הסתיר את האקדח - וירה 3 כדורים: תחקיר האירוע בגבול הרצועה

מבחינה ראשונית של התקרית שבה נפצע אנוש לוחם מג"ב בראל שמואלי עולה כי המחבל הסתיר את הנשק במכנסיו ושלף אותו רק למספר שניות, ולכן לא זוהה. בהתחלה לא היה ברור אם מדובר בירי דו צדדי

זמן צפייה: 08:24

מתחקיר האירוע שבו נפצע אנוש לוחם מג"ב בראל שמואלי עולה היום (ראשון) כי המחבל הסתיר את האקדח במכנסיו ושלף אותו כמה שניות לפני הירי, לכן לא זוהה על ידי כוחות צבא אחרים. עוד עלה מהתחקיר כי המחבל ירה שלושה כדורים דרך החרך שבחומה ממנו כיוון שמואלי את נשק הצלפים שלו. אחד הכדורים פגע מטווח אפס בראשו של הלוחם, שנפל לאחור. ברשת הקשר החטיבתית הספיקו הכוחות לצעוק "כדור", אך בדקות הראשונות לא הבינו אם מדובר בירי דו צדדי.

בזמן הפגיעה, שמואלי עמד לצד צלף נוסף של היחידה ולצד מפקדו המנוסה, כשמאחוריהם מפקד החטיבה הצפונית של אוגדת עזה, אל"מ יואב ברונר. שמואלי נפל לאחור, קיבל טיפול מיידי וראשוני מחובש שעמד בקרבתו והועבר תוך שניות לרכב פינוי ממוגן שהעבירו לצומת סעד, ושם, בליווי פרמדיקים, לאמבולנס. תוך פחות משעה הגיע שמואלי לבית החולים סורוקה בבאר שבע והוכנס לחדר הניתוח.

לוחם מג''ב בראל שמואלי
לוחם מג''ב בראל שמואלי

כמה דקות לפני הירי הקטלני, צלף אחר של הימ"ס השתמש באקדח שלו כדי לירות מטווח אפס על מחבל שניסה לחטוף את נשקו ובכך סיכל את האיום. בנוסף, על פי בחינת האירוע, המחבל שירה עם אקדחו על שמואלי הוא פעיל חמאס, ובצה"ל מעריכים כי הפרת הסדר כולה, לרבות השימוש בנשק חם במהלכה כרימוני רסס ומטעני חבלה, תוכננו ואורגנו מראש, בידיעת חמאס.

יתרה מזאת, כשהפרת הסדר החלה, חמאס עיבה את עמדותיו במרחב שבין שכונת סג'עיה העזתית לגדר הגבול. באזור השעה 16:30, כאילו באות מוסכם, כ-400 מפרי סדר התפרצו לעבר הגדר. הכוחות הפלסטינים שנעודו לרסן את ההפגנה נמלטו מהמקום. כוחות צה"ל שנערכו מראש התקרבו אף הם לקו המגע. בשלב הראשוני העדיפו הכוחות להשתמש ברימוני גז, אך כאשר ההפגנה הסלימה וכללה נסיונות לחתוך ולפרוץ את גדר המערכת, אישרו באוגדת עזה לצלפי ימ"ס לירות 15 כדורים חיים לעבר מסיתים מרכזיים.

פלסטיני מכוון אקדח ויורה לתוך חרך ירי
פלסטיני מכוון אקדח ויורה לתוך חרך ירי במהלך ההתפרעויות סמוך לגדר

לפי נתוני צה"ל, לפחות 45 מפרי סדר נפגעו מכדורי הצלפים, בעיקר בגפיהם. החיכוך האלים מטווח אפס בגדר הגבול נמשך כ-45 דקות, ללא כל פעולת ריסון מצד חמאס. בכך, מעריכים בצה"ל, צומצם היתרון של כוחות הצבא להתמודד יחסית מטווח ביטחון ממפרי הסדר.

לקח מרכזי מהפרת הסדר, הוא להקדים את שלב התגובה האגרסיבית לעבר מפרי הסדר שמגיעים לקו גדר המערכת. באוגדת עזה יוסיפו שיטות, מעט מרוחקות ומתוחכמות יותר, כדי להרחיק את מפרי הסדר שמגיעים לגדר, עם מעט סיכון ללוחמים. גם השימוש בחרכי הירי שמגבילים את קו הראייה של הלוחמים, ייעשה בצורה אחרת. בצבא מעריכים בדיעבד כי ייתכן והיה נכון להפעיל את הצלפים מקו אחורי יותר, כמו מסוללות האדמה שנפרסו בשנים האחרונות בגבול עזה.

באוגדת עזה נערכים בתגבורי כוחות לימים מתוחים, לאפשרות שחמאס יתעודד מהתוצאות הקשות של האירוע אתמול ויחדש את הפרות בסדר בגבול בסוף השבוע הקרוב. מבחינת ההיערכות המקדימה, מציינים בצה"ל כי אוגדת עזה ופיקוד הדרום נערכו היטב במשך השבועיים האחרונים לאירועים. לקראת סוף השבוע יבוצעו עבודות הנדסיות נוספות לשיפור וחיזוק המענה לאירועים אלה בקו הגבול.