דריכות שיא בירושלים, חמאס מאיים: "כל האפשרויות על השולחן"

כ-3,000 שוטרים ופלוגות מג"ב יאבטחו את מצעד הדגלים באזור העיר העתיקה. ראש הממשלה בנט קיים אתמול הערכת מצב שבסופה הוחלט: המסלול יישאר כמתוכנן ויעבור דרך שער שכם. בישראל חוששים בעיקר מהסלמה של חמאס - בין אם בפיגועים ובין אם בירי רקטות מעזה. גורמים פלסטינים אמרו כי הסיכוי להסלמה נמוך - אך ראש הלשכה המדינית של חמאס הנייה איים: "ערוכים לכל התרחישים"

זמן צפייה: 09:56

שבועות ארוכים של מתיחות והכנות יגיעו לשיאם מחר (ראשון) אחר צהריים כשמצעד הדגלים בבירה ייצא לדרך ביום ירושלים: יותר מ-3,000 שוטרים הוצבו בירושלים ויאבטחו את המצעד באזור העיר העתיקה. במשטרה לא לוקחים סיכונים ושלוש פלוגות מילואים של מג"ב גויסו אף הן. ראש הממשלה בנט קיים אתמול הערכת מצב שבסופה הוחלט: המסלול יישאר כמתוכנן, דרך שער שכם. החשש העיקרי בישראל הוא מהסלמה של חמאס - מניסיונות פיגוע ועד ירי רקטות מעזה.

כל העיניים נשואות להר הבית, שכן האוויר מלא אדי דלק וכל ניצוץ יכול להדליק תבערה גדולה. הדבר נכון לא רק למצעד הדגלים, אלא גם לעלייתו של ח"כ איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) להר הבית שמתוכננת למחר. ההערכה היא שחמאס לא מעוניין במערכה, אבל ייתכן בהחלט ירי מרצועת עזה. עם זאת, הדבר יכול להניע מחדש את גל הטרור.

כיפת הסלע, הר הבית
כיפת הסלע, הר הבית | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

מתפללים מוסלמים באלאקצא
מתפללים מוסלמים באל-אקצא | צילום: סילמאן חאדר, פלאש 90

עם זאת, נראה שהמתיחות החלה כבר היום לאחר שצעירה פלסטינית נעצרה על-ידי משטרת ירושלים ונלקחה לעמדת שמירה של מג"ב. בתיעוד מהאירוע נראים השוטרים מכים אותה. זמן קצר לפני כן תועדה צעדה ספונטנית של צעירים יהודים בתוך הרובע המוסלמי, כשאחד מהם נראה יורק בפניה של אישה מבוגרת. נזכיר כי הסברה בשנה שעברה הייתה שלא יהיה ירי רקטי, אך בסופו של דבר הובילו האירועים למבצע "שומר החומות". בצה"ל מעריכים כי לא צפויה הסלמה - וזה גם המסר שמועבר לראשי הרשויות בעוטף עזה, שם התושבים מתכוונים להישאר בבתים כבר מהערב.

הר הבית
הר הבית | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

בנוסף, המצעד לא צפוי להגיע להר הבית, אך המשטרה תאפשר מחר עלייה של יהודים משעות הבוקר המוקדמות למתחם. עם זאת, ניתן לראות קריאות ברשתות החברתיות לפסטינים להגיע בהמוניהם למתחם מסגד אל-אקצא ולישון שם במהלך הלילה. הצפי הוא שכבר משעות הבוקר המוקדמות יהיו עימותים ברחבת הר הבית.

מצעד, דגלים, ירושלים, דגל ישראל
מצעד הדגלים בירושלים | צילום: רויטרס

גם גורמים פלסטינים אמרו כי יש סיכוי נמוך להסלמה רחבה, אבל המבחן יהיה בשטח. חמאס קורא גם לערביי ישראל, גם לפלסטינים ממזרח ירושלים, ובכלל לפלסטינים בשטחים להניף את דגלי פלסטין בכל מקום שהם יכולים, אבל נערכים גם לאפשרות של תרחיש של הסלמה ולכן גם משלחת חמאס יוצאת מקהיר הערב חזרה לעזה. עם זאת, יודגש כי ברצועה אומרים שתרחיש של הרוגים פלסטינים באל-אקצא או במקום אחר ותמונות של עימותים קשים יכולים לדרדר את האזור להסלמה ולסבב נוסף בין ישראל לרצועת עזה.

לשכתו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמאעיל הנייה, פירסמה הערב הודעה שבה נאמר כי "כל האפשרויות נמצאות על השולחן ואנחנו מוכנים לכל התרחישים. אנחנו אומרים בבירור לישראל: מחוגי השעון לא יוחזרו לאחור ומסגד אל אקצא הוא שלנו. יש לנו מספר אפשרויות בכדי להיאבק במצעד הדגלים ובניסיונות לטמא את מסגד אל-אקצא באמצעות האומה הערבית, העם הפלסטיני ובאמצעות ההתנגדות הפלסטינית. בראש הכידון נמצאים תושבי מזרח ירושלים – שלא מהססים בכל יום להגן על אל-אקצא; זה נמשך עם תושבי הגדה המערבית וערביי ישראל ועד לעזה – שהיא המגן והחרב".