"הצניעו סממנים ישראליים": ההנחיות לשוהים באיסטנבול

על רקע חידוד אזהרת המסע לטורקיה, והחשש הגובר במערכת הביטחון מנקמה איראנית לפגוע ביעדים ישראליים ברחבי העולם, המל"ל מפרסם הנחיות לישראלים שעדיין שוהים באיסטנבול. "יש לגלות חשדנות מיוחדת ולהימנע מהצעות אטרקטיביות והזדמנויות עסקיות או תיירותיות. יש להתעדכן בכל עת באזהרת המסע ובפרסומים מטעם הגורמים הרשמיים"

שוטר בטורקיה
שוטר טורקי | צילום: רויטרס

על רקע חידוד אזהרת המסע לטורקיה, והחשש הגובר במערכת הביטחון מנקמה איראנית לפגוע ביעדים ישראליים ברחבי העולם, בדגש על טורקיה, המטה לביטחון לאומי מפרסם הערב (חמישי) חידוד להמלצות כללי הזהירות עבור הישראלים השוהים באיסטנבול. כמו כן, המטה ממשיך לקרוא לישראלים לצאת מאיסטנבול לנוכח כוונה של גורמי טרור לפגוע בישראלים.

בהודעה הרשמית מטעם המל"ל נמסר כי "יש להתעדכן בכל עת באזהרת המסע ובפרסומים מטעם הגורמים הרשמיים. לכל אורך השהות, יש לשמור על קשר עם קרובי משפחה בארץ אשר יוכלו לסייע באיתורכם במקרה הצורך, בדגש על פרטי המלון, טיולים מתוכננים וטיסות. במידה וארע אירוע בזמן שהייתכם בחו"ל, עשויים להיות קשיים ביצירת קשר - אנא עדכנו אותם במצבכם".

המסגד הכחול באיסטנבול שבטורקיה
המסגד הכחול, איסטנבול | צילום: רויטרס

עוד נמסר בהודעה: "הצניעו סממנים ישראלים, לרבות פרטי לבוש ואביזרים נלווים (כגון תיקים). שמרו על פרופיל נמוך והימנעו משהייה במקומות המזוהים כ'ריכוזי ישראלים', כגון: מסעדות, בתי מלון ובילוי באתרי תיירות המרכזים אליהם קהל ישראלי. יש לגלות חשדנות מיוחדת ולהימנע מהצעות אטרקטיביות והזדמנויות עסקיות או תיירותיות (כגון: מדריכי טיולים וטיולים מאורגנים) אשר עשויות לשמש לפגיעה בתיירים ישראלים, בדגש על הצעות המתפרסמות ברשתות החברתיות (פייסבוק, וואטסאפ, טלגרם וכדומה)."

בכל הנוגע למוניות ותחבורה, המטה קורא להקפיד על בחירת אמצעי התחבורה, בדגש על מוניות: "היזהרו מנהגים ורכבים המציעים לכם שירותי הסעה באקראי. הימנעו מכל פרסום ועדכון אודות תכנית הנסיעה שלכם ומיקומכם ברשתות החברתיות, על מנת להקשות על היריב איסוף המידע מרשתות אלו. ממליצים להמתין עם עדכונים אלו לאחר חזרתכם לארץ".

"בעת השהייה במלון יש לגלות ערנות בכל זמן השהייה במלון - הקפידו על נעילת דלת החדר בכל זמן השהייה והימנעו מפתיחת הדלת לגורמים לא מזוהים העשויים להציג עצמם בדרכים שונות (שירות חדרים, משלוח, תחזוקה וכד'). יש לוודא עם הגורם השולח את זהות הפונה. בעת השהייה בלובי ובשטחים הציבוריים של המלון, יש לשים לב לפעילות או אנשים חריגים", נמסר.

שר החוץ יאיר לפיד בקבלת הפנים למקבילו הטורקי במשרד החוץ
שר החוץ יאיר לפיד בקבלת הפנים למקבילו הטורקי במשרד החוץ | צילום: אסי אפרתי, לע''מ

יצוין כי ביום שני שר החוץ יאיר לפיד קרא לישראלים שלא לטוס לטורקיה: "בעקבות אירועי השבועות האחרונים בטורקיה ואחרי סדרה של נסיונות לפיגועי טרור איראניים כלפי ישראלים שיצאו לנופש באיסטנבול, אנחנו קוראים לישראלים אל תטוסו לאיסטנבול ואם אין לכם צורך חיוני אל תטוסו לטורקיה. אם אתם כבר באיסטנבול, תחזרו לישראל בהקדם האפשרי". בתגובה, שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו אמר יממה לאחר מכן, כי "טורקיה היא מדינה בטוחה".