דיווח: בלחץ האמריקנים - האו"ם הגדיל מס' הסיורים בגבול לבנון

ע"פ הדיווח, ארה"ב דרשה מיוניפי"ל לסייר בגזרות שבהן לא נכח קודם ולהוסיף כ-15 סיורים יומיים מדרום לליטאני. "להרחיק את חזבאללה מישראל"

זמן צפייה: 00:31

מקורות יודעי דבר מסרו היום (שישי) לעיתון הלבנוני "אל-אח'באר" כי במסרים שהוחלפו בין ארה"ב ויוניפי"ל בשבועות האחרונים עלתה הדרישה כי כוחות יוניפי"ל יחלו לבצע סיורים מתוגברים, זאת בגזרות חדשות מדרום לליטאני שבהם לא סייר יוניפי"ל קודם לכן. על פי המקורות, "כל מה שמעניין את האמריקאים הוא להרחיק את חזבאללה מהגבול עם ישראל".

לדברי מקורות אחרים, ארה"ב פנתה באופן רשמי ליוניפי"ל וביקשה ממנו להוסיף כ-15 סיורים יומיים באזור הגבול עם ישראל באזורים שבהם "לא קיים גבול טבעי ברור בין השטח הישראלי לשטח הלבנוני", לדברי המקורות הסיבה לבקשה היא שלפי האמריקאים "באזורים אלה חזבאללה מחזיק נשק וטילים". טרם הבקשה, מפרטים המקורות, כוחות יוניפי"ל היו מבצעים 12 סיורים ביום באזור הגבול, וכעת הם מבצעים בין 18 ל-22 כאלה ביום.

חיילים בגבול לבנון (ארכיון)
חיילים בגבול לבנון (ארכיון) | צילום: דובר צה''ל

המקורות הסבירו שמזה מספר שנים מנסות ישראל וארה"ב לשנות ולתקן את החלטה מספר 2373 שקשורה באופן התפקוד של יוניפי"ל באזור הגבול שבין לבנון וישראל. לפי המקורות, ארה"ב וישראל "מנסות להרוויח מהעובדה שכוחות יוניפי"ל נוכחים באזור הגבול כדי 'להפוך את הארגון מכזה שאחראי לשמור על השלום באזור, לכזה שפועל נגד ארגון חזבאללה בלבנון'".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

דיווח: לבנון מוכנה לייצב את הגבול הימי עם ישראל בפיקוח האו"ם

דיווח: בכיר ישראלי נפגש עם שר החוץ הלבנוני במוסקבה

בתוך כך, וליד ג'ונבלאט, פוליטיקאי לבנוני בכיר, התבטא בריאיון לערוץ טלוויזיה מקומי בנושא סוגיית הגבול עם ישראל, ואמר כי "שלום עם ישראל הוא בלתי אפשרי, וזאת בשל העובדה שחוות שבעא הן למעשה אינן שטח בריבונות לבנונית. בפועל, כחלק מנסיגת ישראל מרצועת הביטחון, בשנת 2000, מספר קצינים לבנוניים וסוריים הגדירו את חוות שבעא כשטח בריבונות לבנונית כדי לספק הצדקה לפעילות של סוריה וגופים נוספים באזור".

עוד הוסיפו המקורות כי: "ישראל פונה ישירות לאחד הגדודים של יוניפי"ל ומבקש ממנו לחקור ולצלם אתרים מסוימים בדרום לבנון, או שבמקרים מסוימים היא מבצעת פנייה רשמית למפקדת יוניפי"ל בבקשה לחקור ולצלם מספר גדול יותר של אתרים".

וליד ג'ונבלאט, פוליטיקאי לבנוני | צילום: רויטרס

שר ההגנה הלבנוני, אליאס אבו סאאב, הצהיר שלשום כי מתנהלים דיונים לקביעת הגבולות היבשתיים והימיים עם ישראל, והדגיש כי לבנון מגיעה למשא ומתן מתוך עמדת כוח ולא בעקבות לחץ שהופעל עליה: "לא נוותר על טיפה מהים שלנו או על כל חלקת אדמה. הגיע הזמן לסיים את סוגיית שרטוט הגבולות". את הדברים אמר לאחר ביקור שערך בגבול עם בכירים בצבא לבנון ועם מפקד יוניפי"ל.

השר טען כי הצבא הלבנוני יעבה את נוכחותו בכל אזור דרום לבנון, כך שהוא זה שיפקח על הביטחון באזור ועל ההרתעה מפני פעולה מצד ישראל. עוד הצהיר כי על צבא לבנון להיות היחיד שיישא נשק נגד ישראל. כמו כן, הודה השר ליוניפי"ל "על מאמציו ועל שיתוף הפעולה שלו עם צבא לבנון".

בתוך כך, יוניפי"ל אישר אתמול כי מנהרה של חזבאללה חצתה משטח לבנון אל שטח ישראל. זוהי המנהרה השלישית, מתוך השש שצה"ל חשף במבצע "מגן צפוני", שכוח האו"ם אישר כי חצתה את הגבול לישראל.

בניית גדר הגבול בלבנון
בניית גדר הגבול בלבנון | צילום: ללא קרדיט

ביום רביעי דווח בעיתון "אל-חייאת" כי לבנון הודיעה שהיא מוכנה להגיע להסדר בנוגע לסימון הגבולות הימיים עם ישראל, תחת פיקוח האו"ם. על פי הדיווח, הדברים נאמרו במהלך פגישה שניהל יו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, עם מפקד כוחות יוניפי"ל בלבנון.

בין ישראל ללבנון שוררת מחלוקת בשאלת תוואי הגבול הימי בין המדינות, ובשנה האחרונה התנהלו ניסיונות אמריקניים לפשר בין הצדדים. על פי הדיווח, מה שהשיב את המשא ומתן למסלול הוא ביקור שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, בביירות בחודש שעבר.  לדברי המקורות, מרבית הפגישה שערך פומפאו עם יו"ר הפרלמנט הלבנוני עסקה בנושא הגבול הימי, ולאחריה החלו מגעים נוספים, בין ארה"ב ליוון ולקפריסין, על מנת שיתפקדו גם הן כמתווכות בסוגיה. זאת, מתוך מחשבה שהסדר בין לבנון וישראל ישרת גם אותן.