שתי אזעקות לאחר הפסקת האש: לילה שקט עבר על הדרום

הפסקת האש בין ישראל לג'יהאד האיסלאמי נכנסה לתוקף והשקט נשמר. בצה"ל ביצעו תקיפות סיום בעזה, בג'יהאד האיסלאמי הכריזו על ניצחון: "ישראל צריכה לשחרר את שני האסירים". הגבלות פיקוד העורף נותרו בעינן עד להערכת מצב שתתקיים הבוקר

זמן צפייה: 00:30

מנסים לחזור לשגרה: הפסקת האש נכנסה אמש לתוקף בשעה 23:30 ומאז נרשמו שתי אזעקות בעוטף עזה. הבוקר (שני) מתעוררים תושבי הדרום לאחר לילה שקט בציפייה כי השקט יישמר.

הגבלות פיקוד העורף שפורסמו אתמול נותרו בתוקף ובכפוף להערכת מצב יוחלט אם להסיר אותן. לאחר האזעקות הבודדות שנשמעו עם כניסת הפסקת האש לתוקף, כלי טיס של חיל האוויר תקפו מחנות צבאיים, מפקדות ומתחמי אימונים של הג'יהאד האיסלאמי.

פטריית אש מיתמרת לאחר תקיפת צה''ל בחאן יונס ברצועת עזה
פטריית אש מיתמרת לאחר תקיפת צה''ל בחאן יונס ברצועת עזה | צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90

כיפת ברזל בפעולה
כיפת ברזל בפעולה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בינתיים, בג'יהאד האיסלאמי הכריזו על ניצחון. "האסיר המנהלי חליל עוואדה ייצא מחר לבית החולים ולאחר מכן לביתו ולגבי בסאם א-סעדי (ראש הארגון ביו"ש), קיבלנו התחייבות מצרית שתהיה מחויבת לשחרורו בהקדם", אמר אמש מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה.

מזכ''ל הגיהאד האיסלאמי, זיאד נח'אלה
מזכ''ל הגיהאד האיסלאמי, זיאד נח'אלה | צילום: רויטרס

"לא הסכימו תוך שבוע ונתנו להם ארכה, אך ישראל הסכימה. אך אם ישראל לא תכבד זאת נחשיב זאת לביטול ההסכם ונחדש את המערכה ולא נהסס אם ישראל לא תהיה מחויבת, נחדש את הלחימה. ההסכם פשוט, אין סיבוכים, ישראל צריכה לשחרר את שני האסירים, זה בסיס ההסכם", הוא הוסיף.

גם בעולם מברכים על הפסקת האש. "עברנו עם ישראל, הפלסטינים, מצרים, קטאר וירדן כדי להגיע להפסקת אש", נמסר בהודעה מטעמו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. "אני מודה לנשיא מצרים עבד אל פתאח א-סיסי שלקח חלק מרכזי בפתרון כמו גם האמיר הקטארי. התמיכה שלנו בישראל רחבה וזכותה להגן על עצמה מפני תקיפות עוינות. ישראל הגנה על אזרחיה מפני שיגור רקטות על ידי הג'יהאד האיסלאמי שהוא ארגון טרור וארה"ב שמחה על תמיכתה במערכת כיפת ברזל שיירטה מאות רקטות והצילה חיים. אני משבח את ראש הממשלה יאיר לפיד וממשלתו על עמידתם במהלך העימות".

ביידן התייחס גם למצב בעזה: "הדיווחים על נפגעים אזרחיים בעזה היא טרגדיה, אם מדובר כתוצאה מתקיפות ישראליות או שיגורים כושלים של הג'יהאד האיסלאמי. הממשל האמריקני תומך בחקירה מקיפה כדי להבין מי אחראי ואנו תומכים בשימור הפסקת האש כדי להכניס לעזה ציוד הומניטרי ודלק".

ראש מערך ההסברה הלאומי ליאור חייט אישר אמש, לראשונה בתולדות ממשלות ישראל, כי הפסקת אש תיכנס לתוקף: "מדינת ישראל מודה למצרים על מאמציה. במידה והפסקת האש תופר, מדינת ישראל שומרת לעצמה את הזכות להגיב בעוצמה. לא נאפשר לאף גורם להפר את שגרת חייהם של תושבי מדינת ישראל". גורם ישראלי בכיר הוסיף: "מודים לנשיא מצרים א-סיסי על המאמצים להשגת הפסקת האש"