המטה ללוחמה בטרור: אזהרת המסע לאיסטנבול עלתה לרמה הגבוהה ביותר

המל"ל הודיע כי רמת אזהרת המסע לעיר הגדולה בטורקיה עלתה לרמה 4, בעקבות החשש במערכת הביטחון מפני ניסיונות איראניים לפגוע ביעדים ישראליים ברחבי העולם. גורמי בטחון ישראלים התקשרו בימים האחרונים לישראלים בטורקיה - על מנת להזהיר אותם מחטיפה

טורקיה
טורקיה | צילום: שאטרסטוק

המטה ללוחמה בטרור הודיע היום (שני) כי רמת אזהרת המסע לאיסטנבול תועלה לרמה מס׳ 4, המהווה את הרמה הגבוהה ביותר, זאת בעקבות החשש במערכת הביטחון מפני ניסיונות איראניים לפגוע ביעדים ישראליים ברחבי העולם, בדגש על טורקיה. הערב הותר לפרסום כי גורמי בטחון ישראלים התקשרו בימים האחרונים לישראלים בטורקיה - על מנת להזהיר אותם מחטיפה.

"לפני שבועיים חודדה לציבור אזהרת המסע לנסיעה לטורקיה"' נכתב בהודעת המל"ל, "בעקבות החשש במערכת הביטחון מפני ניסיונות איראניים לפגוע ביעדים ישראליים ברחבי העולם, בדגש על טורקיה. נוכח התמשכות האיום ונוכח עליית מדרגה בכוונות האיראניות לפגוע בישראלים בטורקיה, בדגש על איסטנבול, המטה לביטחון לאומי מעלה את אזהרת המסע על איסטנבול לרמתה הגבוהה ביותר, רמה 4".

עוד נמסר: "בהתאם, קורא המל"ל לישראלים השוהים באיסטנבול לצאת בהקדם האפשרי מהעיר ולישראלים המתכננים לצאת לטורקיה להימנע מהגעה אליה עד להודעה חדשה. יוזכר, כי על שאר אזורי טורקיה קיימת אזהרת מסע ברמה 3 (בינונית), ולפיכך המטה לביטחון לאומי ממליץ לישראלים להימנע גם מנסיעות שאינן חיוניות לשאר חלקי המדינה. אין מניעה לבצע טיסות עם נחיתת ׳קונקשן׳ באיסטנבול, כל עוד אין במסגרתן יציאה משדה התעופה".

יאיר לפיד, ועידת הגאווה
יאיר לפיד

שר החוץ ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר היום בפתח ישיבת יש עתיד: "בעקבות אירועי השבועות האחרונים בטורקיה ואחרי סדרה של נסיונות לפיגועי טרור איראניים כלפי ישראלים שיצאו לנופש באיסטנבול, אנחנו קוראים לישראלים אל תטוסו לאיסטנבול ואם אין לכם צורך חיוני אל תטוסו לטורקיה. אם אתם כבר באיסטנבול, תחזרו לישראל בהקדם האפשרי.

"ארגוני הביטחון הישראליים, משרד החוץ, משרד ראש הממשלה, כולנו שותפים בשבועות האחרונים למאמץ אדיר שהציל חיי ישראלים", הוסיף לפיד, "חלק מהם חזרו לארץ ומסתובבים בינינו בלי לדעת שחייהם ניצלו. אירועי הטרור האלה הם כלפי ישראלים שנסעו לחופש. הם בוחרים באופן מכוון אזרחים ישראלים כדי לחטוף אותם או לרצוח אותם. זה יכול ליפול על כל אחד. זו סכנה אמיתית ומיידית".

עוד אמר שר החוץ: "אם תכננתם טיסה לאיסטנבול – תבטלו. אין חופשה ששווה את החיים שלכם, ואת החיים של היקרים לכם. תקשיבו להנחיות שאנחנו מוציאים, אנחנו מעדכנים את ההנחיות כל הזמן בהתאם להערכת המצב. אני מבקש להודות מפה לממשלת תורכיה על המאמץ שהם משקיעים להגנה על חיי אזרחים ישראלים.  התיירות לטורקיה חשובה לשתי המדינות, אבל גם הם מבינים שיש סיכונים שאסור לקחת".

"אני רוצה להעביר מפה גם מסר לאיראנים: מי שיפגע בישראלים לא יינקה. ידה הארוכה של ישראל תשיג אותו לא משנה איפה הוא יהיה. אנחנו מקווים ומאמינים שהאזהרה הזו לא תהיה לטווח ארוך. זוהי עונת התיירות, ונעשה כל מאמץ להביא תוך זמן קצר לרגיעה בטחונית שתאפשר לישראלים לשוב לטורקיה וליהנות מכל מה שיש לה להציע. עד אז, האזהרה בעינה עומדת ואני קורא לכל מי שתכנן טיסה למצוא יעדים אחרים".

המסגד הכחול באיסטנבול שבטורקיה
המסגד הכחול, איסטנבול | צילום: רויטרס

ברקע הדברים האלו גורם ביטחוני אמר לחדשות 13 כי קיימת "סכנה ברורה ומיידית לחיי ישראלים בטורקיה". בינתיים, נאמר עוד כי בטורקיה ישנן כמה חוליות של כוח קודס האיראני שמנסות לבצע פיגועי חטיפה ורצח נגד תיירים ישראלים ובמערכת הביטחון אף התקיימו דיונים בשאלה האם לבטל טיסות לאיסטנבול ואנטליה. עם זאת, נראה כי המהלך לא צפוי לצאת לפועל בשל שאלת החוקיות.