"אסד העביר מסר לרוסיה: איני מרוצה מהתבססות איראן בסוריה"

מקורות ערביים דיווחו כי נשיא סוריה הבהיר לאחרונה שהתעצמות טהראן במדינתו אינה לרוחו. זאת, בצל תקיפת צה"ל פעילי כוח קודס שעסקו בקידום פיגוע נגד ישראל, באמצעות רחפני נפץ

זמן צפייה: 02:24

מקורות ערביים דיווחו הלילה (ראשון) כי נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, העביר לאחרונה מסר לרוסיה כי אינו מרוצה מההתבססות האיראנית בסוריה. זאת, בצל תקיפת צה"ל אמש פעילי כוח קודס האיראני שעסקו בקידום פיגוע נגד ישראל, באמצעות רחפני נפץ.

כאמור, צה"ל תקף באמצעות מטוסי קרב כמה יעדי טרור בכפר עקרבה, שבדרום מזרח דמשק. התקיפה בוצעה נגד פעילי כוח קודס האיראני ומיליציות שיעיות שעסקו בימים האחרונים בקידום פיגוע נגד מטרות ישראליות משטח סוריה. מדובר צה"ל נמסר כי מתווה הפיגוע שסוכל כלל תכנון לשגר כמה רחפנים חמושים נגד מטרות ישראליות.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190825-0030' autoplay='0' credit='החדשות 13' desc='עשן מיתמר מאזור תקיפת צה"ל בסוריה' kid='1_mcpxt41i' duration='24'']

לכתבות נוספות בחדשות 13:

צה"ל תקף בסוריה: "סיכלנו תקיפת רחפני נפץ איראניים בישראל"

"בכירים אמריקנים מאשרים: ישראל עומדת מאחורי התקיפות בעיראק"

נמשך המצוד אחר המחבלים, ועידת ה-G7 נפתחה בצרפת • כותרות השבת

תקיפת צה''ל בסוריה
תקיפת צה''ל בסוריה | צילום: החדשות 13

מראשי הרשויות בצפון נמסר כי אין שינוי בהנחיות לתושבים. עם זאת, צה"ל פרס סוללות כיפת ברזל באזור. בעקבות התקיפה, ראש הממשלה נתניהו הגיע לקריה, שם נמצאים גם הרמטכ"ל אביב כוכבי ומפקד חיל האוויר עמיקם נורקין. מפקד פיקוד צפון, אמיר ברעם, שוחח עם ראשי המועצות גולן וקצרין ועדכן אותם על התקיפה.

ראש הממשלה נתניהו התייחס למבצע וכתב: "במאמץ מבצעי גדול, סיכלנו תקיפה נגד ישראל של כוח קודס האיראני ומליציות שיעיות. אני חוזר ואומר: לאיראן אין חסינות בשום מקום. כוחותינו פועלים בכל גזרה נגד התוקפנות האיראנית". "הקם להורגך השכם להורגו", הוסיף נתניהו. "הנחיתי להיערך לכל תרחיש. נמשיך לפעול נגד איראן ושלוחותיה בנחישות ובאחריות למען ביטחון ישראל".

מוקדם יותר דווח על קולות פיצוצים בשמי דמשק - כך פורסם סוכנות הידיעות הסורית הממלכתית "סאנא". עוד דווח כי הופעלו בבירה מערכות הגנה אווירית, שירו לעבר מטרות עוינות והפילו את רובן. בכלי התקשורת במדינה פורסם כי הפיצוצים אירעו באזור שדה התעופה הצבאי "אל-מזה", שבו נוכחות איראנית קבועה, וכן נמסר על פיצוצי משנה במקום.

על פי הדיווחים, מדובר בלפחות שלוש תקיפות בשמי דמשק.

Whatsapp Image 2019 07 01 At 0
תקיפה בסוריה המיוחסת לישראל, ארכיון | צילום: חדשות 13

ביום שישי, כזכור, שוחח נתניהו בטלפון עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי המנהיגים דנו בהתפתחויות האזוריות ובמצב בסוריה, בדגש על הידוק מנגנוני התיאום הצבאי. עוד סוכם על המשך השיחות בנושאים הביטחוניים, וראש הממשלה עדכן את פוטין על ביקורו באוקראינה.

מהקרמלין נמסר כי "המנהיגים המשיכו לדון בתפיסותיהם לגבי סדר היום באזור. השניים הביעו עניין הדדי בשימור שיתוף הפעולה הרוסי-ישראלי בדבר סוריה, ושוחחו על דרכים עתידיות אפשריות לחזק את יחסי הסחר בין המדינות".

התקיפה שאירעה אמש מצטרפת לכמה תקיפות שהתרחשו באחרונה בעיראק נגד מיליצות שיעיות פרו איראניות, ובכלי התקשורת בסוריה יוחסו לישראל. ביום שישי, גורמים בכירים בארצות הברית אישרו ל"ניו יורק טיימס" כי ישראל היא שעומדת מאחורי התקיפות האחרונות בעיראק, כאשר הפציצה כמה יעדים של כוחות פרו-איראניים במדינה.

בין היתר, על פי הבכירים, הופצץ מחסן שמשמש את טהראן להעברת כלי נשק לסוריה. על פי הבכירים מדובר בהתקפות שעלולות לערער את יציבות עיראק, והציב אותה בין ארצות הברית לאיראן, כחלק מהמתיחות בין המדינות. אחד מהגורמים האמריקנים אמר כי "ישראל מתחה את הגבולות עם תקיפותיה בעיראק. הדבר אף עלול להוציא את הכוחות האמריקניים מהמדינה".

כמו כן, גורם מודיעין במזרח התיכון אמר ל"ניו יורק טיימס" כי ב-19 ביולי ישראל תקפה בסיס מצפון לבגדד, ששימש את משמרות המהפכה האיראניים להעברת נשק לסוריה.