התחקיר על מותו הטראגי של סגן דוד גולובנציץ ז"ל: השאלות הקשות

יממה לאחר התקרית החמורה שהביאה למותו של סגן דוד גולובנציץ ז"ל, בצה"ל מנסים להבין איך ומדוע היא התרחשה

סגן דוד גולובנציץ ז"ל

התחקיר על מותו הטראגי של סגן דוד גולובנציץ ז"ל במהלך תרגיל שקיים עם חייליו מגדוד 12 של גולני בחברון מעלה שאלות קשות שטרם ניתנה להן תשובה. הבוקר (רביעי) התבררו פרטים נוספים מהאירוע מהם עולה כי החיילים ידעו על התרגיל שאמור להתקיים במהלך הפעילות השוטפת ועל כן לא ברור מדוע החייל לחץ על ההדק וירה למוות במפקדו.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

עוד עולה כי לא מעט נהלי בטיחות לא נשמרו במהלך תרגול הפתע. החיילים לא פרקו את הנשקים שלהם לפני התרגיל, מפקד המחלקה לא לבש אפוד מגן כנדרש ואש חיה נורתה למרות שבמהלך התרגיל אין צורך לנקור את הנשק.

כעת, יממה לאחר האירוע, החייל שעמד בעמדת השמירה בתל רומיידה וירה במפקדו מצוי בהלם והוא מטופל על ידי גורמי מקצוע והמפקדים בפלוגה. מהתחקיר שהתקיים הבוקר נראה כי גם התנהלותו של החייל לא הייתה כנדרש מפני שעצם קיומו של התרגיל היה ידוע.

ההרוג - קצין בן 22 מאפרת

התקרית החמורה אירעה אתמול בשעות הערב. לאחר שהתקבל דיווח על פצוע אנוש, צוותים של מגן דוד אדום שהגיעו למקום ביצעו בו פעולות החייאה ולאחר מכן פינו אותו לבית החולים, אך בדרך נקבע מותו. הלוויתו תתקיים היום בשעה 16:00 בבית העלמין הצבאי בהר הרצל.

גולובנציץ ז"ל, מפקד מחלקה בחטיבת גולני בן 22 מאפרת, הועלה לדרגת סגן לאחר מותו. דובר צה"ל אישר כבר אתמול כי הוא נהרג כתוצאה מפליטת כדור במחסום ג'ילבר. מפקד פיקוד המרכז, האלוף רוני נומה, מינה ועדת מומחים בראשות אלוף-משנה רונן תמים, ראש מטה עוצבת עידן, לתחקור נסיבות האירוע. כמו כן, המשטרה הצבאית החוקרת פתחה בחקירה לנסיבות האירוע.

סגן דוד גולובנציץ ז''ל
סגן דוד גולובנציץ ז''ל | צילום: באדיבות המשפחה

בתגובה לאירוע הורה הרמטכ"ל, גדי איזנקוט, לעצור את האימונים בכל היחידות בצה"ל ולקיים ביום חמישי הקרוב יום בטיחות כללי. בנוסף, יקיים הרמטכ"ל ישיבה מיוחדת של פורום המטכ"ל בנושא.

לפני שבועיים: פצוע קשה מפליטת כדור בת"א

לפני כשבועיים נפצע חייל כבן 19 מפליטת כדור בתל אביב. מדובר בחייל בשירות סדיר שהיה בחופש. המשטרה פתחה בחקירה, ועלה החשד שחברו של החייל, גם הוא חייל בן 19 בחופשה, שיחק בנשק ופלט בטעות כדור. האירוע התרחש ברחוב גבעת בן יהודה בתל אביב סמוך לשעה 17:40. פרמדיקים של מד"א שהוזעקו למקום העניקו לפצוע פעולות החייאה ופינו אותו לבית החולים איכילוב בעיר, כשהוא מורדם ומונשם, לאחר מכן נמסר כי מצבו קשה.

על פי החשד עלתה האפשרות שהחייל השני שיחק בנשק של חברו ופלט כדור: הוא תושאל במקום וענה לשאלות המשטרה, שפתחו בחקירת פרטי האירוע. בעקבות המקרה מינה מפקד פיקוד המרכז, אלוף רוני נומה, ועדת חקירה בראשות אל"ם אלעד אופשטיין לתחקור הנסיבות.