צה"ל תקף יעדי ג'יהאד אסלאמי ברצועה; יירוט באשקלון

דו"צ אישר כי מטוסי ומסוקי קרב של חיל האוויר תקפו מתחם צבאי ותשתית תת קרקעית של ארגון הטרור. נתניהו: "לא פוסלים אפשרות להרחיב את התקיפה ברצועה". הירי לעבר העוטף נמשך

זמן צפייה: 16:25

הסלמה בדרום: דובר צה"ל אישר היום (שני) כי חיל האוויר תקף יעדי טרור של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. מטוסי ומסוקי קרב פגעו במתחם צבאי של הארגון בחאן יונס, המשמש לאימונים ולאחסון אמצעי לחימה, וכן תשתית תת קרקעית של הארגון באל-בריג'. מאוחר יותר נורתה רקטה לעבר אזור התעשייה באשקלון, שיורטה על ידי כיפת ברזל. בתוך כך נמשך הירי לעבר יישובי עוטף עזה ונתיבות - שם יורטו ארבעה שיגורים. לא ידוע על נפגעים בגוף אך נרשמו פניות רבות למרכזי החוסן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לראשי הרשויות בעוטף כי "לא פוסלים אפשרות להרחיב את התקיפה ברצועה". דובר הג'יהאד האסלאמי, מוסעב ברים: "ההתנגדות יכולה לגדוע את ידו של הכיבוש ולהגן על עמה". כמה שעות לאחר מכן חזר נתניהו על האיום, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "חיסלנו מחבלים רבים ופגענו בתשתיות טרור. נמשיך לתקוף. אם חמאס והג'יהאד האיסלמי לא יפסיקו את האש לחלוטין, ניאלץ להפעיל את תוכנית המערכה הרחבה שהכנו. נעשה מה שצריך כדי להחזיר את הביטחון המוחלט לתושבי הדרום".

במקביל, אתר דוניא אל-וטן דיווח מפי מקורות פלסטינים מהימנים כי משלחת המורכבת מהפתח, חמאס והג'יהאד האיסלאמי תגיע לקהיר בסוף השבוע הקרוב. המקורות הוסיפו כי המשלחת תכלול גורמים משלוש הפלגים וכי הם יגיעו לקהיר ביום חמישי הקרוב כדי לדון בסוגיית הרגיעה עם ישראל ברצועת עזה. דובר הג’יהאד האסלאמי מסר: "מצרים משקיעה מאמצים להפסקת התוקפנות הישראלית. המגעים בינינו לבין המצרים נמשכים כל העת".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בנט על התקיפה בסוריה: "חיסלנו לפחות שישה מחבלים"

דיווח: ראש המוסד ניסה להיפגש עם בכירי חמאס בקטאר

פיצוץ בחצר הבית בשדרות: תיעוד פגיעת רסיסי הרקטה

תקיפת צה''ל ברצועת עזה בעקבות ירי הרקטות לעוטף
תקיפת צה''ל ברצועת עזה בעקבות ירי הרקטות לעוטף | צילום: חדשות 13

צה"ל תקף ברצועה בתגובה למטח של 14 רקטות נורה מרצועת עזה לעבר העיר שדרות ויישובי עוטף עזה. דובר צה"ל עדכן כי 12 מתוכן נורו על ידי מערכת כיפת ברזל ושתיים נוספות נפלו בגן שעשועים ובחצר מפעל בשדרות. צוות מד"א העניק טיפול לנפגעת חרדה כבת 60.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-part-2402201515' autoplay='0' credit='אדיר טאצ' desc='יירוטים בשמי אשקלון' kid='1_ed2ye0f7' duration='16'']

הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, פלוגות אל-קודס, קיבלה אחריות על ירי מטחי הטילים בתגובה לתקיפה בדמשק וחיסול שני פעילי הארגון ברצועה. "מוכנים לבלום כל תוקפנות - על האויב לדעת כי אם הוא ימשיך נגיב בכל הכוח והיכולת", נמסר מהארגון.

על פי מקורות פלסטיניים, המתווכים המצרים מנהלים מגעים מול מזכ"ל ארגון הטרור, זיאד נחאלה, במטרה למנוע הסלמה רחבה, ואף העבירו מסר שבו הפצירו בג'יהאד האסלאמי לא להגיב אם ישראל תתקוף שוב.

דובר חמאס, פאוזי ברהום, מסר: "תגובת ההתנגדות הפלסטינית מגיעה כחלק מתפיסת אסטרטגית מאוחדת של כל פלגי ההתנגדות ברצועה. שפיכת הדם הפלסטיני היא קו אדום שלא נסכים שייחצה. על האויב הציוני לשלם את המחיר על פשעיו. אנחנו לא רוצים במלחמות אך אנחנו נאבק במטרה להגן על העם שלנו".

בתוך כך, ארגון הג'יהאד האסלאמי הודיע במהלך הלילה ששניים מפעיליו נהרגו בעקבות מתקפות חיל האוויר על מטרות הארגון בפאתי דמשק שבסוריה. מנגד, משרד הבריאות בעזה דיווח כי ארבעה פלסטינים  נפצעו הלילה בתקיפות ברחבי הרצועה. דובר הזרוע הצבאית של ארגון הטרור הגיב הבוקר על התקיפה, ואמר כי "התוקפנות הישראלית על דמשק והרג שני הלוחמים - לא יעבור ללא תגובה. החשבון עדיין פתוח".

תקיפת צה''ל ברצועת עזה בעקבות ירי הרקטות לעוטף
תקיפת צה''ל ברצועת עזה בעקבות ירי הרקטות לעוטף | צילום: חדשות 13

גורם בחדר המבצעים המשותף של הפלגים הפלסטינים אמר לאתר חדשות פלסטיני כי המאמצים הבין-לאומיים לעצור את ההסלמה ברצועת עזה נכשלו. וכי ישנו מבוי סתום בכל הנוגע להפסקת אש. לפי הגורם, פירוש הדבר היא שקיימת אפשרות שהירי יורחב כך שיכלול אף את אשדוד ובאר שבע.

כבישים חסומים בעוטף עזה
כבישים חסומים בעוטף עזה | צילום: חדשות 13

"אנחנו מכינים תוכנית לשינוי יסודי של המצב ברצועת עזה", אמר מוקדם יותר היום שר הביטחון נפתלי בנט. "אני מבין את המצב של תושבי הדרום. מגיע להם שקט וביטחון". בתוך כך, דובר צה"ל אישר הלילה כי מטוסי קרב ישראליים תקפו אמש יעדי טרור של הג'יהאד האסלאמי מדרום לדמשק שבסוריה. זאת, בהמשך לדיווחים בתקשורת הסורית. לאחר התקיפה צבא סוריה הודיע כי הופעלו מערכות נגד מטוסים ושרוב הטילים יורטו לפני שהגיעו למטרתם. בהמשך, הודיע ארגון הג'יהאד האסלאמי שתקיפה נהרגו שניים מפעיליו, סלים אחמד סלים וזיאד אחמד מנסור.

נפילת רקטה בשדרות
נפילת רקטה בשדרות | צילום: חדשות 13

צה"ל מסר כי התקיפה נעשתה באזור עאדליה שבפאתי דמשק, שם הותקף אתר של ארגון הטרור המהווה עוגן משמעותי של הג'יהאד האסלאמי בסוריה. באתר זה מבצע הארגון מחקר ופיתוח של אמצעי לחימה, וכן מיוצרים בו מדי חודש עשרות קילוגרמים של AP, חומר המשמש כדלק לרקטות.

תיעוד מתקיפת כוחות צה''ל ברצועת עזה
תיעוד מתקיפת כוחות צה''ל ברצועת עזה | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר אמש דובר צה"ל אישר כי חיל האוויר תקף יעדי טרור של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה בתגובה לירי המתמשך לעבר יישובי עוטף עזה במהלך שעות הערב. עוד מסר צה"ל כי כלי טיס תקף כמה פעילי טרור של הארגון בצפון הרצועה, בעת שעסקו בהכנות לשיגור רקטות. זוהתה פגיעה. סוכנות הידיעות הפלסטינית "שיהאב" דיווחה כי שלושה פצועים הגיעו לבית החולים שיפא שברצועה, בעקבות התקיפה.

ארגוני הטרור ברצועה פינו מפקדות, בכירים בחמאס והג'יהאד האסלאמי ירדו למחתרת מחשש שישראל תנסה לבצע סיכולים ממוקדים. ההערכה בעזה היא שיהיה יותר מסבב תקיפה אחד של צה"ל במהלך הלילה, ולכן הג'יהאד ישתמש בחוליות שיגור קטנות או משונעות באופנועים. חמאס בשלב זה אינו משתתף בירי לכיוון ישראל.