אחרי שלושה ימים: נתפסו המחבלים שביצעו את הפיגוע הרצחני באלעד

אסעד אלרפאעי וצבחי אבו שקיר נתפסו בעודם בחיים במרחק לא רב מהיישוב אלעד, היכן שרצחו בשבוע שעבר שלושה בני אדם, והועברו לחקירת שב"כ. הקבינט הביטחוני יתכנס במטרה לדון בצעדים אסטרטגיים רחבים יותר נגד גל הטרור. בנט: "נפעל להקמת משמר אזרחי; כל ההחלטות ביחס להר הבית ולירושלים יתקבלו על ידי ממשלת ישראל"

זמן צפייה: 03:59

בתום שלושה ימים של חיפושים, כוחות הביטחון תפסו היום (ראשון) את שני המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד, במהלכו נרצחו שלושה בני אדם ונפצעו ארבעה נוספים. השניים, אסעד יוסף אסעד אלרפאעי, בן 19, וצבחי עמאד אבו שקיר, בן 20 נתפסו בשטח פתוח סמוך לאלעד לכיוון ראש העין, וכעת הם נלקחו לחקירת שב"כ. השניים נתפסו הודות לעקבות שהשאירו באזור, מה שהוביל לצמצום שטח החיפוש וללכידתם ליד שיח ביער אלעד.

מחקירה ראשונית עולה כי לשני המחבלים לא הייתה תוכנית סדורה, לכן הם בחרו להסתתר בשטח באזור ראש העין. כמו כן, שני המחבלים שנלכדו בחיים השאירו בטלפונים שלהם צוואות, מכיוון שהיו בטוחים שהם ייהרגו. בהמשך לכך, הערב יתכנס הקבינט הביטחוני כדי לדון בצעדים אסטרטגיים רחבים יותר מתוך הנחה שגל הטרור עדיין לא יסתיים והמתיחות משיך ללוות אותנו.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-internal-part-2105081115' autoplay='0' credit='' desc='רגע תפיסת המחבלים ' poster='' kid='1_htyg63vt' duration='10']

ראש הממשלה נפתלי בנט בירך על תפיסת המחבלים: "אמרנו שנשים יד על המחבלים, וכך עשינו. הבוקר, כוחותינו - משטרת ישראל ושב"כ, יחד עם לוחמים מיחידות מגלן, אגוז ומרעול - תפסו את הרוצחים. המחבלים שטופי ההסתה שרצחו בגרזנים ובאכזריות בלתי נתפסת, נלכדו עלובים ליד מחצבה באזור". עוד הוסיף לומר ראש הממשלה: "תפיסת המחבלים אינה מספיקה כשלעצמה. אנחנו בפתח שלב חדש במלחמה בטרור - אי אפשר להסית ולנוח. אי אפשר לזרוק גפרור ולברוח.

כמו כן, פירט בנט שתי תוכניות שהממשלה בראשותו מקדמת: "הנחיתי את המל"ל, בתיאום עם משרד הבט"פ, להציג בפני הממשלה תכנית סדורה ומתוקצבת להקמת משמר לאומי-אזרחי, עד סוף החודש". עוד מדביו של בנט: "אני רוצה להבהיר כאן שאין, ולא יהיה, שום שיקול פוליטי במה שנוגע למלחמה בטרור. כל ההחלטות ביחס להר הבית ולירושלים יתקבלו על ידי ממשלת ישראל, שהיא הריבון בעיר, ללא שום התחשבות בשיקולים זרים. אנחנו ודאי דוחים כל התערבות זרה בהחלטות של ממשלת ישראל".

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, בירך על לכידת המחבלים: "ביומיים האחרונים פעלו במשותף מיטב הכוחות במשטרה, בשב"כ ובצה"ל כדי להניח עליהם את היד, וכך אכן קרה. הפעילות האינטנסיבית בתוואי שטח מורכב ראויה לכל שבח. נמשיך לרדוף בנחישות אחר דורשי רעתנו כל העת, ובכל מקום, ונגיע אליהם".

גם מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יעקב שבתאי, בירך: "הפעילות האינטנסיבית מיד לאחר האירוע והצפת השטח במאות שוטרים ולוחמים יחד עם האמצעים שהפעלנו, אילצה אותם להסתתר בשטח והביאה אותנו למציאתם. אני מודה לכל הכוחות שפעלו ימים רצופים ללא שינה בסריקות נרחבות ותודות גדולות לשותפינו במערכת הביטחון שעמדו לצידנו כתף אל כתף במאמץ המבצעי שהשתלם הבוקר". במהלך המרדף נעשה שימוש באמצעים טכנולוגים, מודיעיניים ובהשתתפותם של כוחות איסוף ויחידות מיוחדות של המשטרה, שב"כ וצה"ל ומגלן.

שר הביטחון בני גנץ בתגובה לתפיסת המחבלים: "שמנו את ידינו על המחבלים השפלים שביצעו את הפיגוע באלעד. נשים את ידינו גם על כל מי שסייע להם. צה"ל, המשטרה והשב׳"כ ימשיכו לפעול בשיתוף פעולה למען ביטחון אזרחי ישראל".

הרמטכ"ל אביב כוכבי בירך גם כן: "הבוקר קיימנו הערכת מצב מיוחדת, בהמשך לאירועים האחרונים. לוחמי צה"ל פעלו במהלך סוף השבוע האחרון בשילוב זרועות יחד עם המשטרה והשב"כ, והביאו לתפיסתם של המרצחים. נוסיף לפעול לעצירת הטרור וחיזוק הביטחון ותחושת הביטחון של אזרחי מדינת ישראל".

המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד לאחר שנתפסו על ידי גורמי הביטחון
המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד לאחר שנתפסו על ידי גורמי הביטחון

שני המחבלים הם תושבי הכפר רומאנה שליד ג'נין. בתקשורת הפלסטינית פורסמו בשבוע שעבר פרטים חדשים על אודותיהם: צבחי עמאד מתגורר עם סבו בכפר רומאנה. ביום השני של עיד אל-פיטר הוא נסע עם אסעד לרמאללה. השניים חשמלאים, צבחי הוא הקבלן ואסעד הוא העובד שלו. לפני חודשיים הם חתמו על חוזה עבודה באלעד.

ביום השלישי של עיד אל-פיטר נותק הקשר איתם לחלוטין, לפי הפרסום בני משפחותיהם התקשרו אליהם והטלפונים היו סגורים. עד שיצאו הדיווחים על הפיגוע באלעד ולפנות בוקר כוחות הביטחון פרסמו את פרטיהם של המחבלים. מיקום הפיגוע קרוב יותר לרמאללה, שם גרו השניים בעבר, מאשר לכפר בו הם גרים כעת, רומאנה.

המפכ''ל מבקר בזירת תפיסת המחבלים
המפכ''ל מבקר בזירת תפיסת המחבלים | צילום: דוברות המשטרה

השניים הגיעו לאלעד עם אחד הנרצחים, אורן בן יפתח, שהסיע אותם במסגרת סידור עבודה מפרצה בגדר שהכיר עד אלעד. כשהגיעו לעיר הם רצחו אותו והחלו במסע ההרג. ההערכה אתמול הייתה שאחד מהם פצוע, לאחר שהנרצח האחרון נאבק בהם.