את חומרי הגלם לייצור הטילים המדויקים, הקימה איראן שלושה נתיבי העברה: נתיב יבשתי דרך גבול סוריה, ציר ימי וציר אווירי העובר דרך שדה התעופה הבין-לאומי "רפיק אל-חרירי" בביירות.

החלק המשמעותי ביותר בתהליך ייצור הרקטות הוא הרכבת מנוע הטיל, המצריך מערבל תעשייתי ייעודי, שנוצר על ידי איראן עבור הפרויקט. הגעת המערבל למפעלים הייתה מביאה את חזבאללה ליכולת ייצור עצמאי של טילים מדויקים, וסיכולו ימשיך לעכב אותם בתהליך.