יו"ש, לבנון ואיראן: המבצע בעזה שהתרחב לגזרות נוספות

ערביי ישראל יצאו להפגין בהשראת חמאס, הגזרה הצפונית התחממה עם הרקטות שנורו כאות הזדהות - ואפילו בטהראן ניסו לפגוע עם מל"ט. 11 ימים למבצע "שומר החומות" - אלה הלקחים שניתן להפיק ממנו

זמן צפייה: 01:33

מבצע "שומר החומות": הכרזה רשמית מממשלת ישראל טרם פורסמה, אולם לפי דיווחים זרים הפסקת האש תיכנס לתוקפה כבר מחר (שישי), ואחרי 11 ימים של לחימה ייגמר מבצע "שומר החומות". אומנם עוד מוקדם לסכם את האירוע, שכן לפנינו עוד שעות קריטיות שבהן שני הצדדים ינסו להשיג "תמונת ניצחון", אבל יש כמה לקחים שכבר ניתן ללמוד מהמבצע כולו.

שלא כמו בעימותים הקודמים בעזה, שההשפעה האזורית שלהם הייתה מינימלית - הפעם חמאס הצליח להדליק גזרות נוספות ואזורים שפעם הוא לא השפיע עליהם, כמו גזרת הפנים, למשל, אצל ערביי ישראל - שם ארגון הטרור מתקבע כגורם השראה לפלג הקיצוני שבאוכלוסייה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

לקראת הפסקת אש: נתניהו יכנס הערב את הקבינט המדיני ביטחוני

טיולית ריקה נפגעה מטיל נ"ט; מטח כבד לבאר שבע ועוטף עזה

שוחררו 2 החשודים מהאסון בגבעת זאב: אין הוכחות לאחריותם למחדל

שומר החומות, עזה, תקיפה, צה''ל, חיל האוויר
הנזק בעזה לאחר תקיפות צה''ל | צילום: רויטרס

ביהודה ושומרון נראה כי חמאס מיצב את עצמו כגורם מוביל. השבוע, אלפים יצאו להתעמת עם חיילי צה"ל בהשראת הארגון - מה שלא קרה כבר שנים. גם בגזרה הצפונית נרשמה השבוע התחממות, בדמות ירי הרקטי מלבנון שהגיע כהזדהות לבנונית למען הפלסטינים. בשלב זה חזבאללה מחוץ לעימות, לכאורה, אבל ההסלמה שאותה ישראל מכילה בינתיים, עלולה להידרדר בקלות.

היום התברר שגם איראן, בעודה מתכנסת עם המעצמות ודנה על הסכם הגרעין, לא טמנה את ידה בצלחת ושלחה לעבר ישראל לפני יומיים מל"ט במטרה לפגוע. במזל, חיילי צה"ל זיהו אותו, וכזכור - הפילו אותו ואספו את חלקיו.

צה''ל בגבול לבנון ליד שלט של חיזבאללה
צה''ל בגבול לבנון ליד שלט של חיזבאללה | צילום: רויטרס

בישראל מקווים שכיבוי האש בעזה ירגיע את כל הגזרות. בצה"ל משוכנעים שכאשר מוחמד דף ויחיא סינוואר יצאו מהבונקר ויראו מה קרה לעזה - הם יורתעו לזמן רב. הם מצדם יכולים לספר לעצמם שהפכו להיות שוב הגורם המוביל בנושא הפלסטיני - ובאזור. את ההרתעה, אם הושגה, נתחיל למדוד רק ביום שאחרי.