כפי שפורסם בחדשות 13: צומצמה אזהרת המסע לטורקיה

בעקבות גל המעצרים של כוחות הביטחון של טורקיה של חוליות איראניות, צומצמה דרגת חומרת האזהרה מרמה 4 - הגבוהה ביותר - ל-3. "לא הגענו למנוחה ולנחלה, לא בטורקיה ולא ברחבי העולם", אמר בכיר ביטחוני. בנט: "תודה לנשיא ארדואן, קורא לישראלים לשמור על עירנות"

זמן צפייה: 02:29

בעקבות גל המעצרים של כוחות הביטחון של טורקיה, בהכוונת המוסד של חוליות המחבלים האיראנים והטורקיים, המטה ללוחמה בטרור הוריד היום (שלישי) את דרגת חומרת אזהרת המסע לטורקיה מרמה 4, הגבוהה ביותר לרמה 3 - להימנע מנסיעות שאינן חיוניות. זאת, בהמלצת מערכת הביטחון. ביום חמישי פורסם לראשונה בחדשות 13 כי יש כוונה לצמצם את אזהרת המסע.

ראש הממשלה נפתלי בנט מסר: "אני מבקש להודות לכוחות הביטחון שלנו, יחד עם כוחות הביטחון הטורקיים, שעשו בחודשים האחרונים, וביתר שאת בשבועות האחרונים - פעולות לסיכול פגיעה בישראלים באיסטנבול ובטורקיה. הפעולות שלנו היו מוצלחות, והצליחו לשמור על חיי אדם. אנחנו בהדרגה נחזור לשגרה. אני קורא לישראלים לשמור על עירנות. תודה מיוחדת לנשיא ארדואן, ולאנשיו, על שיתוף הפעולה בסיכול פגיעה בישראלים בטורקיה".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2306222115' autoplay='0' credit='' desc='הדיווח בחדשות 13 מיום חמישי' poster='' kid='1_9r4p532q' duration='']

ראש חטיבת המודיעין של המועצה לביטחון לאומי, יוסי אדלר, אמר כי "מערכת הביטחון הטורקית עבדה באופן צמוד עם מערכת הביטחון הישראלית בנושא הזה, היה פה שילוב זרועות יוצא דופן. חשוב לחדד - לא הגענו למנוחה ולנחלה, לא בטורקיה ולא ברחבי העולם. ישנן אזהרות מסע במקומות שונים ברחבי העולם. ככל שרמת אזהרת המסע חמורה יותר כך הפוטנציאל לפיגוע גבוה יותר. אנחנו ממליצים לציבור שוב ושוב לבחון את המקומות שהם נוסעים אליהם, ולבחור מקומות שהאיום נמוך שם עד בלתי קיים. האיראנים מנסים לפגוע בישראלים ברחבי העולם, פחות או יותר בכל היבשות".

אדלר הוסיף: "היינו בשדה מוקשים והיינו חייבים לפנות את האזרחים משדה המוקשים ולוודא שאין עוד מוקשים. הייתה כאן מוטיבציה איראנית לפיגועים, חוליות בשטח ומרוץ נגד הזמן. במבחן התוצאה הטורקים היו ציר מרכזי שביצע פעולות בשטח. סביב הימים שבהם בוצעו המעצרים היו שליש מהישראלים שהיו אמורים להיות באיסטנבול. זה עזר מאד.

"הטורקים הביעו הבנה לצעדים הישראלים הדרמטיים. התנהלנו בצורה מושכלת מול הטורקים. יש מוטיבציה איראנית לפעול בעתיד באיסטנבול מול תשתיות שהם ינסו לפתח ולעורר. האיראנים לא יצאו לחופשה. הם ינסו לבדוק תורפות וחולשות ברחבי העולם מול ישראלים. לכל הישראלים שלום וזה הדבר החשוב ביותר".

מתוך התיעוד מטורקיה
מתוך תיעוד מעצר החוליה האיראנית בטורקיה, בשבוע שעבר | צילום: טוויטר

גורם ביטחוני נוסף אמר: "בוצעו עוד פעולות משמעותיות בשטח יחד עם הטורקים מאז חמישי, בדקנו עוד כל מיני דברים וניקינו רעשים. הדבר האחרון שרצינו זה 'שיתפלק' לנו עוד דברים. כולנו היינו שמחים להוריד את זה כמה שיותר מוקדם, גם לדרג המדיני. כרגע הסכנה המיידית והמוחשית והדחופה כרגע לא קיימת ברמה הזו. האם אפשר להתחייב שאין שם תשתיות? אני לא יכול להגיד. ולכן השארנו את רמת אזהרת המסע ברמה בינונית
ולכן אם יהיה חוסר ערנות אז בהחלט יכול להיות שנראה ניסיונות דומים, לא בהכרח בימים הקרובים או בתקופה הקרובה".

הוא הוסיף: "כרגע נישאר עם רמה 3 אחרי שהוסרו הפצצות המתקתקות. בחופי סיני ובשארם א-שייח' הורדנו לרמה 2 את אזהרת המסע, כמו בירדן. המעצרים הטורקיים היו ממוקדים ורחבים בסיוע שלנו. היו לנו תובנות מאז שאפשרו להוריד את אזהרת המסע".

לדבריו, "היתה מצוקה איראנית שגרמה לזה שהמטרות היו אזרחים ישראלים בשטח והיו כמה חוליות כאלה. ניהלנו מרוץ נגד הזמן. בימי השיא היו שליש מהאזרחים הישראלים שהיו אמורים להיות באיסטנבול וגם הם נקטו באמצעי זהירות. כרגע הטורקים והישראלים יחד הורידו את האיום הקיצוני אבל פוטנציאל הטרור קיים. ישראל אינה ממליצה לאזרחיה לטוס לטורקיה. לא נוצר מגע בשטח בין החוליות האיראניות לתיירים הישראלים אבל היינו לא רחוקים מזה. לפחות 3 פיגועים סוכלו. ייתכן יותר".

תיירים באיסטנבול
תיירים באיסטנבול

על אף הורדת אזהרת המסע, המל"ל ממליץ בכל זאת לתיירים שנוסעים לטורקיה להימנע מפרסום פרטי הנסיעה ברשתות חברתיות, טרם ההגעה לטורקיה ולכל מדינה אחרת ולהימנע פרסום תמונות ופרטי ביקור בזמן אמת. בנוסף, מומלץ למסור את פרטי הטיול (מסלול, מקומות שהייה, טיסות) ודרכי יצירת קשר לקרוב משפחה בארץ (רצוי מקרבה ראשונה).

עוד ממליץ המל"ל על שמירה על ערנות בעת שהייה ביעד, וכן להימנע מהחצנת סממנים ישראלים ומשיח אודות שירות במערכות הביטחון עם גורמים שאינם מוכרים. בנוסף, מומלץ להימנע ממסירת פרטים אישיים ואודות הנסיעה לזרים, ולהימנע מיצירת קשר עם זרים שאינם מוכרים.

משמרות המהפכה באיראן
משמרות המהפכה האיראניים | צילום: רויטרס

יצוין כי ביום חמישי שעבר, טורקיה עצרה שמונה חשודים, בהם אזרחים איראנים, בחשד לתכנון פיגוע נגד אזרחים ישראלים בטורקיה. לפי הדיווחים, כוחות הביטחון הטורקיים פשטו על שלושה בתי מגורים ברחבי איסטנבול, וכן על בית מלון ברובע ביוגלו בעיר, שם עצרו את החשודים ותפסו כלי נשק. לפי הדיווחים, האיראנים שלחו סוכנים מחופשים לאנשי עסקים, תיירים וסטודנטים לאיסטנבול, על מנת להתנקש בחייהם של ישראלים כנקמה על מותו של בכיר משמרות המהפכה, סיאד חודאיי בטהרן ב-22 במאי השנה.

כמה ימים קודם לכן, ראש הממשלה נפתלי בנט חשף כי "סוכלו מספר צירי פיגוע ונעצרו מספר מחבלים על אדמת טורקיה". זאת, במאמץ משותף לישראל ולטורקיה. ב-13 ביוני, המטה ללוחמה בטרור העלה את רמת אזהרת המסע לאיסטנבול לרמה מס' 4, שהיא הרמה הגבוהה ביותר. זאת, בעקבות החשש של מערכת הביטחון מפני ניסיונותיה של איראן לפגוע ביעדים ישראליים בטורקיה.