דרמה באיסטנבול: 8 איראנים נעצרו בחשד שניסו לפגוע בישראלים

בתקשורת הטורקית מדווחים כי החשודים נעצרו בחשד לתכנון פיגוע נגד אזרחים ישראלים, לאחר שכוחות הביטחון המקומיים פשטו על שלושה בתי מגורים ועל בית מלון בעיר. בתוך כך, איראן אישרה כי ראש המודיעין שהיה אחראי על הנקמה בישראל הודח מתפקידו. גורם ביטחוני בכיר: "הסכנה עדיין קיימת, מוקדם לברך"

המסגד הכחול באיסטנבול שבטורקיה
אזהרת מסע חמורה לטורקיה | צילום: רויטרס

בתקשורת הטורקית מדווחים היום (חמישי) כי שמונה חשודים, בהם אזרחים איראנים, נעצרו בחשד לתכנון פיגוע נגד אזרחים ישראלים בטורקיה. לפי הדיווחים, כוחות הביטחון הטורקיים פשטו על שלושה בתי מגורים ברחבי איסטנבול, וכן על בית מלון ברובע ביוגלו בעיר, שם עצרו את החשודים ותפסו כלי נשק. עוד נמסר כי המוסד הניס את הישראלים מטורקיה במטוס פרטי. במקביל, שר החוץ יאיר לפיד המריא לאנקרה לפגישה עם מקבילו הטורקי מבלוט צ'מבושלו, עמו הוא אמור לדון בניסיונות האיראניים לפגוע בישראלים על אדמת טורקיה. גורם ביטחוני בכיר אמר: "הסכנה בטורקיה עדיין קיימת. מוקדם לברך. ישנה עוד פעילות עוינת בשטח".

לפי הדיווחים, האיראנים שלחה סוכנים מחופשים לאנשי עסקים, תיירים וסטודנטים לאיסטנבול, על מנת להתנקש בחייהם של ישראלים כנקמה על רצח סיאד חודאיי בטהרן ב-22 במאי השנה. עוד נאמר כי האיראנים התפצלו לארבע קבוצות של שני מתנקשים, כדי שיוכלו לעקוב טוב יותר אחר המטרות.

שר החוץ יאיר לפיד בקבלת הפנים למקבילו הטורקי במשרד החוץ
שר החוץ יאיר לפיד ומקבילו הטורקי מבלוט צ'בושולו | צילום: אסי אפרתי, לע''מ

בתוך כך, לאחר שהבוקר דווח כי ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, חוסיין טאייב, פוטר מתפקידו, איראן אישרה כי הוא הודח מתפקידו, ולפי הדיווחים במקומו מונה סרדאר מוחמד קזמי. טאייב הוא האדם שעומד מאחורי הניסיונות לקדם פיגוע נגד תיירים ישראלים בטורקיה, כך אמרו ביום שישי האחרון גורמי ביטחון, וסילוקו מהתפקיד מגיע לכאורה על רקע כישלנו בכך.

לפי הגורמים, בשבוע שעבר התקבלו דיווחים מתוך איראן שמצביעים על קולות מתוך הממסד הביטחוני האיראני שדורשים להדיח את טאייב בעקבות סדרה של מחדלים וכישלונות שהוא אחראי להם. בין היתר טוענים כי טאייב אחראי לאי-עצירת סדרת הפעולות באיראן, בהם החיסולים של בכירים במשמרות המהפכה - חיסולים שמיוחסים לישראל - כמו גם כישלונות רצופים לקדם פעולות תגובה מחוץ לאיראן.

חוסיין טאייב, ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה
חוסיין טאייב, ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה | צילום: מתוך טוויטר

כזכור, בתחילת השבוע התייחס ראש הממשלה נפתלי בנט לניסיון הנקמה האיראני ולמאמצים להוציא פיגוע על אדמת טורקיה. "ימים אלה יש מלחמה או מערכה שמתרחשת גם בטורקיה ויש איום שמרחף על ישראלים בטורקיה", אמר בנט. "אנחנו פועלים שם בהרבה מימדים כדי לשמור על ביטחון אזרחינו".

עוד אמר בנט: "לצד הפנייה לאזרחי ישראל שלא לטוס לטורקיה, בדגש על איסטנבול - אנחנו גם פועלים יחד בצורה הדוקה עם גורמי השלטון במדינה כדי לסכל את ניסיונות הפגיעה בישראלים וביהודים. עכשיו אני יכול לדווח לכם: המאמצים המבצעיים יחד עם כוחות הביטחון הטורקים נשאו פרי. בימים האחרונים, במאמץ משותף ישראלי-טורקי, סיכלנו מספר צירי פיגוע ונעצרו מספר מחבלים על אדמת טורקיה".

"אנחנו ממשיכים בפעולה המשותפת", סיכם ראש הממשלה, "כשהמטרה שלי היא להחזיר כמה שיותר מהר את המצב בטורקיה ואת התיירות הישראלית לשגרה. אנחנו צריכים להשלים את פעולות הסיכול. שיתוף הפעולה בין ישראל לטורקיה הוא הדוק, והוא מתבצע בכל הרמות. יש אינטרס משותף למנוע פיגוע, לסכל את החוליות בשטח ולהשיב את השקט. באופן אישי אני מודה לנשיא ארדואן ולאנשיו על מאמציהם הרבים".