הפסגה בטהרן: "להפסיק את התוקפנות הישראלית בסוריה"

במהלך הפסגה המשולשת, שהתקיימה אמש נשיא איראן איבראהים ראיסי, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, כלל הגורמים הסכימו בצורה אחידה כי יש לגנות את התוקפנות הישראלית נגד סוריה: "מהווה פגיעה בריבונות". שלושת המנהיגים דנו גם בשיתוף הפעולה בין המדינות

זמן צפייה: 02:06

במהלך הפגישה שהתקיימה אמש (שלישי) בטהרן, בין נשיא איראן איבראהים ראיסי, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הצדדים הסכימו ש"יש להפסיק את התוקפנות הישראלית בסוריה". נשיא איראן הוסיף: "לפני שהתוקפנות הישראלית תהפוך לבעיה בינלאומית, על מועצת הביטחון של האו"ם לטפל בבעיה כדי להביא ליציבות בסוריה". יצוין כי זהו מפגשו הראשון של נשיא רוסיה פוטין עם מנהיג מדינה החברה בנאט"ו מאז החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה בחודש פברואר.

בתוך כך, במהלך הפסגה, כלל הגורמים הסכימו בצורה אחידה כי יש לגנות את התוקפנות הישראלית נגד סוריה. הם הסכימו על הצורך להפסיק את התוקפנות הזו, משום שהיא מהווה פגיעה בריבונות של סוריה וקראו "להפסיק אותה מיד". הנשיא פוטין התייחס גם הוא לנושא הסורי ואמר: "פגישה משולשת זו יכולה לעזור ליציבות בסוריה ולעזור בפן החברתי. רוסיה תומכת באחדות האדמות בסוריה. ננקוט בצעדים לדיאלוג סורי על בסיס הסכמים ללא נוכחות חיצונית".

פגישת המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי ונשיא רוסיה, ולדימיט פוטין
פגישת המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

קודם לכן, התקיימה פגישה בין המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי ובין הנשיא פוטין, במהלכה חמינאי אמר לפוטין כי יש לגרש את האמריקנים מאזור מזרח הפרת בסוריה. לדבריו, "יש לטפל בכיבוש האמריקני בשדות הנפט במזרח סוריה על ידי כך שיוציאו אותה משם. הנוכחות הלא חוקית של הכוחות האמריקנים גורמת בעיות, והם גונבים מהנפט הסורי. יש להביא לסיום הנוכחות האמריקנית בהקדם".

הנשיא פוטין התייחס גם להסכם הגרעין והדגיש כי "יש לעשות מאמצים כדי לחדש את הסכם הגרעין לפי החלטות מועצת הביטחון. על המדינות הנוטלות בכך חלק לאפשר לאיראן לעסוק בפעילותה הגרעינית". בהקשר זה, חמינאי קרא לכינון שיתוף פעולה ארוך טווח בין איראן ורוסיה, ואמר לפוטין ששתי המדינות צריכות לשמור על ערנות מפני "הונאה מערבית".

הפסגה בטהרן. פגישת ראיסי-פוטין-ארדואן
הפסגה בטהרן. פגישת ראיסי-פוטין-ארדואן | צילום: רויטרס

באשר למלחמה באוקראינה, אמר חמינאי: "למרות שאנשים רבים סובלים מהמלחמה הזו, אם רוסיה לא הייתה יוזמת את מה שעשתה באוקראינה, הצד השני היה פותח במלחמה נגד רוסיה". הוא הוסיף כי המערב מתנגד לכך שרוסיה תהיה חזקה ועצמאית, ונאט"ו הוא ארגון מסוכן שאין גבולות לעימות איתו. יחד עם זאת, הסתייג וטען כי "מלחמה היא אירוע קשה, ואיראן כלל לא מרוצה מכך שאנשים רגילים סובלים ממנה". הוא קרא להפחית את השימוש בדולר האמריקני.

המלחמה באוקראינה עלתה גם במהלך פגישתם של הנשיא הרוסי פוטין ומקבילו הטורקי ארדואן. לפי הדיווחים, הצדדים דנו בין היתר בהסכם שיחדש את ייצוא התבואה של אוקראינה דרך הים השחור. כמו כן, הצדדים דנו גם בסכסוך בצפון סוריה, בין הכוחות הטורקים והמורדים הכורדים.

נפתלי בנט
ראש הממשלה החליפי, נפתלי בנט | צילום: רויטרס

אתמול פרסמנו במהדורה המרכזית כי במהלך דיון בממשלה שנערך בתחילת השבוע, במהלכו קיבלו השרים סקירה מקיפה על המלחמה באוקראינה, הזהיר ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט מזניחת האינטרסים הישראליים מול רוסיה. הסקירה שקיבלו השרים כללה גם את נושא הרגישות מול רוסיה בכל מה שקשור לחופש הפעולה בשמי סוריה, וגם על כך שהרוסים מנסים לעצור את פעילות הסוכנות היהודית שם, כלומר לצמצם את עליית היהודים לארץ. שלושה שרים שנכחו בדיון אמרו לחדשות 13 כי דיברו שם במונחים של חשש מ"הטלת מסך ברזל" - שיהודים פשוט לא יוכלו לצאת מרוסיה.

במהלך הדיון התערב בנט, ואמר לשרים: "צריכים לשים לב שהצעדים שאנחנו עושים מול אוקראינה לא זונחים את האינטרסים שלנו מול הרוסים. צריך לשים לב לאיזונים האלה - כדי לא להוביל גם לפגיעה בחופש הפעולה בשמי סוריה". סוגיית הניסיונות של רוסיה לצמצם את העלייה לישראל מטרידה מאוד את הדרג המדיני, ועל כן הנושא הגיע עד לקבינט המדיני-ביטחוני.

מתאם המועצה לביטחון לאומי האמריקנית לתקשרות אסטרטגית, ג'ון קירבי
מתאם המועצה לביטחון לאומי האמריקנית לתקשרות אסטרטגית, ג'ון קירבי | צילום: רויטרס

מתאם המועצה לביטחון לאומי האמריקנית לתקשרות אסטרטגית, ג'ון קירבי, התייחס לפסגה בטהרן ואמר כי "נסיעתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לאיראן מדגישה כיצד רוסיה הפכה למדינה מבודדת בעקבות פלישתה לאוקראינה". קירבי התייחס לדיווחים לפיהם, איראן תעביר לרוסיה מאוד מל"טים, חלקם תוקפים, וכי טהרן מתכוונת לאמן את הכוחות הרוסיים להשתמש בהם ואמר: "אין עדיין אינדיקציה לכך שאיראן העבירה מל"טים לרוסיה".

בתדרוך שערך, קירבי טען כי רוסיה מתכננת לספח שטחים מאוקראינה, על ידי כך שתבצע משאלי עם מזויפים במזרח אוקראינה, שיספקו לה לגיטימציה למהלך. לדבריו, "ארה"ב לא תאפשר סיפוח כזה מבלי שמוסקבה תיענש". קירבי הוסיף כי לפי מודיעין שיש ברשותה של ארה"ב, רוסיה נערכת לקבוע את הרובל הרוסי כמטבע הרשמי באזורים שכבשה במזרח אוקראינה. הוא טען כי הכוחות הרוסים מכריחים את התושבים האוקראינים בשטחים שנכבשו - להגיש בקשה לקבלת דרכון רוסי.

השליח האמריקני לאיראן, רוברט מאלי על שער עיתון איראני. נובמבר 2021
השליח האמריקני לאיראן, רוברט מאלי על שער עיתון איראני. נובמבר 2021 | צילום: רויטרס

השליח האמריקני לאיראן, רוב מאלי אמר היום: "אין תאריך יעד מוגדר שבו טהרן חייבת לחזור לעמוד בהסכם הגרעין, אבל ההזדמנות מתפוגגת מהר מאוד ובשלב מסוים, יתברר לכולם שהגעה להסכם אינה אפשרית". לדבריו, הבית הלבן פועל להחיות את ההסכם שהציב. "אם איראן רוצה לחזור להסכם, יש דרך מאוד קלה לעשות זאת והיא להסכים לתנאים שנקבעו על ידי האיחוד האירופי, ולא ארה"ב, זו הצעה הוגנת. זה לא אפשרות שתהיה זמינה לנצח". מאלי הזהיר: "עוד כמה שבועות לאיראן יהיה מספיק חומר בקיע להגיע לסף של ייצור פצצה".

בהתייחסו לפסגה בטהרן אמר: "איראן יכולה לבחור עמדה של תלות ברוסיה, שבעצמה מבודדת מהקהילה הבינלאומית. יש לה הזדמנות לשיתוף פעולה כלכלי צר עם רוסיה שאינה יכולה להגיע רחוק, או שהיא יכולה לבחור לחזור להסכם".