סוף שבוע מתוח באיסטנבול: "לא מתבלטים, חושדים בכל אחד"

נמשכת הדריכות בישראל מפיגוע נקמה איראני בטורקיה - בדגש על איסטנבול. במערכת הביטחון ממשיכים לקרוא לישראלים לצאת מהמדינה מיידית - או להסתגר בחדרי המלון. אתי, שנסעה לטורקיה לצורך רפואי, אמרה: "הורדתי פרופיל, אני שמה מסכה ומשקפי שמש". אוריין, ששוהה גם היא במדינה: "משתדלים לדבר באנגלית"

זמן צפייה: 05:50

בישראל מתריעים גם הערב (שבת) שפיגוע איראני נגד ישראלים באיסטנבול יכול להיות גם עניין של שעות. גורם ביטחוני הדגיש הערב כי "האירוע הזה ממש לא נגמר, יש לנקוט זהירות רבה". הגורם הוסיף כי "יש להימנע מלנסוע לטורקיה לחלוטין - בדגש משמעותי על איסטנבול". מאז אתמול הישראלים שנשארו בעיר למרות האזהרות, נקראים להישאר בחדרי המלון ולא לצאת.

Capture3
אתי אטיאס
אתי אטיאס

גם שר הביטחון בני גנץ הצטרף לאווירת החירום ואמר כי ישראל "פועלת לסכל את הניסיונות האיראניים ונערכת להגיב בעוצמה - בכל מקום", זאת בשל ההבנה במערכת הביטחון שישנן בשטח מספר חוליות איראניות שנואשות לבצע פיגוע. מי שעומד מאחורי הנחיות אלו הוא זה חוסיין טאייב, ראש המודיעין במשמרות המהפכה. כרגע כ-2,000 ישראלים עדיין נמצאים באיסטנבול. ביממה החולפת נרשמה התקדמות בפעולה של גורמי הביטחון הישראלים יחד עם הטורקים, אך הסכנה עדיין לא חלפה.

#msc 2022 Townhall Abraham Accords: Peace By Piece
בני גנץ, ארכיון | צילום: MSC

אתי אטיאס, ישראלית שנסעה לטורקיה לצורך רפואי, מספרת: "הורדתי פרופיל, מקווה שיהיה בסדר. אנחנו לא מתבלטים כדי לא לעורר שום סקרנות של אף אחד. הורדנו סימנים של תיירים בכלל, את רכב המרצדס וכל ה'פנסי'. רכב פרטי של הנהג, מעלה את המסכה למעלה ושמה משקפי שמש. יש כאן הרבה ביטחון, הרבה סמויים, הרבה שוטרים גלויים". אוריין מאירי, ששוהה בטורקיה, סיפרה: "אנחנו באיסטנבול, הומה פה במיוחד. אנחנו מסתובבים פה די חופשי, מסתכלים וחושדים בכל אחד שקצת נצמד אלינו. משתדלים לדבר באנגלית ובעברית די בשקט".

אוריין מאירי
אוריין מאירי

בתוך כך, המודיעין הטורקי פנה לאיראנים לאחרונה ואמרו שלא יסבלו פיגוע נגד תיירים על אדמתם - הפרה של הריבונות, פגיעה בכלכל  ודברים נוספים. האיראנים ענו שהם מבינים אך לא שלא יעשו, יכול להיות שהאיראנים יעשו פיגוע וטביעות האצבע לא יגיעו לטהרן. שירותי הביטחון הטורקיים עובדים בשיתוף פעולה מלא ויוצא דופן עם המוסד ושירותי הביטחון הישראליים, אבל האיראניים רוצים להוציא פיגוע בכל מחיר, ולהוציא האשמה שהם עבדו דרך המוסד או מערכת הביטחון בישראל. לכן ההנחיה ברורה, לא להגיע לטורקיה מישראל.

נכון לאמש, יש באיסטנבול פחות ישראלים ופחות מטרות. כאמור, כרגע כ-2,000 ישראלים בלבד באיסטנבול, בניגוד לכ-5,000 במהלך השבוע. בדיון הובע חשש שהחוליות האיראניות ינסו להגיע לחדרים של הישראלים במלונות באיסטנבול, ולכן ההנחיה של המטה ללוט"ר היא להסתגר בחדרים ולנעול את הדלת ולא להיענות להצעות לצאת מהחדר. כמו כן, ההנחיה לתיירים הישראלים היא לא לתייג את עצמם ואת מיקומם ברשתות החברתיות כדי לא לספק מודיעין לאיראנים. בטורקיה לא התבצעו מעצרים ביממה האחרונה והחוליות האיראניות עדיין בשטח.

חוסיין טאייב, ראש המודיעין במשמרות המהפכה באיראן
חוסיין טאייב, ראש המודיעין במשמרות המהפכה באיראן

במקביל, נחשפה זהותו של חוסיין טאייב, ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, העומד מאחורי הניסיונות לקדם פיגוע נגד תיירים ישראלים בטורקיה. לפי הגורמים, בימים האחרונים מתקבלים דיווחים מתוך איראן שמצביעים על קולות מתוך הממסד הביטחוני האיראני שדורשים להדיח את טאייב בעקבות סדרה של מחדלים וכישלונות שהוא אחראי להם. בין היתר טוענים כי טאייב אחראי לאי-עצירת סדרת הפעולות באיראן, בהם החיסולים של בכירים במשמרות המהפכה - חיסולים שמיוחסים לישראל - כמו גם כישלונות רצופים לקדם פעולות תגובה מחוץ לאיראן.