נשארים בבית, ישנים בממ"ד: "ארגון טרור קובע לנו את סדר היום"

בתי הקפה והמסעדות שוממים, החנויות ריקות: על רקע חסימות הכבישים והדריכות בעוטף עזה בשל החשש מתגובה אפשרית של הג'יהאד האיסלאמי על מעצר הבכיר שלשום, תושבי האזור הוכנסו ל"עוצר". ״זה טירוף", אומר בעל עסק בשדרות, "חבל ארץ שלם מושבת בגלל מעצר של מחבל בג'נין. אם היו מאיימים על ת"א אני בטוח שזו לא הייתה השגרה. אבל לנו הכי קל לומר 'תסתגרו בבתים'. צוחקים עלינו"

זמן צפייה: 02:49

על רקע חסימות הכבישים והדריכות בעוטף עזה, כמו גם החשש מתגובה אפשרית של הג'יהאד האסלאמי, אורי, תושב שדרות מספר על תחושותיו בימים מתוחים אלו. "לא שלחתי היום את הילדים לקייטנות כי אנחנו חוששים. לא רוצים לקחת סיכונים. מספיקה רק אזעקת צבע אדום אחת ואנחנו חוזרים אחורה. הילדים שואלים למה היום הם בבית ואנחנו מסבירים להם שבימים אילו עדיף להישאר בבית, הילדים גם הלילה ישנו בממ"ד".

לידור מכלוף, תושב שדרות סיפר: "הייתי אמור לצאת היום לאשדוד, גם אתמול, אבל יש פקקים נוראיים אז אני לא יכול לצאת. אי אפשר להגיע, הכבישים חסומים. זה אחד הצירים הכי מרכזיים בדרום אי אפשר לסגור אותו ככה. בגלל מעצר של מחבל בג'נין אתה משבית פה את כל הדרום. זה בלתי אפשרי. הילדים שלי ישנו הלילה בממ"ד, אני לא לוקח סיכונים ולא מחפש הרפתקאות".

שמעון, בעל בית קפה בשדרות: ''מאתמול, כמעט לא נכנסים לבית הקפה שלי''
שמעון, בעל בית קפה בשדרות: ''מאתמול, כמעט לא נכנסים לבית הקפה שלי''

שמעון, בעל בית קפה בשדרות הוסיף: "זה טירוף, חבל ארץ שלם מושבת, והמדינה ממשיכה כרגיל. לא ברור איך הגענו למצב שארגון טרור קיקיוני קובע לנו את סדר היום. המסר חייב להיות פשוט - יש איום קונקרטי, תנטרלו אותו. הפגיעה בנו היא גם נפשית וגם כלכלית. מאתמול, כמעט לא נכנסים לבית הקפה שלי".

שלומי אלקיים, בעל חנות בשדרות התייחס גם הוא למצב: "ביום כזה אני אמור למכור סביב ה-30 אלף שקלים. אתמול מכרתי סחורה בסך 7,000 שקלים. אין כאן אנשים. אנשים לא יוצאים החוצה. וכל זה בגלל מה - בגלל שעצרו פעיל חמאס או ג'יהאד? אנחנו צריכים לפחד? אותנו מענישים? אני לא מבין את זה. אנחנו לא מסוגלים לשמור על המדינה שלנו. אם אתם לא מסוגלים להגן על תושבי עוטף עזה - אל תעצרו אנשים".

שלומי אלקיים על רקע החנות הריקה. שדרות, היום
שלומי אלקיים על רקע החנות הריקה. שדרות, היום

"הפחדתם את כל הדרום. כבישים סגורים. אם אני רוצה להגיע לאשקלון, אני לא יכול. אנשים לא יכולים להגיע לכאן. המתחם ריק", הדגיש שלומי. "יש פה אנשים, יש פה קייטנות, יש פה ילדים. העסק שלי קורס מזה. אלו הימים הכי חשובים לנו. מקו נתיבות ועד אשקלון - כולם בעוצר", הוסיף.

שלומי תהה אם "אנחנו אלה שצריכים להסתגר בבית?". לדבריו, "אנחנו השקופים. פשוט מאוד, לא סופרים אותנו. אם הם היו מאיימים על תל אביב אני בטוח שהם לא היו נכנסים לשגרה כזו. אבל אותנו? הכי קל לומר לנו תסתגרו בבית, אל תשלחו את הילדים לקייטנות. אל תעשו פעילויות. הם מפחידים את כולם סתם. הם חושבים שהם מנהלים אותנו. צוחקים עלינו. בגלל שעצרו איזה פעיל ג'יהאד איסלאמי סוגרים לנו את העסקים, ואנחנו צריכים לשבת ולחכות. זה פשוט הזוי, המדינה מתנהלת בצורה הזויה, בלי להסתכל על התושבים, במיוחד לא על תושבי הדרום. אנחנו לא נספרים".

חסימות בדרום
חסימות בדרום | צילום: פלאש 90

ביומה השני של הדריכות בעוטף עזה, נראה שהמתיחות תימשך גם בימים הקרובים. הסיבה היא הערכה במערכת הביטחון שנשענת על מידע שלפיו הג'יהאד האיסלאמי בעזה נחוש להגיב ולנקום על מעצרו של באסם א-סעדי, בכיר הארגון בגדה, שנעצר שלשום. שלוחת הג'יהאד האיסלאמי בגדה משדרת מסרים לאנשיה בעזה ומפעילה לחץ להגיב על המעצר - כדי "לשחרר קיטור". בתוך כך, בחמאס סבורים כי בג'יהאד האיסלאמי - אם יגיבו - יתבצע הדבר בצורה מתונה.

בינתיים, ישראל ניסתה להעביר מסרים דרך המודיעין המצרי - ובג'יהאד האיסלאמי בחרו שלא לענות לשיחות ולמסרים, אך בחמאס דווקא כן השיבו. בתוך כך, ישראל הבהירה לחמאס כי על כל תגובה של הג'יהאד האיסלאמי - חמאס תהיה זו שתישא בתוצאות - בעוד שהארגון מתנער מאחריות ואומר כי היא לא קשור לאירוע. מבחינת חמאס, היא אינה מעוניינת להיכנס לסבב לחימה.

מחסום בכביש בעוטף עזה
מחסום בכביש בעוטף עזה

בינתיים, ברקע המתיחות, צה"ל והמועצות המקומיות בעוטף עזה קיימו אמש (שלישי) הערכת מצב שבסיומה החליטו על המשך חסימות הצירים גם היום, ללא שינוי בהנחיות. בהודעה שפרסם ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, איתמר רביבו, הוא כתב: "יש לשמור על עירנות ולהימנע משהייה או נסיעה במקומות חשופים. בכל שינוי נעדכן בהודעה מסודרת". החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי יתקיימו בקרבת מרחבים מוגנים.

מהמועצה האזורית אשכול נמסר כי "בסיום הערכת מצב עם הצבא, הוחלט על המשך חסימות הכבישים גם מחר לפי הפירוט הבא: כביש 34 - מארז לשדרות; כביש 232 - מצומת מפלסים ועד צומת סעד; כביש 34- מצומת יד מרדכי ועד צומת ניר עם; כביש 4- מצומת זיקים עד כביש הגישה למעבר ארז. במועצה: החל מהשעה 5:00 בבוקר ייסגר לתנועה כביש 232 בקטע שמצומת פתחת שלום ועד הכניסה לקיבוץ כרם שלום.

מחסום באזור עוטף עזה
מחסום באזור עוטף עזה | צילום: פלאש 90

כמו כן, לא תתאפשר כניסה ויציאה מהקיבוץ מ-5:00 עד השעה 20:00. כביש הפרסה - פתוח לכלי רכב פרטים בלבד. פעילות הקייטנות במתקני המועצה תתקיימנה מחר כרגיל, כולל הסעות מהיישובים. ביישובי הפרסה יינתן מענה חלופי לאוטובוסים. נווה אשכול ומועדון מופת יפעלו מחר כמתוכנן.

בכל הנוגע לתחבורה ציבורית - הקווים פנימיים פועלים, למעט קו 11 לכרם שלום וקו 15 ליישובי הפרסה. בחלק מהקווים חל שינוי זמני במסלולים. עדכונים באתר דן בדרום. רכבת - נכון לעכשיו ללא שינוי וגם מחר לא תחודש התנועה מאשקלון לשדרות: "ככל שיהיו שינויים אנו נעדכן". הכבישיים שנחסמו: כביש 232 - מצומת ניר עם ועד צומת סעד; כביש 34 - מצומת יד מרדכי ועד צומת ניר עם; כביש 4 - מצומת זיקים עד כביש הגישה למעבר ארז; כביש הפרסה - פתוח לכלי רכב פרטים בלבד.

חשש לירי נ''ט. עוטף עזה
חשש לירי נ''ט בעוטף עזה | צילום: פלאש 90

מוקדם יותר אתמול, כאמור, קיימו בצה"ל קיימו הערכת מצב כשבמקביל כבישים רבים בעוטף עזה נחסמו. הסיבה: איום קונקרטי לירי נ"ט. בינתיים, משלחת מצרית נכנסה אמש לרצועת עזה כדי לנסות ולרסן את ארגוני הטרור מלהגיב. אם הלילה הקרוב יעבור בשקט - מחר תתקיים הערכת מצב נוספת בנושא.

הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי הכריזה אמש על העלאת הכוננות, ויחידת הרקטות שלה ברצועת עזה אף היא נמצאת בכוננות גבוהה - כך פורסם בעיתון "אל קודס" שיוצא לאור במזרח ירושלים. בעיתון נמסר מפי מקורות פלסטינים כי מנהיגי הג'יהאד האסלאמי התעלמו משיחות הטלפון של מספר מתווכים שניסו להרגיע את הרוחות לאחר הפעולה אמש בה עצר צה"ל את מנהיג הג'יהאד האסלאמי בשומרון – באסם א-סעדי.