המתיחות ביו"ש: בשנה האחרונה בוצעו 40 יותר פיגועים - מאשתקד

כחלק מסיכום השנה של צה"ל, נחשף כי בשנת 2021 היו 100 אירועי פח"ע, כש-29 מהם התרחשו בזמן "שומר החומות", בעוד שבשנת 2020, בוצעו 60. בנוסף, במהלך השנה האחרונה, הוחרמו יותר מ-11 מיליון שקלים שנועדו לטרור

זמן צפייה: 03:44

כחלק מסיכום השנה של צה"ל, נחשף היום (שלישי) כי בשנה החולפת בוצעו 40 פיגועים יותר מבשנה שעבר. כך, ב-2021 היו 100 אירוע פח"ע, כש-29 מהם התרחשו בזמן מבצע "שומר החומות", וב-2020, היו 60 פיגועים.

עוד עולה מהנתונים שפרסם דובר צה"ל כי הוחרמו יותר מ-11 מיליון שקלים שנועדו למטרות טרור, נתפסו קרוב ל-400 נשקים שונים ונעצרו 2,288 חשודים. כמו כן, נרשמה עלייה במספר אירועי זריקות האבנים ובקבוקי התבערה, כאשר דווח על יידוי אבנים יותר מ-5,500 פעמים ובקבוקי תבערה יותר מ-1,000 פעמים.

כאמור, בצה"ל פרסמו היום את סיכום שנת 2021 של הצבא. בראש הדברים, "המערכה שבין המלחמות" עם איראן, המתבטאת במניעת הכנסת אמצעי לחימה לסוריה, לבנון ועזה וכן תכנון תקיפה אפשרית במתקני הגרעין והרתעה אזורית. ביהודה ושומרון, מזהים בצה"ל, חלה עלייה בפשיעה הלאומנית של מתנחלים נגד פלסטינים.

התפיסה במערכת הביטחון היא שכל אויבי ישראל מורתעים ואינם רוצים מלחמה יזומה נגד ישראל. כאשר הם פועלים, זה בדרך כלל כתגובה לפעולה ישראלית וכי המערכה שבין המלחמות משיגה את יעדיה.

20bxxr
תרגיל ''דגל כחול'' של חיל האוויר | צילום: דובר צה''ל

איראן

המשא ומתן על הגרעין האיראני בדשדוש, מעריכים בצה"ל, ובצבא עורכים הכנות לקראת תקיפת מתקני העשרת האורניום האיראניים. ההערכה היא כי החימושים הכבדים שבידי חיל האוויר יכולים לחדור את מתקן העשרת האורניום בנתנז, אך המתקן בפורדו מהווה אתגר גדול יותר בשל העובדה שהוא נמצא בתוך הר ושהחדירה אליו מורכבת בהרבה.

ההערכה בצה"ל היא שגם לפני עשור ניתן היה לתקוף את מתקני הגרעין, אולם בעשור שחלף הצטיידו האיראנים בהרבה מערכות הגנה אווירית, לרבות מערכת האס 300 הרוסית. ההנחייה של הרמטכ"ל אביב כוכבי היא הכנת כמה תוכניות שונות לתקיפה באיראן: תקיפה נגד פרויקט הגרעין בלבד, תקיפת מערך הטילים או תקיפת התשתיות באיראן - בנפרד או בשילוב בין התוכניות.

3hwmsg
מטה מודיעין במבצע שומר החומות | צילום: דובר צה''ל

בצה"ל טענו כי כאשר הדרג המדיני יורה - צה"ל יהיה מוכן לתקיפה באיראן. בשיחה עם הכתבים הצבאיים, אמר כוכבי כי "הגדלת היקף המבצעים בשנה החולפת הביא לשיבוש משמעותי של כלל צירי החדרת אמצעי הלחימה לזירות השונות על ידי אויבינו".

16nweg
טנק צה''ל בתרגיל | צילום: דובר צה''ל

הזירה הצפונית

המאמץ בסוריה ובחיזבאללה מתמקד במניעת כניסת נשק ואמצעי לחימה. המניעה עובדת אך לסוריה עדיין מגיעים אמצעים רבים. על פי נתוני צה"ל, ב-70% מהזמן צירי הברחת הנשק למדינה באוויר, ביבשה ובים - סגורים.

אסד שולט בכ-60 עד 70 אחוזים משטח סוריה, וככל הנראה ויתר כרגע על לכבוש את יתר המדינה. גם סוריה, כמו ישראל, רוצה בהפחתת הנוכחות האיראנית בסוריה. ההערכה בצה"ל היא כי פעולות האיראנים בסוריה מצומצות על ידי הסורים, כאשר המדיניות הצה"לית היא לפגוע ביחידות סוריות שמשתפות פעולה עם האיראנים.

12kywf
חיילי צה''ל בתרגיל | צילום: דובר צה''ל

בשנה האחרונה היו יותר תקיפות מבשנים הקודמות, חלה עלייה במספר טילי הקרקע-אוויר שיורים הסורים על מטוסי חיל האוויר ואלפי תקיפות בוצעו ברחבי המזרח התיכון בשנת 2021, לא כולל מבצעים מיוחדים וחשאיים.

בעניין חיזבאללה, מעריכים בצה"ל כי גם בסוף 2021 חיזבאללה מורתע ואינו רוצה מלחמה, וכי לא הצליח בתוכניתו להקים קו ייצור חרושתי תעשייתי לייצור של רקטות מדוייקות על אדמת לבנון. צה"ל ריכז תשומת לב מיוחדת לשיבוש "פרוייקט דיוק הרקטות" של החזבאללה גם בתקיפות שמבצע חיל האוויר בסוריה ותקיפת העברות כנפונים וערכות שהופכים את הרקטות הסטטיסטיות ה"טיפשות" שבידי חיזבאללה - לרקטות מדוייקות.

8tluhn
חיילי צה''ל בתרגיל בשלג | צילום: דובר צה''ל

1vvega
חיל התותחנים במבצע שומר החומות | צילום: דובר צה''ל

עזה

לעומת הזירה הצפונית, צה"ל מצליח למנוע בצורה טובה הכנסת אמצעי לחימה לרצועה. במקביל, חלה התקדמות במשא ומתן בין ישראל לחמאס על השבויים והנעדרים, אולם הפער עדיין גדול. חמאס מתעקש על שחרור מחבלים רוצחים בכל עסקה עתידית. בצה"ל זיהו קושי של חמאס לבנות טילים מדוייקים למלחמה הבאה, בין היתר בשל חיסול בכירי המחקר והפיתוח שלו במהלך מבצע שומר החומות.

27tahr
סיום קורס קצינים בצה''ל | צילום: דובר צה''ל

צבא וחברה

הרמטכ"ל כוכבי וצה"ל מאוד מודאגים מירידת אמון הציבור בצבא כפי שמשתקף במחקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה, שקבע כי אמון הציבור בצה"ל ירד מ-90 אחוזים ל-81 אחוזים וצפוי לרדת עוד. בעקבות כך, הקים הרמטכ"ל צוות בראשותו של אלופים ומומחים שאמור לענות מדוע ירד אמון הציבור.

14gfvj
חייל צה''ל בתרגיל | צילום: דובר צה''ל

29jgrn
הרמטכ''ל אביב כוכבי עם חיילים | צילום: דובר צה''ל

לשנה הבאה הציב כוכבי כיעד מרכזי את הטיפול בפרט, בדגש על שיפור המזון והמענה הרפואי לחייל. עוד על הכוונת, שיפור איכות הטבחים במוצבים ובבסיסים בעקבות התלונות הקשות על האוכל בצה"ל.