צה"ל הרס את בתי המחבלים שרצחו את דביר שורק בגוש עציון

כוחות הביטחון נכנסו לכפר בית כחיל הסמוך לחברון והרסו את בתיהם של 4 מחברי החוליה שדקרה למוות את החייל. אביו לחדשות 13: "לא מדובר בנקמה, רק בהרתעה". בנט: "חייבים לגבות מחיר מהטרור"

זמן צפייה: 01:50

דובר צה"ל אישר כי הרס הלילה (חמישי) את בתי ארבעה מהמחבלים שהיו חלק מהחוליה שביצעה את פיגוע הדקירה שבו נרצח דברי שורק בגוש עציון לפני כשלושה חודשים. במהלך ההריסות, שהתבצעו בכפר בית כחיל הסמוך לחברון, פלסטינים יידו אבנים על הלוחמים והבעירו צמיגים. צה"ל הגיב באמצעים לפיזור הפגנות.

"טוב שהרסו את הבתים, אך חבל שהדבר לא נעשה מיד, באופן שהיה מחזק את ההרתעה באופן אפקטיבי ואולי מונע את הפיגוע הבא", אמר לחדשות 13 יואב שורק, אביו של דביר. "הזהירות המוגזמת וזכות העיכוב דרך בג"ץ מתעלמת מכך שבתים זה לא חיים, אפשר לבנות אותם מחדש, בעוד שהרתעה היא עניין של תזמון. כך או אחרת, כמשפחה אין לנו עניין רב בהריסה, לא מדובר בנקמה. רק בהרתעה".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20191128-1305' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד מהפעילות להריסת בתי המחבלים בכפר בית כחיל שבמרחב החטיבה המרחבית "יהודה"' kid='1_exo9xqnw' duration='45'']

לעוד כתבות בנושא:

חברי החוליה שדקרו למוות את דביר שורק הואשמו ברצח

חודש וחצי לאחר הפיגוע: צווי הריסה לבתי רוצחיו של דביר שורק

פיגוע הדקירה בגוש עציון: צה"ל יהרוס את בתי רוצחי דביר שורק

הריסת בתי המחבלים בכפר בית כחיל
הריסת בתי המחבלים בכפר בית כחיל | צילום: דובר צה''ל

שר הביטחון, נפתלי בנט, התייחס להריסת הבתים ומסר: "לצערי, איננו יכולים להבטיח שלא יהיה עוד טרור, אך אנו חייבים לגבות מחיר כבד מכל מי שמרים ידו על אזרח ישראלי. דם יהודי אינו הפקר".

לאחר ההריסה, דחפור צבאי היה מעורב בתאונת דרכים עם רכב פרטי סמוך למעבר תרקומיא שליד חברון. אדם נהרג ואדם נוסף נפצע בינוני. לפי דיווחים פלסטיניים, מדובר בתושב הכפר יטא ובנו. על פי המשטרה, הרכב הפלסטיני סטה מהכביש ופגע בדחפור. נסיבות האירוע נחקרות.

דביר יהודה שורק, שנדקר למוות בגוש עציון
דביר יהודה שורק, שנדקר למוות בגוש עציון | צילום: חדשות 13

בעקבות הריסת בית המחבל אמר ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן: "פגיעה ממוקדת במחבלים וברכושם היא המינימום הנדרש למלחמה בטרור. התשובה האמיתית אמורה להיות ענישה קולקטיבית, גם לשולחיהם ולתומכיהם, שצריכה לבוא לצד המשך הבניה והרחבת ההתיישבות. זוהי התשובה הניצחת לטרור שמשיגה את ההרתעה כלפי בני העוולה שבאים לפגוע בנו. המשוואה צריכה להיות פשוטה מי שמנסה להרוס בית בישראל - נהרוס לו את הבית".

הריסת בתי המחבלים בכפר בית כחיל
הריסת בתי המחבלים בכפר בית כחיל | צילום: דובר צה''ל

לפני כחודשיים דובר צה"ל הודיע כי מפקד פיקוד המרכז, האלוף נדב פדן, חתם על צווי החרמה והריסה לבתי המחבלים שביצעו את פיגוע הדקירה בו נרצח שורק. הצווים נחתמו לאחר שנדחו ההשגות שהגישו משפחותיהם של המחבלים נגד ההריסה.

ימים ספורים לאחר מכן, הוגשו כתבי אישום נגד קאסם אל-עצאפרה, נציר אל-עצאפרה, אחמד אל-עצאפרה, יוסף זהור ומחמוד עטאונה - חמשת חברי החוליה שביצעו את פיגוע הדקירה בגוש עציון בתחילת חודש אוגוסט, שבו נרצח דביר שורק. החמישה הואשמנו בביצוע עבירות של גרימת מוות בכוונה (המקבילה באזור יהודה ושומרון לעבירת רצח) ועבירות חמורות נוספות. כתב האישום נגד קאסם אל-עצאפרה מייחס לו גם פיגוע דקירה משנת 2011 בעיר באר שבע, שבו נפצעו שני אזרחים ישראלים.

הריסת בתי המחבלים בכפר בית כחיל
הריסת בתי המחבלים בכפר בית כחיל | צילום: דובר צה''ל

מכתבי האישום עולה כי הנאשמים הקימו חוליית טרור תחת ארגון חמאס כדי לבצע פיגועים נגד מטרות ישראליות. במסגרת פעילותם, ערכו חברי החוליה אימונים ותצפיות והצטיידו בסכינים. על פי האישומים, ביום הפיגוע נסעו קאסם אל-עצאפרה ונציר אל-עצאפרה ברכבם בסמוך ליישוב מגדל עוז. כשהבחינו בדביר שורק, יצא נציר מהרכב, דקר את דביר כמה פעמים בפלג גופו העליון, והשניים נמלטו מהמקום.

הריסת בתי המחבלים בכפר בית כחיל
הריסת בתי המחבלים בכפר בית כחיל | צילום: דובר צה''ל

מוקדם יותר באותו החודש דובר צה"ל הודיע כי הודעות נמסרו למשפחות המחבלים נסיר סלאח חליל עסאפרה וקאסם עארף חליל עסאפרה על כוונת צה"ל להרוס את הבתים בהם התגוררו השניים. למשפחות המחבלים ניתנה אפשרות להגיש השגה נגד ההריסה.

הריסת בתי המחבלים בכפר בית כחיל
הריסת בתי המחבלים בכפר בית כחיל | צילום: דובר צה''ל