למרות אזהרת המסע: אלפי ישראלים עדיין בטורקיה

אזהרת המסע החמורה לאיסטנבול מחשש לפיגוע איראני לא עושה בינתיים רושם על הישראלים, כאשר רבים מבטלים את הטיסה אבל אלפים ממשיכים לנסוע. גם ביממה האחרונה סוכלו פיגועים נגד תיירים ישראלים באיסטנבול, וגורם ביטחוני בכיר אומר: "הזלזול הישראלי עלול להביא לאסון"

זמן צפייה: 09:52

אזהרת המסע החמורה לאיסטנבול מחשש לפיגוע איראני לא עושה בינתיים רושם על הישראלים, כאשר רבים מבטלים את הטיסה אבל אלפים ממשיכים גם היום (שלישי) לנסוע לטורקיה. סמוך לכיכר טקסים באיסטנבול ממשיכים הישראלים לפקוד את המלונות, הקניונים והמסעדות בעיר הגדולה בטורקיה.

גם ביממה האחרונה סוכלו פיגועים נגד תיירים ישראלים באיסטנבול, וגורם ביטחוני בכיר אמר הערב לחדשות 13: "סיכולים מטורפים שהצילו חיים של ישראלים ביממה האחרונה". דרך הפעולה של האיראנים כוללת פנייה לישראלים ומעקב אחריהם, ולאחר שהישראלים מדווחים על כך - כוחות הביטחון והמודיעין הישראליים מסייעים להם להימלט מהמדינה.

החשש במערכת הביטחון הוא שיש פיחות באימון של הישראלים באזהרות המסע, בין היתר מכיוון שבמשך שנים ארוכות הייתה אזהרת מסע מאוד חמורה לסיני, והפיגוע של דאעש ממנו הזהירו עדיין לא הגיע. הגורם הביטחוני אמר הערב: "הזלזול הישראלי עלול להביא לאסון, יש שם סכנה ברורה ומיידית לחיי ישראלים, וזה יכול ללוות אותנו שבועות ארוכים".

במערכת הבטחון הוקם צוות משימה מיוחד, שכולל אנשי מוסד, שב"כ ומל"ל, אשר עובד 24/7 לניתוח מודיעין, גזירת טיפולים ואזהרות ישראלים בזמן אמת בטורקיה ובכלל, כאשר כל ארגון מביא את היתרון היחסי שלו ואת היכולות שלו מתחומי איסוף המודיעין וסיכול הטרור.

תורים ארוכים בנתב''ג הבוקר
תורים ארוכים בנתב''ג הבוקר

הטיסות לטורקיה במהלך היום יצאו כמתוכנן, אך עם תפוסה נמוכה יותר ב-15 אחוזים. כמעט 8,000 ישראלים טסו היום בקו ישראל-טורקיה, בעשרות טיסות - שרובן נחתו באיסטנבול. יש לציין כי רוב האנשים שטסים לאיסטנבול ממשיכים לטיסות המשך, שכן אין התראות על נמלי התעופה של טורקיה, לכן ניתן לומר שמרבית הביטולים הם של נוסעים הטסים לטורקיה עצמה.

השיקול האם לבטל הוא בעיקר שיקול כספי - הנוסעים שלא יטוסו יפסידו אלפי שקלים, שכן סוכנויות הנסיעות וחברות התעופה לא נותנות החזר במצב כזה. עם זאת, ישנה הצעת חוק שיוזמת מפלגת ישראל ביתנו, בתמיכת שר האוצר אביגדור ליברמן, לפיה אם ישנה התראה מסע חמורה יקבלו הנוסעים שנפגעו פיצוי כספי.

הצעת החוק הזו כנראה שלא תספיק לעבור ולעזור לאנשים שנלקעו למשבר הנוכחי, ובעקבות כך פונים הנוסעים אל חברות הביטוח בתקווה שאלו יעזרו להם, אך הם נענים בשלילה ונטען בפניהם שאין החזרים במקרים של אזהרת מסע.

טורקיה
טורקיה | צילום: שאטרסטוק

בעקבות דבריו של שר החוץ יאיר לפיד אתמול, שקרא לישראלים שלא לנסוע לטורקיה והוסיף כי "אם אתם כבר באיסטנבול, תחזרו לישראל בהקדם האפשרי", היום אמר שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו כי "טורקיה היא מדינה בטוחה".

כזכור, אתמול פורסם במהדורה המרכזית כי תיירים ישראלים שיצאו לחופשה בטורקיה קיבלו בימים האחרונים שיחת טלפון מבכיר בקהיליית המודיעין הישראלית שהורה להם לחזור מיד לישראל. הבכיר אמר לתיירים בשיחה כי הם אפילו לא יכולים לחזור למלון, מכיוון שמחסלים איראנים מכוח קודס מחכים להם במלון על מנת לרצוח אותם, והודיע להם כי באותו רגע נשלח אליהם מישהו שייקח אותם לשדה התעופה באיסטנבול על מנת שיחזרו לישראל.

חברתה של הבחורה הישראלית שנדרשה לחזור לישראל אמרה לחדשות 13: "ביום שישי בצהריים ביקשו ממנה להישאר איפה שהיא נמצאת בדיוק, באזור השוק. לא לחזור למלון בשום פנים ואופן. הגיע רכב משוריין עם עשרה מאבטחים ישראליים. ליוו אותם, נסעו איתם לשדה התעופה, העלו אותם על טיסה. המזוודות שלהם עם כל הדברים שלהם נשארו במלון".

"הם נחתו בארץ ישר לתחקור ושאלו אותם עם מי הם דיברו, איפה הם היו. ממש תחקור רציני", הוסיפה החברה, "וכשהם ניסו להבין מה קרה, הסבירו להם שחיכו להם פשוט במלון. היא פשוט באמת בחרדה ולא מסוגלת לדבר, ברמה כזאת".