החשש מפיגוע איראני: "להימנע מלהגיע לטורקיה לחלוטין"

ההתרעה לפיגוע בטווח הזמן המיידי נגד יעדים ישראלים בטורקיה עדיין בתוקף, והכוננות נמשכת ביתר שאת. גורם ביטחוני אמר כי "יש להימנע מלהגיע לטורקיה לחלוטין - ובדגש משמעותי לאיסטנבול".גנץ: "ישראל פועלת לסיכול הניסיונות האיראנים לבצע פיגוע, ונערכת להגיב בעוצמה מול כל פגיעה באזרחי ישראל - בכל מקום"

זמן צפייה: 05:50

נמשכת הכוננות בצל החשש מפיגוע איראני על אדמת טורקיה: גורם ביטחוני אמר הערב (שבת) כי "האירוע ממש לא מאחורינו. חייבים לנקוט עדיין מידה רבה של זהירות". לדברי הגורם, "יש להימנע מלהגיע לטורקיה לחלוטין - ובדגש משמעותי לאיסטנבול". הוא הוסיף כי "כחלק משיתופי פעולה יוצאי דופן עם הטורקים מתבצעת כל העת פעילות אינטנסיבית מאוד בהגנה על ריכוזי ישראלים באזורי המלונות ובעיר בכלל. במקביל, מתבצעת פעילות ענפה בשיתופי פעולה עם כלל גורמי הביטחון הישראלי שמתחילה להניב תוצאות. עם זאת, ולאור ההתרעות הקיימות, הציבור מתבקש לעמוד בהנחיות המל"ל".

כמו כן, שר הביטחון בני גנץ אמר: "אני קורא לכלל הישראלים הנמצאים בטורקיה להישמע להנחיות גורמי הביטחון. ישראל פועלת לסיכול הניסיונות האיראנים לבצע פיגוע, ונערכת להגיב בעוצמה מול כל פגיעה באזרחי ישראל - בכל מקום".

בתוך כך, קיימו אמש בכירי מערכת הביטחון - ראש המוסד דדי ברנע, ראש שב"כ רונן בר ובכירי המל"ל והמטה ללוחמה בטרור - דיון הערכת מצב מיוחד במרכז הארץ הנוגע להתרעה החמה לפיגוע איראני נגד תיירים ישראלים באיסטנבול. בדיון נאמר כי ישנם מאמצים מוגברים של כמה חוליות איראניות לפיגוע קרוב של רצח או חטיפה באיסטנבול. "הכישלון עד כה של האיראנים ולחץ הזמן של האיראנים לבצע פיגוע גורם לנואשות ולמסוכנות גוברת של החוליות", נקבע בדיון.

נכון לאמש, יש באיסטנבול פחות ישראלים ופחות מטרות. כרגע כ-2,000 ישראלים בלבד באיסטנבול, בניגוד לכ-5,000 במהלך השבוע. בדיון הובע חשש שהחוליות האיראניות ינסו להגיע לחדרים של הישראלים במלונות באיסטנבול ולכן ההנחיה של המטה ללוט"ר היא להסתגר בחדרים ולנעול את הדלת ולא להיענות להצעות לצאת מהחדר. כמו כן, ההנחיה לתיירים הישראלים היא לא לתייג את עצמם ואת מיקומם ברשתות החברתיות כדי לא לספק מודיעין לאיראנים. בטורקיה לא התבצעו מעצרים ביממה האחרונה והחוליות האיראניות עדיין בשטח.

חוסיין טאייב, ראש המודיעין במשמרות המהפכה באיראן
חוסיין טאייב, ראש המודיעין במשמרות המהפכה באיראן

"ההתרעה יותר מעשית וחמה ממה שהייתה. אסור להתבלבל מהשקט. האנרגיה של האיראנים לא פחתה לנקמה, אלא להיפך", אמר אמש גורם ביטחוני בכיר. במקביל, נחשפה זהותו של חוסיין טאייב, ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, העומד מאחורי הניסיונות לקדם פיגוע נגד תיירים ישראלים בטורקיה.

לפי הגורמים, בימים האחרונים מתקבלים דיווחים מתוך איראן שמצביעים על קולות מתוך הממסד הביטחוני האיראני שדורשים להדיח את טאייב בעקבות סדרה של מחדלים וכישלונות שהוא אחראי להם. בין היתר טוענים כי טאייב אחראי לאי-עצירת סדרת הפעולות באיראן, בהם החיסולים של בכירים במשמרות המהפכה - חיסולים שמיוחסים לישראל - כמו גם כישלונות רצופים לקדם פעולות תגובה מחוץ לאיראן.

דיווחים אלו, מספרים גורמי הביטחון, מתארים את טאייב בימים האחרונים כמו חיה פצועה אחוזת תזזית, שמתוך חרדה עמוקה למעמדו אל מול המנהיג העליון חמינאי, מנסה בטירוף עמוק להוציא בכל מחיר פיגוע נגד ישראלים בתורכיה ובמקומות נוספים. טאייב, הידוע באישיותו הקיצונית שאיננה בוחלת באף אמצעי, מנסה בימים האחרונים לקדם פיגוע בישראלים תמימים בטורקיה, והוא עושה זאת מתוך מסע מטורף וחולני של מאבק על מעמדו בתוך הממסד הביטחוני האיראני.

כיכר טקסים, איסטנבול, טורקיה
כיכר טקסים, איסטנבול, טורקיה

"הצניעו סממנים ישראליים, נעלו דלתות במלון": ההנחיות לשוהים באיסטנבול

על רקע חידוד אזהרת המסע לטורקיה, והחשש הגובר במערכת הביטחון מנקמה איראנית לפגוע ביעדים ישראליים ברחבי העולם, בדגש על טורקיה, המטה לביטחון לאומי פירסם בסוף השבוע חידוד להמלצות כללי הזהירות עבור הישראלים השוהים באיסטנבול. כמו כן, המטה ממשיך לקרוא לישראלים לצאת מאיסטנבול לנוכח כוונה של גורמי טרור לפגוע בישראלים.

בהודעה הרשמית מטעם המל"ל נמסר כי "יש להתעדכן בכל עת באזהרת המסע ובפרסומים מטעם הגורמים הרשמיים. לכל אורך השהות, יש לשמור על קשר עם קרובי משפחה בארץ אשר יוכלו לסייע באיתורכם במקרה הצורך, בדגש על פרטי המלון, טיולים מתוכננים וטיסות. במידה וארע אירוע בזמן שהייתכם בחו"ל, עשויים להיות קשיים ביצירת קשר - אנא עדכנו אותם במצבכם".

עוד נמסר בהודעה: "הצניעו סממנים ישראלים, לרבות פרטי לבוש ואביזרים נלווים (כגון תיקים). שמרו על פרופיל נמוך והימנעו משהייה במקומות המזוהים כ'ריכוזי ישראלים', כגון: מסעדות, בתי מלון ובילוי באתרי תיירות המרכזים אליהם קהל ישראלי. יש לגלות חשדנות מיוחדת ולהימנע מהצעות אטרקטיביות והזדמנויות עסקיות או תיירותיות (כגון: מדריכי טיולים וטיולים מאורגנים) אשר עשויות לשמש לפגיעה בתיירים ישראלים, בדגש על הצעות המתפרסמות ברשתות החברתיות (פייסבוק, וואטסאפ, טלגרם וכדומה)."

בכל הנוגע למוניות ותחבורה, המטה קורא להקפיד על בחירת אמצעי התחבורה, בדגש על מוניות: "היזהרו מנהגים ורכבים המציעים לכם שירותי הסעה באקראי. הימנעו מכל פרסום ועדכון אודות תכנית הנסיעה שלכם ומיקומכם ברשתות החברתיות, על מנת להקשות על היריב איסוף המידע מרשתות אלו. ממליצים להמתין עם עדכונים אלו לאחר חזרתכם לארץ".

"בעת השהייה במלון יש לגלות ערנות בכל זמן השהייה במלון - הקפידו על נעילת דלת החדר בכל זמן השהייה והימנעו מפתיחת הדלת לגורמים לא מזוהים העשויים להציג עצמם בדרכים שונות (שירות חדרים, משלוח, תחזוקה וכד'). יש לוודא עם הגורם השולח את זהות הפונה. בעת השהייה בלובי ובשטחים הציבוריים של המלון, יש לשים לב לפעילות או אנשים חריגים", נמסר.

יצוין כי ביום שני שר החוץ יאיר לפיד קרא לישראלים שלא לטוס לטורקיה: "בעקבות אירועי השבועות האחרונים בטורקיה ואחרי סדרה של נסיונות לפיגועי טרור איראניים כלפי ישראלים שיצאו לנופש באיסטנבול, אנחנו קוראים לישראלים אל תטוסו לאיסטנבול ואם אין לכם צורך חיוני אל תטוסו לטורקיה. אם אתם כבר באיסטנבול, תחזרו לישראל בהקדם האפשרי". בתגובה, שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו אמר יממה לאחר מכן, כי "טורקיה היא מדינה בטוחה".