ועדת החקירה לפרשת הצוללות: מפקד חיל הים לשעבר פורש

האלוף (מיל') אברהם בן שושן הודיע כי בשל טעמים אישיים הוא פורש מועדת החקירה הממלכתית לענין כלי השיט. נשיאת בית המשפט העליון פועלת למינוי חבר אחר במקומו

תרגיל שבוע מלחמה של מערך הצוללות בצה"ל
תרגיל שבוע מלחמה של מערך הצוללות בצה"ל | צילום: דו"צ

האלוף (מיל') אברהם בן שושן, מפקד חיל הים לשעבר, הודיע כי בשל טעמים אישיים הוא פורש מועדת החקירה הממלכתית לענין כלי השיט. נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, שמינתה את חברי הוועדה, קיבלה את ההודעה בסוף השבוע האחרון, והיא פועלת למינוי חבר אחר במקומו של בן שושן.

פרשת הצוללות
פרשת הצוללות

כזכור, בחודש פברואר השנה הודיע משרד המשפטים כי נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אשר גרוניס, יעמוד בראש ועדת החקירה הממלכתית לבחינת הפרשה המכונה גם "תיק 3000". בנוסף לבן שושן, כחברי ועדה מונו שופט בית המשפט בדימוס צבי זילברטל, נגידת בנק ישראל לשעבר קרנית פלוג ותא"ל במיל' יעקב ברוטמן.

בפברואר 2016, טרם יצא נתניהו לפגוש את הקנצלרית דאז אנגלה מרקל, טען נתניהו כי ישראל חייבת לרכוש במהרה צוללות - אחרת צה"ל יישאר בלעדיהן. בהמשך, ההסכם על רכש הצוללות נחתם עבור סכום גבוה מאוד רק בינואר 2022, וועדת החקירה תיאלץ לספק תשובות לפערים במחיר.

ועדת החקירה תעסוק בשלושה ראשי פרקים עיקריים - ראשית, הרכש של כלי השיט והצוללות מ-2009 ועד 2016, שנית הניסיון להעביר את השליטה בתחזוקה של כלי השיט ממספנות חיל הים בישראל אל חברת תאגיד "טיסנקרופ", ושלישית הסוגיה המצרית - אם וכיצד ישראל נתנה את הסכמתה למכירת הצוללות למצרים.