לפיד: "למצוא אפשרויות טובות יותר מכיבוש עזה ולחימה בלתי נגמרת"

בטקס האזכרה הממלכתי לחללי צוק איתן בהיכל הזיכרון בהר הרצל בירושלים אמר ראש הממשלה: "כדי למנוע את צוק איתן הבא על מדינת ישראל להקפיד על שני עקרונות. הראשון הוא אפס סבלנות לטרור. השני - לגרום לאוכלוסייה האזרחית בעזה להבין שאפשר לחיות אחרת". גנץ: "השבת הבנים - תנאי להסדרה ברצועת עזה"

לפיד בטקס האזכרה לחללי צוק איתן
לפיד בטקס האזכרה לחללי צוק איתן | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

בהיכל הזיכרון בהר הרצל בירושלים התקיים הערב (ראשון) טקס הזיכרון לחללי צוק איתן, בהשתתפות ראש הממשלה יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל אביב כוכבי ויו"ר הכנסת מיקי לוי.

לפיד, ראשון הנואמים, אמר: "במלחמה מול חמאס, ארגון טרור אכזר ורצחני, אנחנו לא רק הצודקים אלא גם החזקים. הצבא הטוב במזרח התיכון, הטכנולוגיה המתקדמת, לצד העוצמה המדינית והכלכלית שלנו, הם הערובה לביטחוננו. הייתי חבר קבינט בזמן 'צוק איתן'. שום דבר בחיים לא מכין אותך לרגע הזה שבו אתה שולח צבא לקרב. כל מי שלא חזר צרוב בנשמה של כולנו. יש לנו מחויבות קדושה להחזיר לקבר ישראל את חללינו, הדר גולדין ואורון שאול זכרם לברכה. מדינת ישראל חבה את ביטחונה, דור אחר דור, לגיבורים שלה. לשבעים חללי צוק איתן, לכל אחד ואחת מחללי מערכות ישראל. גם למי שלחמו בעוז וזכו לחזור הביתה בשלום. הם חומת המגן האמיתית, הם כיפת הברזל שלנו".

לפיד הוסיף: "בשנה האחרונה נקטה ממשלת ישראל במדיניות של אפס סבלנות כלפי הטרור מעזה. כל פעילות עוינת, זכתה לתגובה מיידית שהבהירה לאויב - איתנו לא מתעסקים. המדיניות הזו בוצעה במקצועיות על ידי כוחות הביטחון, והוכיחה את עצמה. תופעות שנראו כגזירת גורל, כמו בלוני התבערה, מזוודות הדולרים וטפטופי הירי מהרצועה, נפסקו כמעט לחלוטין.

תותח של צה''ל יורה פגז לרצועה במבצע ''צוק איתן''
תותח של צה''ל יורה פגז לרצועה במבצע ''צוק איתן'' | צילום: רויטרס

"כדי למנוע את צוק איתן הבא על מדינת ישראל להקפיד על שני עקרונות: הראשון, כאמור, הוא אפס סבלנות לטרור, אפס הכלה של ירי או פגיעה בישראלים. את הקמים להרגנו נשכים להרוג. העיקרון השני, הוא שצריך לגרום להם, לאוכלוסייה האזרחית בעזה להבין שאפשר לחיות אחרת. ללחוץ על חמאס להפסיק את הירי על ישראל. לשם כך הרחבנו את רישיונות העבודה בישראל של תושבי עזה, ואנחנו ממשיכים לקדם את מתווה /כלכלה תמורת בטחון'.

"כבר זמן רב שתי החלופות היחידות שנמצאות על השולחן הן כיבוש עזה או סבבי לחימה בלתי נגמרים. תפקידנו למצוא אפשרויות טובות יותר. עוצמתו של צה"ל מאפשרת לנו חופש פעולה בעזה, אבל עוצמתו מאפשרת לנו גם חופש פעולה כלכלי ומדיני".

לדברי לפיד, "המאבק בטרור הוא לא עניין פוליטי. בשדה הקרב ובבית העלמין, אין ימין ושמאל, לא חשוב מי חילוני או דתי, דרוזי או יהודי. מול חמאס אנחנו מתייצבים יחד. מתוך הכאב הגדול על החללים שלנו, עלינו לצמוח כעם אחד. חללי צוק איתן לא נפלו כדי שהחברה הישראלית תתפרק מבפנים. הדרך הטובה ביותר לזכור אותם, היא לזכור גם את המטרה שלשמה הקריבו את חייהם: ביטחון לכל אזרח, ומדינת ישראל גדולה, חזקה ומאוחדת. אויבינו צריכים לדעת שאנחנו מתייצבים מולם יחד. שהחברה הישראלית חזקה יותר מכל ויכוח. שהעוצמה הישראלית היא העוצמה של הביחד. שבחיינו ובמותנו איש לא יצליח להפריד בינינו.

"אם אנחנו יודעים למות אחד בשביל השני, אנחנו צריכים לדעת גם לחיות אחד בשביל השני. אם אנחנו יודעים להיאבק יחד נגד האויב, אנחנו צריכים לדעת להיאבק יחד למען טוב משותף. ביום הזה, בתקופה הזו, כשהפילוג והשסע מאיימים על החברה הישראלית, אני מסתכל מסביב על בית העלמין הזה, ומזכיר לכולנו: המשותף ביננו רב על המפריד. העוצמה שלנו היא הביחד שלנו".

#msc 2022 Townhall Abraham Accords: Peace By Piece
בני גנץ, ארכיון | צילום: MSC

גנץ: "השבת הבנים - תנאי להסדרה ברצועת עזה"

שר הביטחון בני גנץ אמר: "מבצע צוק איתן, שאליו יצאנו לפני שמונה שנים, נועד בדיוק לתכלית הזו: להכות בחמאס ובארגוני הטרור, להבהיר להם את המחיר שישלמו אם ימשיכו לנסות ולפגוע באזרחי ישראל ולהביא שקט באמצעים אחרים. יצאנו למבצע הזה נחושים, היכינו קשות בחמאס, השמדנו את תשתיות הטרור והמנהרות, פגענו במחבלים רבים מאוד ולצערי – גם שילמנו מחיר כבד מאוד.

"אנחנו ממשיכים לעשות למען אלו שנשארו בעזה. למען אורון שאול, הדר גולדין, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד. מבלי שזה יקרה – לא נאפשר הסדרה ברצועת עזה. אין לנו דבר נגד תושבי עזה. אנחנו רוצים בשגשוגם. זה חמאס שפועל נגדם ובציניות מקפיאת דם סוחר בדם ומחזיק במתמודדים עם לקויות נפשיות".