מול המתיחות במפרץ, המסר הישראלי המאיים לאיראן נשאר • פרשנות

לא ניתן לנתק את התקיפות המיוחסות לישראל מההקשר הרחב: המתיחות בין וושינגטון לטהראן. נראה שהאיראנים מנסים לרדת מהעץ, ולהגיע למשא ומתן - אך מתוך עמדה של כבוד

המתקפה כוונה נגד דאע"ש. הפגזות בעיר חלב בסוריה (ארכיון)
המתקפה כוונה נגד דאע"ש. הפגזות בעיר חלב בסוריה (ארכיון) | צילום: רויטרס

גם בסוף השבוע האחרון דווח על תקיפה ישראלית, פעמיים, באזור דמשק. הערב (שבת) דווח כי מערכות ההגנה האווירית של הצבא הסורי הופעלו בעקבות "כניסה של גופים זרים" מכיוון שטח ישראל. אמש, על פי הפרסומים, המטרות היו מחסני מיליציות איראניות סמוך לנמל התעופה שבבירה. כמו בכל פעם, הסורים שלחו אצבע מאשימה כלפי ישראל, ומיהרו להודיע כי הצליחו להדוף את התקיפה. גם הפעם ישראל הרשמית אינה מגיבה.

בראש ובראשונה, התקיפה הזו מוכיחה שהאיראנים ממשיכים לנסות ולהתבסס בסוריה גם בימים אלה, באמצעות מיליציות פרו איראניות. מערכות ההגנה האווירית הרוסיות האס- 300 לא הופעלו גם הפעם, כמו במרבית הפעמים הקודמות, ולא בכדי. על פי דיווח המקורב לחיזבאללה בלבנון, מטרת התקיפה הייתה לבחון את אמצעי ההגנה האווירית באזור ואת מיקומן, ולא מן הנמנע שזו הסיבה שהמערכות לא הופעלו.

לא ניתן לנתק את התקיפה הזו מהעיתוי: המתיחות בין איראן לארצות הברית במפרץ. בישראל לא מתערבים באופן ישיר בחילופי הדברים הקשים בין טהראן לוושינגטון, שרק התעצמו בסוף השבוע האחרון, אבל שבים ומדגישים כי חרף ההתפתחויות – לא יאפשרו לאיראן להתבסס בסוריה.

דיווחים בסוריה: מערכות ההגנ''א בלמו ''גופים זוהרים'' מכיוון ישראל
זירת התקיפה המיוחסת לישראל, אמש | צילום: החדשות 13

בין ארצות הברית ואיראן מתנהל דיאלוג כוחני, עם פוטנציאל להתלקחות. אבל בסוף כאשר בוחנים את העמדה האמריקנית, כפי שהגדיר אותה גורם אמריקני בכיר בסוף השבוע כשאמר "אנחנו ישנים ליד הטלפון בהמתנה לשיחה מאיראן"; וגם את הדברים שאומר רוחאני בשבוע שעבר לפיהם "הוא אינו רוצה מלחמה"  - הפער בין הצדדים אינו גדול כל כך.

בתווך, לצד רוחאני המתון יחסית, מפקד כוח אל קודס במשמרות המהפיכה, הגנרל קאסם סולימני, נשלח "להלהיט את השטח". הוא עושה זאת בצורה מדודה מאוד, הכוללת בין היתר תקיפת מכליות ללא נפגעים, ופגיעה באתר נפט זניח יחסית. הוא יודע שאם יפגע בנכסים אמריקניים הוא יתקל בתגובה כואבת.

בשלב זה האמריקנים חוששים בעיקר מתקיפת מטרותיהם בעיראק, ולתרחיש כזה הם בעיקר ערוכים להגיב. נראה שהאיראנים הבינו בימים האחרונים את הנחישות האמריקנית ואת העובדה שארה"ב לא תעבור לסדר היום על פגיעה משמעותית. התחושה היא שהאיראנים מנסים למצוא את הנתיב למשא ומתן, אבל מתוך עמדה של כבוד. לאור מצבם הכלכלי הקשה, נראה שאין להם אלטרנטיבה אחרת.