ברקע ההצבעה על ועדת חקירה: ישראל סיכמה על רכש של 3 צוללות מגרמניה

משרד הביטחון ומספנת טיסנקרופ הגרמנית חתמו על הסכם לפיתוח וייצור של שלוש צוללות מתקדמות עבור זרוע הים. במסגרת ההסכם, ישראל תרכוש שלוש צוללות מסדרה חדשה שתיקרא "דקר" - בהיקף של כשלושה מיליארד אירו; בראשון: הצבעה על הקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות

זמן צפייה: 01:27

מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל ומספנת טיסנקרופ הגרמנית חתמו הבוקר (חמישי) על הסכם לפיתוח וייצור של שלוש צוללות מתקדמות עבור זרוע הים הישראלית. במסגרת ההסכם, ישראל תרכוש שלוש צוללות מסדרה חדשה שתיקרא "דקר", בהיקף של כשלושה מיליארד אירו. ממשלת גרמניה תממן חלק מההסכם באמצעות מענק מיוחד, בהתאם להסכם שנחתם בין המדינות בשנת 2017.

כמו כן, על פי ההסכם, הצוללת הראשונה תימסר לזרוע הים בתוך כ-9 שנים. הצוללות החדשות יהיו מהמתקדמות מסוגן בעולם. ההסכם יכלול גם הקמת סימולטור ייחודי בישראל, חבילת תמיכה לוגיסטית ואספקת חלפים.

צוללת חיל הים אח''י תנין בדרך לישראל
צוללת חיל הים אח''י תנין בדרך לישראל, ארכיון | צילום: דובר צה''ל

שר הביטחון בני גנץ, אמר על ההסכם: "רכש שלוש צוללות מבצעיות, מהשורה הראשונה, מצטרף לשורה של צעדים שאנו מקדמים בשנה האחרונה בהצטיידות והתעצמות צה"ל והמוכנות המבצעית לכל זירות המלחמה. אני מבקש להודות לממשלת גרמניה על הסיוע בקידום העסקה ועל תמיכתה ומחויבותה לביטחון ישראל. אני בטוח שהצוללות החדשות, ישדרגו את יכולות חיל הים, ויסייעו בשמירה על העליונות הביטחונית של ישראל במרחב".

ההסכם כולל גם הסכם רכש גומלין בהיקף של למעלה מ-850 מיליון אירו. ההסכם שנחתם מול הרשפ"ת במשרד הכלכלה כולל רכש מתעשיות ישראליות, בהן גם תעשיות ביטחוניות, בהיקף של מאות מיליוני אירו, שיניב ידע, פתיחת שווקים בחו"ל, הכשרות מקצועיות, תעסוקה והתפתחות טכנולוגית למשק ולמערכת הביטחון. מדובר בהסכם מפורט, שבו מרכיבי ההשקעה והרכש סוכמו מראש.

בני גנץ
בני גנץ | צילום: רויטרס

כזכור, ביום ראשון שר הביטחון ושר החוץ יאיר לפיד עתידים להעלות את הצעת ההחלטה על ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות וכלי השיט לאישור הממשלה, זאת כשלושה חודשים לאחר ששר הביטחון גנץ הגיש למזכירות הממשלה את הצעת ההחלטה להקמת הוועדה בתיאום עם משרד המשפטים.

מטעמו של השר גנץ נמסר בתגובה: "הקמת ועדת החקירה היא מהלך הכרחי לשמירה על ביטחון ישראל. מדובר בצורך לאומי, ואני מודה לראש הממשלה, שר החוץ, שר המשפטים וכלל הגורמים שתומכים בהעלאת הצעת ההחלטה".

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר כי "חתימת הסכם הצוללות היא חיזוק משמעותי ביותר לביטחון הלאומי של ישראל. רכש הצוללות יבטיח רציפות ביכולות ואת העליונות האסטרטגית שלנו, למשך שנים. מאז הוקמה הממשלה, אנו מקפידים לפעול בניקיון כפיים ובאופן ענייני בכל ענייני הרכש הביטחוני של ישראל, וגם בנושא זה".