מירדן ועד מדינות המפרץ: האיום על הישראלים מתרחב

במערכת הביטחון עדיין חוששים לחיי התיירים הישראלים באיסטנבול, כאשר יש חשש מיידי וממשי לפיגוע טרור איראני. בימים האחרונים ביקרו בטורקיה בכירים ישראלים, שחלקו עם הטורקים את המודיעין לגבי החוליות האיראניות שנמצאות בשטחם של הטורקים. במקביל יש חשש שהסכנה עלולה להתרחב גם לאיחוד האמירויות ובחריין, ובנוסף גם לירדן ומצרים

זמן צפייה: 07:32

גם הערב (ראשון) חוששים במערכת הביטחון לחיי התיירים הישראלים באיסטנבול, כאשר יש חשש מיידי וממשי לפיגוע טרור איראני נגד ישראלים בטורקיה. גורמי ביטחון בכירים אמרו הערב כי גם ביממה האחרונה סוכלו פיגועים באיסטנבול, והתקבלו אינדיקציות על ישראלים שהאיראנים מנסים לפגוע בהם.

למרות זאת, גם היום ממשיכים להגיע תיירים ישראלים לטורקיה, והמלונות בהם נמצאים ישראלים מוקפים בניידות משטרה. רון חן, ישראלי שחזר מטורקיה, סיפר הערב לחדשות 13: "פתחתי את הווילון של החלון, אני רואה במלון מולי שני גברים מתצפתים עלינו מהחלון ממול. ישר כל החששות התחילו להיכנס לראש, ישר התחלתי לחפש משהו חד בחדר, דבר ראשון להיות מוגן, אתה לא יודע מי מחכה לך מחוץ לדלת".

תיירים באיסטנבול
תיירים באיסטנבול

בסוף השבוע היו מספר מהלכים משמעותיים, שייתכן כי הצליחו לשבש חלק מהחוליות האיראניות. בכירים ישראלים ביקרו בטורקיה בימים האחרונים, והם חולקים עם הטורקים את המודיעין המאוד מפורט שיש לישראל לגבי אותן חוליות שנמצאות בשטחם של הטורקים.

חלק מהחוליות האלה עזבו את טורקיה, כנראה בעקבות פעולות שיבוש שהישראלים עשו בשיתוף עם הטורקים, אך יש חוליות איראניות שעדיין נמצאות שם תחת ההנחיה האיראנית הברורה להביא ראש של ישראלי.

בנוסף, בישראל מביטים הערב למדינות נוספות, ביניהן איחוד האמירויות, בחריין, ירדן ומצרים, בעקבות חשש שהסכנה לישראלים עלולה להתרחב גם לשם. בשלב זה אין שם איום קונקרטי, אבל החשש בקרב גורמים ישראלים הוא שאם המאמצים האיראניים הנואשים יימשכו הם יובילו לסכנה גם שם. גורם ישראלי אמר הערב לחדשות 13 כי הוא לא ממליץ לישראלים לנסוע למדינות אלה, ואם כן - למלא אחר כל הוראות הביטחון, ולשים לב לאירועים חריגים.

שר החוץ יאיר לפיד בקבלת הפנים למקבילו הטורקי במשרד החוץ
שר החוץ יאיר לפיד ומקבילו הטורקי מבלוט צ'בושולו | צילום: אסי אפרתי, לע''מ

הערב פורסם כי שר החוץ יאיר לפיד ימריא לטורקיה לביקור בזק ביום חמישי הקרוב, לפגישה עם מקבילו הטורקי, שר החוץ מבלוט צ'אבוש. מוקדם יותר היום שוחח הנשיא יצחק הרצוג עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, והודה לו על המאמצים לסיכול פעולת טרור על אדמת טורקיה. עוד נמסר לאחר השיחה כי השניים הדגישו את התרומה הגדולה של שיתוף הפעולה לאמון הנבנה בין הממשלות והעמים, והסכימו להמשיך ולפעול לטובת השלום והיציבות במרחב באמצעות דו שיח פתוח ורציף.