צה"ל יהרוס בתי משפחות מחבלים שרצחו את דביר שורק ורנה שנרב

ביתו של החבר החמישי בחוליה שדקרה את שורק ייהרס, כך גם של שניים שביצעו את הפיגוע במעיין דני. המשפחות יוכלו לעתור נגד ההריסה. הצבא יהרוס גם מבנה חדש של משפחת המחבל שרצח את הרב שבח

זמן צפייה: 00:34

צה"ל מסר הלילה (שישי) הודעות למשפחות ארבעה מחבלים משלושה פיגועים שונים, על כוונתו להרוס את הבתים בהם התגוררו. הצבא מסר את ההודעה למחבל מחמוד עטאונה, החבר החמישי בחוליה שדקרה למוות את רב-טוראי דביר שורק סמוך ליישוב מגדל עוז, ולמחבלים וליד חנאתשה ויזמן מגאמס, שניים מחבלי החוליה שהניחו את מטען החבלה במעיין בדולב ורצחו את רנה שנרב. למשפחות המחבלים ניתנה האפשרות להגיש עתירה נגד ההריסות.

כמו כן, צה"ל מסר למשפחת המחבל אחמד קונבע, מהחוליה שביצעה את פיגוע הירי שבו נרצח הרב רזיאל שבח לפני שנתיים, כי בכוונתו להרוס מבנה שנבנה מחדש במקום שבו נהרס בית המשפחה. הבית נהרס באפריל 2018, אך ממידע שהתקבל לידי כוחות הביטחון עלה כי הבית מצוי בהליכי בנייה מחדש באותו מקום.

רינה שנרב בת ה-17, שנרצחה בפיגוע במעיין בדולב
רינה שנרב ז''ל | צילום: תנועת בני עקיבא

בסוף חודש נובמבר, צה"ל הרס את בתי ארבעה מהמחבלים שהיו חלק מהחוליה שביצעה את הפיגוע שבו נרצח שורק. במהלך ההריסות, שהתבצעו בכפר בית כחיל הסמוך לחברון, פלסטינים יידו אבנים על הלוחמים והבעירו צמיגים. צה"ל הגיב באמצעים לפיזור הפגנות.

"טוב שהרסו את הבתים, אך חבל שהדבר לא נעשה מיד, באופן שהיה מחזק את ההרתעה באופן אפקטיבי ואולי מונע את הפיגוע הבא", אמר לחדשות 13 יואב שורק, אביו של דביר. "הזהירות המוגזמת וזכות העיכוב דרך בג"ץ מתעלמת מכך שבתים זה לא חיים, אפשר לבנות אותם מחדש, בעוד שהרתעה היא עניין של תזמון. כך או אחרת, כמשפחה אין לנו עניין רב בהריסה, לא מדובר בנקמה. רק בהרתעה".

הריסת בתי המחבלים בכפר בית כחיל
הריסת בתי המחבלים בכפר בית כחיל | צילום: דובר צה''ל

לפני כשלושה שבועות, פורסם כי שב"כ חשף תשתית טרור נרחבת של החזית העממית שפעלה ביהודה ושומרון, וסיכל פיגועים שתכננה. במהלך הפעילות נעצרו כ-50 פעילי טרור, בהם שלושה חברי חוליה שהיו מעורבים בתכנון והוצאה לפועל של הפיגוע שבו נרצחה שנרב ונפצעו אביה ואחיה. במסגרת חקירת השלושה נחשף מידע שהוביל לאיתור ותפיסה של אמצעי לחימה רבים, בהם רובי M-16, רובי קלאצ'ניקוב, רובה גליל, רובה קארבין, מיני עוזי מאולתר, אקדחים, משתיק קול, חומרי דשן רבים המשמשים לבניית מטענים, נפצים, כדוריות ברזל למטען, ותחמושת מכל הסוגים. עוד אותרו מכשירי קשר, כוונות טלסקופיות וסוללה ניידת להפעלת מטענים.

חלק מחברי החזית העממית שנתפסו בפעולת כוח הימ''מ
חלק מחברי החזית העממית שנתפסו בפעולת כוח הימ''מ | צילום: תקשורת שב''כ

מחקירת החוליה עלו פרטים נוספים על הפיגוע שבו נהרגה שנרב. לדברי החשודים, בלילה שקדם לפיגוע הגיעו חברי החולייה, סאמר ערביד, יזן מג'אמס וקסאם שיבלי לשטח הררי צפונית למעיין עין בובין, כאשר הם חמושים באקדחים ומטען הנפץ. סאמר השאיר את יזן וקסאם בשטח יחד עם המטען ונסע חזרה לכיוון רמאללה על מנת להשאיר את הרכב בנקודה מרוחקת. כשעה מאוחר יותר, חזר סאמר למקום, והוביל את חברי החוליה לכיוון המעיין. כשהגיעו למקום הטמינו את המטען בסמוך לציר הגישה ועלו לנקודה הצופה על המקום.

לאחר מספר שעות של המתנה שבמהלכן היה קסאם ברגותי אחראי על התצפית, הבחינו חברי החוליה במשפחת שנרב מתקרבת לנקודה. קסאם העביר את ההנחיה לסאמר ערביד אשר לחץ על ההדק והפעיל את המטען רב העוצמה לעבר בני המשפחה. לאחר מימוש הפיגוע נמלטו חברי החוליה רגלית לכיוון רמאללה בדרך הררית עד אשר הגיעו לעיר והתפצלו.

הרב רזיאל שבח, שנרצח בפיגוע ירי בחוות גלעד
הרב רזיאל שבח, שנרצח בפיגוע ירי בחוות גלעד | צילום: ללא קרדיט

כזכור, בפברואר 2018 יצאה חולייה של שני מחבלים, כשבראשה עמד ג'ראר ויחד עימו היה קונבע, לפגוע באזרחים ישראלים. משהבחינו במכוניתו של הרב שבח בסמוך לחוות גלעד, על פי כתב האישום, "זיהו כי מדובר באדם יהודי בשל פאותיו והכיפה שחבש לראשו, והחליטו כי המנוח יהיה מטרת הפיגוע". היורים עקפו אותו עם רכבם וירו בו בצווארו. שבח הצליח להזעיק את מגן דוד אדום בעצמו ואמר: "ירו בי ליד חוות גלעד". הוא אף הספיק ליצור קשר עם אשתו יעל ולספר לה על שאירע. הוא פונה לבית החולים מאיר שבכפר סבא בניידת טיפול נמרץ במצב אנוש, שם נקבע מותו.

ג'ראר, שהיה מעורב בניסיונות לבצע פיגועים נוספים, חוסל על ידי כוחות שב"כ, צה"ל וימ"מ במהלך ניסיון מעצרו בתחילת חודש פברואר בכפר יאמון הסמוך לג'נין. משב"כ נמסר כי לאחר הגעת הכוחות, המחבל יצא חמוש ממבנה בו הסתתר בכפר, ונורה על ידם למוות.